Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • informace, které nelze získat jinde než z vyprávění konkrétních lidí, jako je např. popis

    • zajímá nás, jak aktéři rozumějí sociální realitě a jak o svém rozumění hovoří

  • skrze naraci (vyprávění) dávají význam událostem, jevům či situacím

TESTOVÉ METODY

  • Standardizovaný způsob vyšetření, při kterém:

    • dodržujeme určitá pravidla

    • užíváme jednotných pomůcek

    • jednotným způsobem vyhodnocujeme získané odpovědi

  • Test je standardizovaná experimentální situace, která podněcuje k určitým reakcím, které jsou následně vyhodnocovány. Výsledky se dají i srovnat s průměrnými výkony dané populace (pokud existují normy)

  • Administrace testů v různých časových obdobích umožňuje posouzení intraindividuální variability (tzn. jak se jedinec v dané charakteristice “vyvíjí“ v čase)

  • Posuzuje se „část“ osobnosti, určité rysy či schopnosti (x klinické metody)

VÝKONOVÉ TESTY:

  • Měření se zabývá výkonem jedince v určité oblasti, zaznamenávaným kvantitativně a poměřovaným se standardní normou

  • určeny k hodnocení schopností, měří VÝKON, umožňují srovnání s ostatními jedinci dané populace

  • Odpovědi se hodnotí na dimenzi úspěch - neúspěch

  • výsledky jsou nezávislé na subjektivních úmyslech dané osoby (zkreslení ve smyslu vylepšení dojmu)

  • Roli zde hrají i tzv. mimointelektové faktory, jako je např. únava, aktuální emoční rozpoložení, motivace

Reliabilita = spolehlivost

  • popisuje, do jaké míry je měření stabilní nebo naopak ovlivněno nahodilými faktory

  • očekávání, že opakovaná měření stejné skutečnosti budou dávat stejné výsledky

Validita =platnost

  • vyjadřuje, nakolik nástroj skutečně měří to, co bychom měřit chtěli

    • Problém je, že často není žádný jednoznačný a snadný způsob, jak to ověřit

    • Validitu určitého měření lze posuzovat například tím, zda empiricky koreluje s jinými proměnnými,se kterými by na základě teoretické argumentace mělo souviset

    • Vnitřni (interni) validita popisuje schopnost experimentu skutečně posuzovat předpokládané kauzálni vztahy

    • Vnějši (externi) validita se dotýká miry, nakolik lze závěry daného experimentu zobecňovat na jine skupiny či kontexty

Testy Inteligence:

  • Výsledky se většinou udávají v IQ = MV/CHVx100 (IQ= mentální věk děleno chronologický věk krát sto)

  • JEDNODIMENZIONÁLNÍ – postihují jedinou schopnost, nebo jedinou složku inteligence, vycházejí z teorie g faktoru (obecná mozková energie) – např. Kohsovy kostky, Raven

  • KOMPLEXNÍ – př. Wechsler – u inteligence záleží na konfiguraci jednotlivých intelektových schopností, je to více než suma částí; uplatňují se zde i jiné faktory (motivace), IST

  • Testy speciálních schopností

  • Testy paměti – Wechslerova škála paměti – MQ

  • Zkoušky kreativity

  • Zkoušky dílčích schopností – pozornost

  • Zkoušky laterality

  • Testy technických schopností

  • Testy matematických schopností

  • VÝHODY:

  • Možnost sběru dat od širokého okruhu respondentů

  • Nižší náročnost (na vyhodnocování)

  • NEVÝHODY:

  • možnost zkreslení výsledků ze strany respondenta

  • Formulace otázek (dvojitý zápor, nejasná formulace..)

  • Obrázek o osobnosti není příliš plastický

Témata, do kterých materiál patří