Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika období školního věku a adolescence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9. Charakteristika období školního věku a adolescence

  • Školní zralost

  • Somatický vývoj

  • Kognitivní vývoj

  • Citový vývoj a socializace

  • Školní úspěšnost

Školní věk

  • Období začíná nástupem na základní školu

  • Rozdělení:

  • Raný (mladší školní věk)

  • Od 6-7 let do 8-9 let

  • Je charakteristický změnou životní situace = nástup do školy

  • Střední školní věk

  • Od 8-9 let do 11-12 let

  • Období přestupu na druhý stupeň základní školy. Dítě začíná dospívat

  • Starší školní věk

  • Od 11-12 let do 15 let

  • Ukončení základní školní docházky

Mladší školní věk

Somatický vývoj
  • Tělesný vývoj je rovnoměrný a pomalejší

  • Děti vyrostou ročně asi o 5 cm a přibírají 2–3 kg

  • Mozek dosahuje hmotnosti dospělého člověka

  • Dětem více roste svalstvo, kostra je ještě měkká a plastická (nedávat tašku na jedno rameno)

  • Ukončuje se růst trvalého trupu

  • Zlepšuje se hrubá motorika, pohyby jsou rychlejší

  • Dítě se zajímá o pohybové hry

Kognitivní vývoj
  • Pozornost

  • Zlepšuje se pozornost, roste schopnost soustředění, rozsah pozornosti

  • Paměť

  • Dokáží si zapamatovat to, na co zaměří svou pozornost

  • Rozvoj logické paměti

  • Myšlení

  • Konkrétní logické operace – dítě dokáže udržet v hlavě více fakt najednou, dokáže problémy řešit ve své mysli

  • Nepozorujeme tvořivé myšlení

  • Informace získává ze čtení a z televize

  • Školáka stále více zajímá okolní svět

  • Není závislý na svých fantaziích a přáních = období střízlivého realizmu

  • Řeč

  • Zdokonaluje se mluvený projev, slovní zásoba, délka vět, dítě poznává nová slova,

  • Řeč dítěte nejvíce rozvíjí rozhovor

  • 7leté dítě zná 18500 slov a 12. leté 26500

  • Učení

  • Učí se používat strategie učení: pokus omyl, usuzování z předchozí zkušenosti a co se osvědčilo jiným dětem

Citový vývoj a socializace
  • Rodina ztrácí své dominantní postavení

  • Stále větší význam získávají spolužáci a učitelé

  • Bližší vztahy mezi dětmi se ve škole vytvářejí s dětma, vedle kterých sedí ve škole, který mají společnou cestu domů

  • Ve 3. třídě jde pozorovat kamarádskou solidaritu

  • Autorita a vliv učitele ustupují

  • Okolo 10 roku děti přestávají žalovat

  • City získávají na bohatosti, citový prožitek je delší, dále se rozvíjejí vyšší city

  • Upevňuje se systém hodnot, vývoj morálního vědomí a jednání

  • Velmi důležitá pro sociální rozvoj je role učitele

  • Učitel předává dítěti systém hodnot, které uznává a prezentuje

  • Výrazně ovlivňuje vývoj žákova sebevědomí

  • Rodina

  • Příslušnost v rodině je důležitou součástí identity

  • Otec a matka jsou modelem chování a zdrojem jistoty a bezpečí

  • Stabilní součástí života je také sourozenec

  • Velký význam má utváření rodičovského chování vůči malému dítěti

  • Tento věk je nejvíce kritický pro prožívání a následky rozvodu rodičů

  • Rozpadem rodiny dítě ztrácí možnost získat mnoho pozitivních zkušeností a často získává mnoho zkušeností negativních

Témata, do kterých materiál patří