Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické stavy pozornosti, učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4. Psychické stavy pozornosti, učení

  • Definice pojmů

  • Druhy, vlastnosti pozornosti

  • Činitelé ovlivňující pozornost

  • Poruchy pozornosti

  • Typy a druhy učení, obsahy učení

  • Činitelé ovlivňující učení

  • Význam pozornosti pro pracovníka v sociálních službách

Učení

= proces získávání vědomostí, dovedností a zkušeností

  • Učení úzce souvisí s činností a rozvíjí všechny druhy psychických jevů (paměť, pozornost, myšlení, vnímání, představivost atd.)

  • Typy učení:

  • Záměrné učení

  • Učení s určitým cílem

  • Při záměrném učení se chceme něco naučit a vyvíjíme nějaké úsilí

  • Tento druh učení probíhá v nějaké vzdělávací instituci nebo jde o samostudium

  • Bezděčné učení

  • Učení, které probíhá náhodně, zejména při činnostech

  • Velký význam má pro dítě

  • S bezděčným učením úzce souvisí učení napodobováním

  • Tímto způsobem se již odmalička v rodině učíme základním dovednostem i některým způsobům chování – hygienické návyky, stolování, zdravení

  • Mechanické učení

  • Tzv. memorování je učení ,,nazpaměť“

  • Při osvojování učiva nelze využít logických souvislostí

  • Rychleji probíhá proces zapomínání

  • Takto se učíme např. násobilku, slovíčka…

  • Někteří lidé si vytvářejí pro lepší zapamatování učební látky tzv. mnemotechnické pomůcky – mají za úkol pomoci při vybavování z paměti

  • Logické učení

  • Spočívá v učení se logickými souvislostmi

  • Při učení jde o pochopení učební látky a její reprodukce vlastními slovy

  • Uplatňují se myšlenkové operace a slovně logická paměť

  • V mozkové kůře se vytváří velmi mnoho dočasných spojů a stop -> nejúčinnější a výrazně zpomaluje proces zapomínání

  • Druhy učení

  • Kognitivní učení

  • Poznávací učení

  • Tímto druhem učení si osvojujeme vědomosti

  • Jde o učení pamětní (memorování) a pojmové (myšlenkové)

  • Osvojujeme si např. vědomosti, poučky, vzorce…

  • Motorické učení

  • Senzorické učení

  • Umožňuje naučit se dovednosti a návyky

  • Sociální učení

  • Osvojování si společenských forem chování (např. jak se chovat v divadle) a vlastností, které společnost vyžaduje (např. šarm)

  • Obsahy učení

  • Vědomosti

  • Fakta a vztahy mezi nimi, pravidla, vzorce… (např. Archimédův zákon)

  • Dovednosti

  • Znamenají určitou činnost

  • Dělení:

  • Teoretická – rozumová, např. aplikace matematických znalostí

  • Praktická – např. umět ustlat lůžko, změřit teplotu

  • Návyky

  • Naučené zautomatizované činnosti, nebo jejich části

  • Nevyžadují soustředěnou pozornost ani záměrné využívání vědomostí

  • Získáme je dlouhodobým opakováním činnosti

  • Přinášejí nebezpečí chyby – ne vždy je stejný postup adekvátní dané situaci

  • Zvyky

  • Vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určitých okolností vykonávat určitou činnost (např. nedělní procházka)

  • Do života vnášejí řád, bezpečnost a pocit sounáležitosti

  • Méně přínosné jsou tzv. zlozvyky (= zvyky, které nám nějakým způsobem škodí) – např. cumlání palce, kousání nehtů, kouření

Témata, do kterých materiál patří