PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teorie sociálního učení
Osobnost = sociálně získaný model chování
= výsledek nepřetržité interakce osoby a prostředí
Důraz na vliv prostředí (jedinec působí na prostředí a obráceně)
A.BANDURA
význam sociálního a observačního učení
Vědomí vlastní účinnosti = kompetence
Mé chování má nějaké důsledky – internalizované (vnitřní) očekávání
Modelování – proces sociálního učení
Pozorování vidím jak někdo mlátí do panenky
Učení nejspíš se to tak dělá, tak to můžu dělat /nesní se to dělat
Napodobení budu do panenky mlátit taky
J. ROTTER
Locus of kontrol – místo kontroly
Člověk má v situacích na výběr z několika chování
Hodnota (radši spát nebo se učit)
Očekávání dle zkušeností (povede to k lepšímu výsledku nebo nikoliv)
FENOMENOLOGICKÝ PŘÍSTUP
Zdůrazňuje typicky lidské aspekty
Předmětem studia: prožívání, subjektivní interpretace podnětů zevnitř i zvenčí
Humanismus – sebepojetí
Osobnost se vyvíjí sama příznivě, pokud ji v tom neomezí vlivy zvenčí
Chování je motivováno přítomnými potřebami, růstem, rozvojem
Sebeaktualizace – čím člověk může být, tím musí být
Každý člověk má svůj potenciál, touha po sebenaplnění a seberozvoji
Znaky:
Smíření a realismus
Zaměření na problém
Spontaneita
Autonomie a samota
Uznání
Americká škola
Humanistická - psychologie = čistě objektivní, experimentální přírodní věda.
Cílem je pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit se dojít k cíli
Maslow
C. ROGERS
Teorie Já – kdo jsem?
Vrozená tendence organismu rozvíjet svou kapacitu
Tendence člověka stát se tím nejlepším já
Osobnost na tři složky
Sebeúcta - jakým člověkem jsem, a jakým člověkem bych chtěl být - soulad
Sebeobraz (vědomé sebepojetí) - utváří se v aktivní interakci s jinými lidmi od raného dětství
Ideální Self (Já-Ideál) - to, jací bychom mohli, resp. chtěli být. Vlastnosti, které bychom chtěli mít.
Sebediskrepanční teorie
Pokud je při sebehodnocení nesoulad mezi naším reálným a ideálním já a požadovaným já, může to mít negativní emoční následky
Evropská škola
Daseinsanalýza (Ludwig Binswanger, Medard Boss + v USA „existenciální psychoterapie“ – Rolo May, Irvin Yalom)
Téma: např. adaptace vs. naplnění vlastního bytí
Logoterapie (V.E. Frankl)
Otázka podstaty člověka, vyrovnávání se s problematikou lidského bytí a jeho smyslu, lidského ducha, svědomí, odpovědnosti, smrti atd.