Maturitní otázka - Charakteristika období školního věku a adolescence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Školní úspěšnost
Nástup do školy s sebou přináší nárůst nových požadavků
Některé děti se učí rychle, některé pomaleji
Každé dítě chce kladné hodnocení a uznání od svých rodičů a učitelů
Neúspěch však někdy převažuje nad úspěchem
Úspěch a neúspěch dítěte závisí na mnoha okolnostech:
Příčiny ze strany dítěte
Děti se rodí s odlišnými rozumovými schopnostmi
Podíl viny na jejich neprospěchu představuje především nepozornost, volní problémy, kdy se dítě není schopno přinutit ke každodenní systematické práci – v tomto případě je vhodné ho zaměstnat drobnými a častými úkoly
Významný podíl hrají také specifické poruchy učení:
Dyslexie = specifická vývojová porucha čtení
Jedinec se potýká s problémy s rozpoznáváním a zapamatováním si jednotlivých písmen
Má potíže s rychlostí čtení, správností čtení a porozumění čtenému textu
Dysgrafie = specifická porucha psaní
Postihuje písemný projev, který bývá nečitelný a neuspořádaný
Dítě si nepamatuje tvary písmen, píše pomalu a s námahou
Dysortografie = Specifická porucha pravopisu
Projevuje se tzv. specifickými dysortografickými chybami
Často souvisí s dyslexií a dysgrafií
Dyskalkulie = specifická porucha matematických schopností
Postihuje operace s čísly
Dysmúzie = specifická vývojová porucha
Postihuje vnímání a reprodukce hudby, není schopen reprodukovat rytmus
Dyspinxie = specifická vývojová porucha kreslení
Charakteristická nízkou úrovní kresby
Dyspraxie = specifická vývojová porucha obratnosti
Stejně významné pro školní neúspěch jsou specifické poruchy chování:
ADD = poruchy pozornosti
ADHD = hyperaktivita spojená s poruchou pozornosti
Děti s poruchami chování mají ztíženou adaptaci na školní prostředí a vyžadují soustavnou koordinaci práce rodiny – školy – PPP
Příčiny ze strany rodičů
Nezájem o práci dítěte ve škole
Rodiče nemají na své dítě čas a o školní problémy a úkoly se nezajímají a nestarají
Jiní rodiče kladou na své děti až moc vysoké nároky, které dítě není schopno splnit
Hrubou chybou ze strany rodičů je trestání dítěte za jeho neúspěch, aniž by zjistili příčinu
Rodiče by se měli dítěti snažit pomoci, měli by spolupracovat se školou i s PPP
Příčiny ze strany učitele a školy
Špatný prospěch mohou zapříčinit výukové metody a formy učitele (rychlé pracovní tempo…)
Může se také stát, že dítě určité látce neporozumí
Školní neúspěšnost ovlivňuje i strach ze zkoušení, špatný vztah mezi učitelem a žákem…
Sociální aktivizace, hra
Objevuje se práce – schopnost vykonávat po delší dobu činnost, která se vykonávat ,,musí“
Schopnost vykonávat ,,školní práci“ je jednou z hlavních podmínek školní zralosti
Hry jsou bohatší, různorodější, májí složitější pravidla
Tematické hry se stávají mnohem realističtější
Děti si hrají ve skupinkách
Chlapci převážně preferují technické hračky, dívky ruční práce