Otázka č. 19
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
19 A RODINA
primární nositel kultury, poskytuje základ norem a hodnot dané společnosti
vede dítě ke společenskému životu v prostředí, ve kterém vyrůstá, učí ho orientovat se ve vnějším světě
rodinná výchova seznamuje dítě s kulturními vzorci společnosti tím, že se dítě učí respektovat požadavky rodičů a je sankcionováno za jejich nesplnění
základní sociální činitel ve vývoji člověka
rodinu tvoří rodiče, děti a nejbližší příbuzní, s nimiž jsme v pravidelném kontaktu
rodina vytváří intimní společenství s úzkými vztahy, zajišťuje jednotlivým členům subjektivní pocit bezpečí
Normální, zdravá a funkční rodina
dokáže zajistit uspokojení potřeb všech svých členů
zajišťuje kvalitní interakci mezi jednotlivými členy rodiny
její členové si navzájem poskytují morální a materiální pomoc a starají se jeden o druhého
Charakteristika dnešní rodiny:
menší početnost členů rodiny, oddělené bydlení generací
větší plánovitost všech akcí, plánované rodičovství, plánuje se vzdělání dětí, bydlení
větší intimita a intenzita vztahů mezi členy rodiny, vztahy jsou blízké, důvěřivější, uvolněnější
zaměstnanost rodičů (hlavně matek), více se využívá institucí, které se postarají o děti. To vede k větší samostatnosti dětí a k individualizaci činností a rolí v rodině, nevýhodou je však časté odloučení dítěte od matky
rozdíly v ekonomické zajištěnosti rodin
Funkce rodiny:
Biologicko-reprodukční – zajišťuje udržení života v rodině, pokračování rodu a uspokojení biologických potřeb členů rodiny.
Ekonomicko-zabezpečovací – rodina poskytuje materiální, sociální a duchovní jistotu svým členům.
Emocionální – zajištění citové stability rodiny, uspokojování citových potřeb.
Socializačně-výchovná – rodina je prostředníkem pro zvnitřnění norem, hodnot dané společnosti, osvojení kulturních a sociálních návyků a způsobů chování.
Dysfunkční / afunkční rodina
rodina neplní některou z funkcí
dítě je v této rodině ohroženo ve vývoji (může se jednat o dítě týrané, dítě trpící sociální či emoční deprivací s antisociálními postoji a hodnotami), musí zasáhnout instituce zvenčí (např. Policie, OSPOD, soud.)
Základní prvky zdravé fungující rodiny:
aktivní trávení volného času
předávání základních norem a hodnot dětem
správný odhad míry odměn a trestů
podpora vzdělanosti
zajištění pocitu bezpečí a jistoty, uspokojování potřeb jednotlivých členů rodiny
trvalé a hluboké citové vztahy
společná budoucnost a životní perspektiva
předávání modelů sociálních vztahů a sociálních rolí, předávání tradic, zvyků a kulturních hodnot
Výchova v rodině
Výchovné metody jsou postupy a způsoby, které vedou k vytčenému cíli ve výchově, regulujeme jimi chování a jednání dětí. Výchovné metody volíme podle věku a individuálních zvláštností dětí.