Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Sociální kognice a postoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

21. Sociální kognice a postoje

Kognice – jak se lidé vzájemně vnímají a jaké dojmy si o sobě vytvářejí

- percepce = vnímání, dojem, úsudek o druhé osobě

- hraje roli: naše znalosti (vzdělání) – Afroameričan v Praze

naše zkušenosti s jinými lidmi

interpersonální citlivost – jak jsme citlivý vůči lidem

inteligence

dobrý vztah k sobě (musíme se mít rádi)

emocionální stabilita

schopnost udržet si objektivitu a odstup

schopnost vcítění

člověk (konkrétní)

- 3 složky percepce:

  • ATRIBUTIVNÍ SLOŽKA – tendence připisovat nějaké vlastnosti, aniž bychom dotyčného znali

  • OČEKÁVACÍ SLOŽKA – nevědomá očekávání, uvědomí se, pokud člověk nenaplnil naše očekávání

  • AFEKTIVNÍ SLOŽKA – emocionální reagování, ovlivňuje dojem o dotyčném

- zdroje informací – co hodnotíme u druhých:

chování – veškerá činnost člověka, která je viditelná X nemusí vždy odpovídat – přetvářka

verbální projev – člověk se snaží dělat lepší a chytřejší

aspekty kontextu – podmínky okolo, jestli se s někým bavíme u zkoušek/venku, ráno/večer

neverbální klíče – vnější zjev, oblečení, účes, rysy obličeje, mimika, gesta, pohyby, chůze, hlas

mezipohlavní rozdíly – ženy – oblečení, muži – proporce

osobností rysy – jak jsme schopni empatie, hostilita (nepřátelskost), sociabilita

inteligence – lidi s větším IQ lépe hodnotí druhé

vliv profese – zaměstnání

- VALIDITA = platnost našeho hodnocení, záleží na věku – ovlivňuje naše vnímání, čeho si všímáme

Činitelé ovlivňující objektivnost

  • charakter vztahu – partner a partnerka, učitel a žák

  • aktuální psychický stav pozorovatele – afekty ztěžují objektivitu

  • obecná zaměřenost – pesimista/optimista

  • speciální schopnosti pozorovatele – znalosti psychologa

Chyby při sociální percepci

PODLEHNUTÍ PRVNÍMU DOJMU - efekt přání = vidíme lidi takové, jaké si je přejeme

- kognitivní disonance = kluk chodí s hezkou, ale hloupou dívkou, hledá na ní něco dobrého, přece není až tak hloupá

- Pygmalion efekt – člověk je takový, jak se k němu chováme

(uklízečka X dáma)

HALÓ EFEKT - na základě jedné známé vlastnosti usuzuje celou osobu, líbí e nám vlasy = je hodná, skvělá

NESPRÁVNÉ ÚSUDKY (SOUKROMÉ TEORIE) - tlustý člověk je pohodář, blondýna je hloupá, pokus se naše soukromá teorie několikrát osvědčí, vzniká individuální stereotyp = aplikujeme na všechny tlusté a blondýny

CHYBA PROJEKCE - přisuzování druhým osobám vlastní (špatné) vlastnosti nebo vlastnosti lidí, co známe

CHYBNÁ TENDENCE „FIGURY A POZADÍ“ - člověk a prostředí, posuzujeme člověka podle lidí, s kterými žije, schází se s kriminálníky – je to kriminálník, lépe hodnotíme lidi, co se stýkají s našimi přáteli

- efekt sociální pozice = podle titulu, podle postavení

CHYBA MÍRNOSTI A PŘÍSNOSTI - hodnotíme lidi obecně spíše pozitivně, nebo negativně

Témata, do kterých materiál patří