PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
informace, které nelze získat jinde než z vyprávění konkrétních lidí, jako je např. popis
zajímá nás, jak aktéři rozumějí sociální realitě a jak o svém rozumění hovoří
skrze naraci (vyprávění) dávají význam událostem, jevům či situacím
TESTOVÉ METODY
Standardizovaný způsob vyšetření, při kterém:
dodržujeme určitá pravidla
užíváme jednotných pomůcek
jednotným způsobem vyhodnocujeme získané odpovědi
Test je standardizovaná experimentální situace, která podněcuje k určitým reakcím, které jsou následně vyhodnocovány. Výsledky se dají i srovnat s průměrnými výkony dané populace (pokud existují normy)
Administrace testů v různých časových obdobích umožňuje posouzení intraindividuální variability (tzn. jak se jedinec v dané charakteristice “vyvíjí“ v čase)
Posuzuje se „část“ osobnosti, určité rysy či schopnosti (x klinické metody)
VÝKONOVÉ TESTY:
-
Měření se zabývá výkonem jedince v určité oblasti, zaznamenávaným kvantitativně a poměřovaným se standardní normou
-
určeny k hodnocení schopností, měří VÝKON, umožňují srovnání s ostatními jedinci dané populace
-
Odpovědi se hodnotí na dimenzi úspěch - neúspěch
-
výsledky jsou nezávislé na subjektivních úmyslech dané osoby (zkreslení ve smyslu vylepšení dojmu)
-
Roli zde hrají i tzv. mimointelektové faktory, jako je např. únava, aktuální emoční rozpoložení, motivace
Reliabilita = spolehlivost
-
popisuje, do jaké míry je měření stabilní nebo naopak ovlivněno nahodilými faktory
-
očekávání, že opakovaná měření stejné skutečnosti budou dávat stejné výsledky
Validita =platnost
-
vyjadřuje, nakolik nástroj skutečně měří to, co bychom měřit chtěli
-
Problém je, že často není žádný jednoznačný a snadný způsob, jak to ověřit
-
Validitu určitého měření lze posuzovat například tím, zda empiricky koreluje s jinými proměnnými,se kterými by na základě teoretické argumentace mělo souviset
Vnitřni (interni) validita popisuje schopnost experimentu skutečně posuzovat předpokládané kauzálni vztahy
Vnějši (externi) validita se dotýká miry, nakolik lze závěry daného experimentu zobecňovat na jine skupiny či kontexty
-
Testy Inteligence:
-
Výsledky se většinou udávají v IQ = MV/CHVx100 (IQ= mentální věk děleno chronologický věk krát sto)
-
JEDNODIMENZIONÁLNÍ – postihují jedinou schopnost, nebo jedinou složku inteligence, vycházejí z teorie g faktoru (obecná mozková energie) – např. Kohsovy kostky, Raven
-
KOMPLEXNÍ – př. Wechsler – u inteligence záleží na konfiguraci jednotlivých intelektových schopností, je to více než suma částí; uplatňují se zde i jiné faktory (motivace), IST
-
Testy speciálních schopností
Testy paměti – Wechslerova škála paměti – MQ
Zkoušky kreativity
Zkoušky dílčích schopností – pozornost
Zkoušky laterality
Testy technických schopností
Testy matematických schopností
-
VÝHODY:
Možnost sběru dat od širokého okruhu respondentů
Nižší náročnost (na vyhodnocování)
-
NEVÝHODY:
možnost zkreslení výsledků ze strany respondenta
Formulace otázek (dvojitý zápor, nejasná formulace..)
Obrázek o osobnosti není příliš plastický