21. Sociální kognice a postoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
21. Sociální kognice a postoje
Kognice – jak se lidé vzájemně vnímají a jaké dojmy si o sobě vytvářejí
- percepce = vnímání, dojem, úsudek o druhé osobě
- hraje roli: naše znalosti (vzdělání) – Afroameričan v Praze
naše zkušenosti s jinými lidmi
interpersonální citlivost – jak jsme citlivý vůči lidem
inteligence
dobrý vztah k sobě (musíme se mít rádi)
emocionální stabilita
schopnost udržet si objektivitu a odstup
schopnost vcítění
člověk (konkrétní)
- 3 složky percepce:
ATRIBUTIVNÍ SLOŽKA – tendence připisovat nějaké vlastnosti, aniž bychom dotyčného znali
OČEKÁVACÍ SLOŽKA – nevědomá očekávání, uvědomí se, pokud člověk nenaplnil naše očekávání
AFEKTIVNÍ SLOŽKA – emocionální reagování, ovlivňuje dojem o dotyčném
- zdroje informací – co hodnotíme u druhých:
chování – veškerá činnost člověka, která je viditelná X nemusí vždy odpovídat – přetvářka
verbální projev – člověk se snaží dělat lepší a chytřejší
aspekty kontextu – podmínky okolo, jestli se s někým bavíme u zkoušek/venku, ráno/večer
neverbální klíče – vnější zjev, oblečení, účes, rysy obličeje, mimika, gesta, pohyby, chůze, hlas
mezipohlavní rozdíly – ženy – oblečení, muži – proporce
osobností rysy – jak jsme schopni empatie, hostilita (nepřátelskost), sociabilita
inteligence – lidi s větším IQ lépe hodnotí druhé
vliv profese – zaměstnání
- VALIDITA = platnost našeho hodnocení, záleží na věku – ovlivňuje naše vnímání, čeho si všímáme
Činitelé ovlivňující objektivnost
charakter vztahu – partner a partnerka, učitel a žák
aktuální psychický stav pozorovatele – afekty ztěžují objektivitu
obecná zaměřenost – pesimista/optimista
speciální schopnosti pozorovatele – znalosti psychologa
Chyby při sociální percepci
PODLEHNUTÍ PRVNÍMU DOJMU - efekt přání = vidíme lidi takové, jaké si je přejeme
- kognitivní disonance = kluk chodí s hezkou, ale hloupou dívkou, hledá na ní něco dobrého, přece není až tak hloupá
- Pygmalion efekt – člověk je takový, jak se k němu chováme
(uklízečka X dáma)
HALÓ EFEKT - na základě jedné známé vlastnosti usuzuje celou osobu, líbí e nám vlasy = je hodná, skvělá
NESPRÁVNÉ ÚSUDKY (SOUKROMÉ TEORIE) - tlustý člověk je pohodář, blondýna je hloupá, pokus se naše soukromá teorie několikrát osvědčí, vzniká individuální stereotyp = aplikujeme na všechny tlusté a blondýny
CHYBA PROJEKCE - přisuzování druhým osobám vlastní (špatné) vlastnosti nebo vlastnosti lidí, co známe
CHYBNÁ TENDENCE „FIGURY A POZADÍ“ - člověk a prostředí, posuzujeme člověka podle lidí, s kterými žije, schází se s kriminálníky – je to kriminálník, lépe hodnotíme lidi, co se stýkají s našimi přáteli
- efekt sociální pozice = podle titulu, podle postavení
CHYBA MÍRNOSTI A PŘÍSNOSTI - hodnotíme lidi obecně spíše pozitivně, nebo negativně