Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika období školního věku a adolescence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Školní úspěšnost
  • Nástup do školy s sebou přináší nárůst nových požadavků

  • Některé děti se učí rychle, některé pomaleji

  • Každé dítě chce kladné hodnocení a uznání od svých rodičů a učitelů

  • Neúspěch však někdy převažuje nad úspěchem

  • Úspěch a neúspěch dítěte závisí na mnoha okolnostech:

  • Příčiny ze strany dítěte

  • Děti se rodí s odlišnými rozumovými schopnostmi

  • Podíl viny na jejich neprospěchu představuje především nepozornost, volní problémy, kdy se dítě není schopno přinutit ke každodenní systematické práci – v tomto případě je vhodné ho zaměstnat drobnými a častými úkoly

  • Významný podíl hrají také specifické poruchy učení:

  • Dyslexie = specifická vývojová porucha čtení

  • Jedinec se potýká s problémy s rozpoznáváním a zapamatováním si jednotlivých písmen

  • Má potíže s rychlostí čtení, správností čtení a porozumění čtenému textu

  • Dysgrafie = specifická porucha psaní

  • Postihuje písemný projev, který bývá nečitelný a neuspořádaný

  • Dítě si nepamatuje tvary písmen, píše pomalu a s námahou

  • Dysortografie = Specifická porucha pravopisu

  • Projevuje se tzv. specifickými dysortografickými chybami

  • Často souvisí s dyslexií a dysgrafií

  • Dyskalkulie = specifická porucha matematických schopností

  • Postihuje operace s čísly

  • Dysmúzie = specifická vývojová porucha

  • Postihuje vnímání a reprodukce hudby, není schopen reprodukovat rytmus

  • Dyspinxie = specifická vývojová porucha kreslení

  • Charakteristická nízkou úrovní kresby

  • Dyspraxie = specifická vývojová porucha obratnosti

  • Stejně významné pro školní neúspěch jsou specifické poruchy chování:

  • ADD = poruchy pozornosti

  • ADHD = hyperaktivita spojená s poruchou pozornosti

  • Děti s poruchami chování mají ztíženou adaptaci na školní prostředí a vyžadují soustavnou koordinaci práce rodiny – školy – PPP

  • Příčiny ze strany rodičů

  • Nezájem o práci dítěte ve škole

  • Rodiče nemají na své dítě čas a o školní problémy a úkoly se nezajímají a nestarají

  • Jiní rodiče kladou na své děti až moc vysoké nároky, které dítě není schopno splnit

  • Hrubou chybou ze strany rodičů je trestání dítěte za jeho neúspěch, aniž by zjistili příčinu

  • Rodiče by se měli dítěti snažit pomoci, měli by spolupracovat se školou i s PPP

  • Příčiny ze strany učitele a školy

  • Špatný prospěch mohou zapříčinit výukové metody a formy učitele (rychlé pracovní tempo…)

  • Může se také stát, že dítě určité látce neporozumí

  • Školní neúspěšnost ovlivňuje i strach ze zkoušení, špatný vztah mezi učitelem a žákem…

Sociální aktivizace, hra
  • Objevuje se práce – schopnost vykonávat po delší dobu činnost, která se vykonávat ,,musí“

  • Schopnost vykonávat ,,školní práci“ je jednou z hlavních podmínek školní zralosti

  • Hry jsou bohatší, různorodější, májí složitější pravidla

  • Tematické hry se stávají mnohem realističtější

  • Děti si hrají ve skupinkách

  • Chlapci převážně preferují technické hračky, dívky ruční práce

Témata, do kterých materiál patří