Maturitní otázka - Psychické stavy pozornosti, učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Činitelé ovlivňující učení
Osoba učícího se
Velice závisí na tělesném stavu, psychickém stavu a výkonnosti učícího se člověka
Důležité je také citové rozpoložení => pokud člověk nemá dobrou náladu, není schopen náležité koncentrace
Důležitým aspektem je také stupeň inteligence a úroveň rozvoje myšlení (na lidi s inteligencí v nižším pásmu, nemůžeme klást stejné požadavky jako na průměrně inteligentní)
Další vliv na osvojení učiva mají volní a charakterové vlastnosti
Efektivitu učení zvyšuje také využívání individuálních a typových zvláštností (např. typ paměti)
Největší vliv na naučení se má motivace a subjektivní vztah (oblíbené předměty)
Důležitá je také vlastní aktivita = stupeň úsilí, který učení věnuje
Vnější – nákup učebnic
Vnitřní – reprodukce učiva vlastními slovy
Učební látka
Jedná se o povahu učebního materiálu, o jeho zpracování, stylizaci, smysluplnost
Je důležité, aby se do učební látky vnesl maximální smysl
Důležitá je také pestrost a zajímavost obsahu (výhodnější jsou menší celky)
Žáka může demotivovat např. objemná učebnice
Podmínky učení
Prostředí
Velmi důležité je vybavení prostoru
Záleží na osvětlení, teplotě v místnosti, vhodnosti nábytku
Záleží na pomůckách a způsobu jejich demonstrace
Důležité je též eliminovat hluk
Pozor na deformaci zad při nesprávném sezení
Nejvyšší aktivace organizmu pro činnost je kolem desáté hodiny dopolední a čtvrté hodiny odpolední
Horizont denního útlumu nastává okolo jedné hodiny odpoledne
Důležité jsou přestávky mezi učením
Opatření, která předchází únavě:
Dostatečný spánek
Pravidelný režim dne
Střídání práce a odpočinku
Zařazování krátkých přestávek při delším učení
Užívání přirozených stimulátorů – rozcvičení, dostatečné pití tekutin, opláchnutí obličeje studenou vodou – méně vhodné je užívání umělých stimulátorů (kofein)
Stavy pozornosti
Pozornost = psychický stav, který se projevuje zaměřeností a soustředěností vědomí
Pozornost ovlivňuje zájem, psychický a zdravotní stav, nedostatek odpočinku
Zaměřenost
Člověk si vybírá pouze některé z podnětů, které na něj působí
Ty, na které se zaměříme, nazýváme předměty pozornosti
Např. ve skupině se zaměříme pouze na jednoho člověka
Soustředěnost
Stupeň aktivity mozkové činnosti
Např. do jaké míry se soustředíme – velmi, středně, málo
Fyziologický základ pozornosti
Spočívá ve vytvoření dominanty v mozkové kůře zákonem koncentrace
Na základě zákona indukce se v okolí ohniska vzruchu vytvoří silný útlum
Proto může být pozornost zaměřena pouze na jeden podnět a na ostatní podněty se člověk nesoustředí
Pokud působí více podnětů najednou, hraje roli intenzita podnětu či výběrovost dle zájmu člověka