PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Metody zkoumání osobnosti
Big 5
Teorie temperamentu
Motivace
Teorie osobnosti
Metody zkoumání osobnosti
KLINICKÉ METODY
Nejsou psychometricky podloženy
Údaje mají kvalitativní charakter
Zaměřeny na poznání jedince (jeho individuální zvláštnosti, často /ne vždy/ zachycené v širším kontextu, celistvosti a dynamice vývoje)
Velmi náročné na zkušenosti a erudici diagnostika
KLINICKÉ METODY:
-
Pozorování
-
Rozhovor (včetně anamnézy)
-
Analýza spontánních produktů (deníky, osobní dokumenty, výtvarné a literární počiny…) - Dopisy, memoáry, autobiografie, deníky…Nejsou „vědecké“
POZOROVÁNí
nejpřirozenější diagnostická metoda
Volné (orientační) – není vymezen předmět, nejsou žádná pravidla
Systematické (zaměřené) – předem stanovené schéma, plán, všímám si jen relevantních hledisek; zpřesnění a zjednodušení úkolu, úspora času a energie
Důležité: vymezit, co chci pozorovat a jak to budu hodnotit
Skryté zúčastněné pozorování: Komplexní přístup všeobecných sester při celkové péči o nesoběstačného pacienta. Pokud bychom účastníky seznámily s tím, co zkoumáme, jen těžko můžeme očekávat, že přístup sester k pacientovi bude stejný, jako když nejsou pozorovány.
otevřené pozorování: Jaké chování typicky vyjadřují všeobecné sestry na jednotce intenzivní péče a co jejich vyjadřování a projevy ovlivňuje. Účastníci jsou informováni o probíhajícím výzkumu, badatel má předem stanovenou roli a sleduje práci všeobecných sester při službě. Pozorování umožní sledovat všeobecné sestry v jejich přirozeném prostředí. Ovšem celý výzkum může být ovlivněn skutečností, že sledované všeobecné sestry mohou pozměňovat skutečnost, chovat se nepřirozeně.
ROZHOVOR (včetně ANAMNÉZY)
Získáváme info o postojích, názorech, o vnitřním světě – to co nemůžeme pozorovat
Anamnéza - zjišťování informací z minulosti jedince
Přispívá k poznání a pochopení osobnosti a současného stavu
Data objektivní (věk, vzdělání, rodinný stav) i subjektivní (hodnocení svého dětství) – je třeba je striktně rozlišovat!
Psychologická anamnéza zahrnuje zpravidla údaje o:
Nukleární rodině
Emočním vývoji a vývoji sociálních vztahů
Vzdělávacím procesu a profesním vývoji
Hodnotové orientaci
Případně o vývoji abnormních jevů (vznik a rozvoj závislosti)
MÍRA STRUKTUROVANOSTI
Standardizovaný – otázky a jejich pořadí jsou předem dány (blízký dotazníkům, ale často se dotýká témat)
Částečně standardizovaný – jsou předem dány oblasti, ale pořadí otázek i jejich formulace se může lišit
Nestandardardizovaný – směřuje se k určitému cíli, ale prostředky k jeho dosažení nejsou přesně dány
VALIDITA
je kolísavá - Záleží na osobě examinátora – na jeho zkušenostech, přesnosti záznamu, nezaujatosti…
i na respondentovi – věk, upřímnost, inteligence, ochota vypovídat, motivace k rozhovoru, sebereflexe