Maturitní otázka - Psychické stavy pozornosti, učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Psychické stavy pozornosti, učení
Definice pojmů
Druhy, vlastnosti pozornosti
Činitelé ovlivňující pozornost
Poruchy pozornosti
Typy a druhy učení, obsahy učení
Činitelé ovlivňující učení
Význam pozornosti pro pracovníka v sociálních službách
Učení
= proces získávání vědomostí, dovedností a zkušeností
Učení úzce souvisí s činností a rozvíjí všechny druhy psychických jevů (paměť, pozornost, myšlení, vnímání, představivost atd.)
Typy učení:
Záměrné učení
Učení s určitým cílem
Při záměrném učení se chceme něco naučit a vyvíjíme nějaké úsilí
Tento druh učení probíhá v nějaké vzdělávací instituci nebo jde o samostudium
Bezděčné učení
Učení, které probíhá náhodně, zejména při činnostech
Velký význam má pro dítě
S bezděčným učením úzce souvisí učení napodobováním
Tímto způsobem se již odmalička v rodině učíme základním dovednostem i některým způsobům chování – hygienické návyky, stolování, zdravení
Mechanické učení
Tzv. memorování je učení ,,nazpaměť“
Při osvojování učiva nelze využít logických souvislostí
Rychleji probíhá proces zapomínání
Takto se učíme např. násobilku, slovíčka…
Někteří lidé si vytvářejí pro lepší zapamatování učební látky tzv. mnemotechnické pomůcky – mají za úkol pomoci při vybavování z paměti
Logické učení
Spočívá v učení se logickými souvislostmi
Při učení jde o pochopení učební látky a její reprodukce vlastními slovy
Uplatňují se myšlenkové operace a slovně logická paměť
V mozkové kůře se vytváří velmi mnoho dočasných spojů a stop -> nejúčinnější a výrazně zpomaluje proces zapomínání
Druhy učení
Kognitivní učení
Poznávací učení
Tímto druhem učení si osvojujeme vědomosti
Jde o učení pamětní (memorování) a pojmové (myšlenkové)
Osvojujeme si např. vědomosti, poučky, vzorce…
Motorické učení
Senzorické učení
Umožňuje naučit se dovednosti a návyky
Sociální učení
Osvojování si společenských forem chování (např. jak se chovat v divadle) a vlastností, které společnost vyžaduje (např. šarm)
Obsahy učení
Vědomosti
Fakta a vztahy mezi nimi, pravidla, vzorce… (např. Archimédův zákon)
Dovednosti
Znamenají určitou činnost
Dělení:
Teoretická – rozumová, např. aplikace matematických znalostí
Praktická – např. umět ustlat lůžko, změřit teplotu
Návyky
Naučené zautomatizované činnosti, nebo jejich části
Nevyžadují soustředěnou pozornost ani záměrné využívání vědomostí
Získáme je dlouhodobým opakováním činnosti
Přinášejí nebezpečí chyby – ne vždy je stejný postup adekvátní dané situaci
Zvyky
Vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určitých okolností vykonávat určitou činnost (např. nedělní procházka)
Do života vnášejí řád, bezpečnost a pocit sounáležitosti
Méně přínosné jsou tzv. zlozvyky (= zvyky, které nám nějakým způsobem škodí) – např. cumlání palce, kousání nehtů, kouření