Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 19

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

19 A RODINA

  • primární nositel kultury, poskytuje základ norem a hodnot dané společnosti

  • vede dítě ke společenskému životu v prostředí, ve kterém vyrůstá, učí ho orientovat se ve vnějším světě

  • rodinná výchova seznamuje dítě s kulturními vzorci společnosti tím, že se dítě učí respektovat požadavky rodičů a je sankcionováno za jejich nesplnění

  • základní sociální činitel ve vývoji člověka

  • rodinu tvoří rodiče, děti a nejbližší příbuzní, s nimiž jsme v pravidelném kontaktu

  • rodina vytváří intimní společenství s úzkými vztahy, zajišťuje jednotlivým členům subjektivní pocit bezpečí

Normální, zdravá a funkční rodina

  • dokáže zajistit uspokojení potřeb všech svých členů

  • zajišťuje kvalitní interakci mezi jednotlivými členy rodiny

  • její členové si navzájem poskytují morální a materiální pomoc a starají se jeden o druhého

Charakteristika dnešní rodiny:

  • menší početnost členů rodiny, oddělené bydlení generací

  • větší plánovitost všech akcí, plánované rodičovství, plánuje se vzdělání dětí, bydlení

  • větší intimita a intenzita vztahů mezi členy rodiny, vztahy jsou blízké, důvěřivější, uvolněnější

  • zaměstnanost rodičů (hlavně matek), více se využívá institucí, které se postarají o děti. To vede k větší samostatnosti dětí a k individualizaci činností a rolí v rodině, nevýhodou je však časté odloučení dítěte od matky

  • rozdíly v ekonomické zajištěnosti rodin

Funkce rodiny:

  • Biologicko-reprodukční – zajišťuje udržení života v rodině, pokračování rodu a uspokojení biologických potřeb členů rodiny.

  • Ekonomicko-zabezpečovací – rodina poskytuje materiální, sociální a duchovní jistotu svým členům.

  • Emocionální – zajištění citové stability rodiny, uspokojování citových potřeb.

  • Socializačně-výchovná – rodina je prostředníkem pro zvnitřnění norem, hodnot dané společnosti, osvojení kulturních a sociálních návyků a způsobů chování.

Dysfunkční / afunkční rodina

  • rodina neplní některou z funkcí

  • dítě je v této rodině ohroženo ve vývoji (může se jednat o dítě týrané, dítě trpící sociální či emoční deprivací s antisociálními postoji a hodnotami), musí zasáhnout instituce zvenčí (např. Policie, OSPOD, soud.)

Základní prvky zdravé fungující rodiny:

  • aktivní trávení volného času

  • předávání základních norem a hodnot dětem

  • správný odhad míry odměn a trestů

  • podpora vzdělanosti

  • zajištění pocitu bezpečí a jistoty, uspokojování potřeb jednotlivých členů rodiny

  • trvalé a hluboké citové vztahy

  • společná budoucnost a životní perspektiva

  • předávání modelů sociálních vztahů a sociálních rolí, předávání tradic, zvyků a kulturních hodnot

Výchova v rodině

Výchovné metody jsou postupy a způsoby, které vedou k vytčenému cíli ve výchově, regulujeme jimi chování a jednání dětí. Výchovné metody volíme podle věku a individuálních zvláštností dětí.

Témata, do kterých materiál patří