Maturitní otázka - Charakteristika období školního věku a adolescence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. Charakteristika období školního věku a adolescence
Školní zralost
Somatický vývoj
Kognitivní vývoj
Citový vývoj a socializace
Školní úspěšnost
Školní věk
Období začíná nástupem na základní školu
Rozdělení:
Raný (mladší školní věk)
Od 6-7 let do 8-9 let
Je charakteristický změnou životní situace = nástup do školy
Střední školní věk
Od 8-9 let do 11-12 let
Období přestupu na druhý stupeň základní školy. Dítě začíná dospívat
Starší školní věk
Od 11-12 let do 15 let
Ukončení základní školní docházky
Mladší školní věk
Somatický vývoj
Tělesný vývoj je rovnoměrný a pomalejší
Děti vyrostou ročně asi o 5 cm a přibírají 2–3 kg
Mozek dosahuje hmotnosti dospělého člověka
Dětem více roste svalstvo, kostra je ještě měkká a plastická (nedávat tašku na jedno rameno)
Ukončuje se růst trvalého trupu
Zlepšuje se hrubá motorika, pohyby jsou rychlejší
Dítě se zajímá o pohybové hry
Kognitivní vývoj
Pozornost
Zlepšuje se pozornost, roste schopnost soustředění, rozsah pozornosti
Paměť
Dokáží si zapamatovat to, na co zaměří svou pozornost
Rozvoj logické paměti
Myšlení
Konkrétní logické operace – dítě dokáže udržet v hlavě více fakt najednou, dokáže problémy řešit ve své mysli
Nepozorujeme tvořivé myšlení
Informace získává ze čtení a z televize
Školáka stále více zajímá okolní svět
Není závislý na svých fantaziích a přáních = období střízlivého realizmu
Řeč
Zdokonaluje se mluvený projev, slovní zásoba, délka vět, dítě poznává nová slova,
Řeč dítěte nejvíce rozvíjí rozhovor
7leté dítě zná 18500 slov a 12. leté 26500
Učení
Učí se používat strategie učení: pokus omyl, usuzování z předchozí zkušenosti a co se osvědčilo jiným dětem
Citový vývoj a socializace
Rodina ztrácí své dominantní postavení
Stále větší význam získávají spolužáci a učitelé
Bližší vztahy mezi dětmi se ve škole vytvářejí s dětma, vedle kterých sedí ve škole, který mají společnou cestu domů
Ve 3. třídě jde pozorovat kamarádskou solidaritu
Autorita a vliv učitele ustupují
Okolo 10 roku děti přestávají žalovat
City získávají na bohatosti, citový prožitek je delší, dále se rozvíjejí vyšší city
Upevňuje se systém hodnot, vývoj morálního vědomí a jednání
Velmi důležitá pro sociální rozvoj je role učitele
Učitel předává dítěti systém hodnot, které uznává a prezentuje
Výrazně ovlivňuje vývoj žákova sebevědomí
Rodina
Příslušnost v rodině je důležitou součástí identity
Otec a matka jsou modelem chování a zdrojem jistoty a bezpečí
Stabilní součástí života je také sourozenec
Velký význam má utváření rodičovského chování vůči malému dítěti
Tento věk je nejvíce kritický pro prožívání a následky rozvodu rodičů
Rozpadem rodiny dítě ztrácí možnost získat mnoho pozitivních zkušeností a často získává mnoho zkušeností negativních