Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Teorie sociálního učení

Osobnost = sociálně získaný model chování

= výsledek nepřetržité interakce osoby a prostředí

  • Důraz na vliv prostředí (jedinec působí na prostředí a obráceně)

A.BANDURA

  • význam sociálního a observačního učení

  • Vědomí vlastní účinnosti = kompetence

Mé chování má nějaké důsledky – internalizované (vnitřní) očekávání

  • Modelování – proces sociálního učení

    • Pozorování vidím jak někdo mlátí do panenky

    • Učení nejspíš se to tak dělá, tak to můžu dělat /nesní se to dělat

    • Napodobení budu do panenky mlátit taky

J. ROTTER

  • Locus of kontrol – místo kontroly

    • Člověk má v situacích na výběr z několika chování

      • Hodnota (radši spát nebo se učit)

      • Očekávání dle zkušeností (povede to k lepšímu výsledku nebo nikoliv)

FENOMENOLOGICKÝ PŘÍSTUP

  • Zdůrazňuje typicky lidské aspekty

  • Předmětem studia: prožívání, subjektivní interpretace podnětů zevnitř i zvenčí

  • Humanismus – sebepojetí

    • Osobnost se vyvíjí sama příznivě, pokud ji v tom neomezí vlivy zvenčí

    • Chování je motivováno přítomnými potřebami, růstem, rozvojem

    • Sebeaktualizace – čím člověk může být, tím musí být

      • Každý člověk má svůj potenciál, touha po sebenaplnění a seberozvoji

      • Znaky:

        • Smíření a realismus

        • Zaměření na problém

        • Spontaneita

        • Autonomie a samota

        • Uznání

  • Americká škola

    • Humanistická - psychologie = čistě objektivní, experimentální přírodní věda.

    • Cílem je pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit se dojít k cíli

    • Maslow

C. ROGERS

  • Teorie Já – kdo jsem?

  • Vrozená tendence organismu rozvíjet svou kapacitu

  • Tendence člověka stát se tím nejlepším já

  • Osobnost na tři složky

    • Sebeúcta - jakým člověkem jsem, a jakým člověkem bych chtěl být - soulad

    • Sebeobraz (vědomé sebepojetí) - utváří se v aktivní interakci s jinými lidmi od raného dětství

    • Ideální Self (Já-Ideál) - to, jací bychom mohli, resp. chtěli být. Vlastnosti, které bychom chtěli mít.

  • Sebediskrepanční teorie

    • Pokud je při sebehodnocení nesoulad mezi naším reálným a ideálním já a požadovaným já, může to mít negativní emoční následky

  • Evropská škola

    • Daseinsanalýza (Ludwig Binswanger, Medard Boss + v USA „existenciální psychoterapie“ – Rolo May, Irvin Yalom)

Téma: např. adaptace vs. naplnění vlastního bytí

  • Logoterapie (V.E. Frankl)
    Otázka podstaty člověka, vyrovnávání se s problematikou lidského bytí a jeho smyslu, lidského ducha, svědomí, odpovědnosti, smrti atd.

Témata, do kterých materiál patří