Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Sociální kognice a postoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- chyba centrální tendence = neutrální hodnocení člověka

Postoje – vyjadřují vztah člověka k nějakému objektu (jevu, předmětu, člověku)

- hodnotící vztah, tendence a připravenost jedince/skupiny reagovat

- jsou naučené, odpovídat příznivě/negativně

- 3 složky: kognitivní – o dané věci něco víme, máme určitý názor (vím o něm něco, mám poznatky)

(např. potrat) emoční – máme emoční vztah k podmětu (vadí mi, že se ženy nemůžou svobodně rozhodnout)

konativní – máme sklon vůči podmětu nějak reagovat (chovám se = petice, demonstrace)

Utváření postojů

  • klasické podmiňování - malé dítě pokouše pes = do smrti se bude bát psů, něco se s něčím spojí, reklama: auto + hezká holka

  • operativní podmiňování - pochvala/trest, nástupné učení – odkoukáváme chování, odměnou nám je podoba našemu vzoru

Změna postojů

- přesvědčování - závisí na způsobu komunikace, jaký je náš posluchač (hra na city)

- přesvědčující osoba = odborník (člověk v plášti v reklamě), lidé nám podobní

- kognitivní disonance = Leon Festinger, lidé co vstoupili do KS4 – přesvědčili se o tom, že je to dobré

- názor = zobecněný postoj, silně hodnotící, po zpracování informací, často pouze částečné informace, obhajoba názoru, těžko měníme názor

- předsudky = obvykle negativní postoj k lidem, většinou kvůli rase, vzhledu

experiment: učitelka prohlásila, že modroocí jsou lepší = ostatní je začali šikanovat

Reklama – Vance Packard

- manipulativní triky reklamy = podprahové působení

- selektivní (výběrové) informace

- majoritní působení (9 z 10 používá)

- předstírání časového tlaku

- navozování emocí (strachu)

- efekt experta

- sugestivní působení (hudba)

- exaktní lež = statistiky, zacházení s čísly

- sleeper efekt = špatná reklama je taky reklama

Témata, do kterých materiál patří