Otázka č. 19
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výchovné metody
vysvětlování a přesvědčování - důležité je, aby děti pochopily důležitost požadavku, jeho význam a důsledek nerespektování
rada - důležitý je laskavý tón, v opačném případě se jedná o rozkaz a ten není vždy akceptován
prosba - jemná forma pedagogického působení, dítě má možnost volby, je lépe přijímána než rozkaz, zvláště u dospívajících a negativistických dětí
rozkaz - používáme jej tehdy, jsou-li jiné mírnější formy neúčinné nebo když si dítě nemůže samo vybírat (např. z důvodu bezpečnosti)
povzbuzení - účelem je dodat sebedůvěru, povzbuzujeme k činnosti, motivujeme k dosažení cíle
příklad – využíváme jak pozitivních tak i negativních příkladů
cvičení - cílem je umožnit uplatnit požadavky v praxi, vede k vytvoření návyku
odměna - jde o posilování kladného chování, odměna může mít různou formu (slovní, věcná, pohlazení, úsměv)
trest - metoda, kterou potlačujeme nesprávné jednání dítěte, pokud opakovaně porušuje pravidla nebo záměrně neakceptuje jiné výchovné metody
19 B. PODMÍNKY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE, PŘEKÁŽKY V KOMUNIKACI
Komunikace = přijímání a odevzdávání informací při přímém nebo nepřímém sociálním styku; dochází k výměně informací s jinými lidmi
-umožňuje sociální interakci
-je součástí socializace
-předpokladem komunikace je znalost společného jazyka a pojmů
Rozdělení
Verbální komunikace - předává se především prostřednictvím slov; uskutečňuje především ve formě řeči.
Řeč (psaná, mluvená) = soustava znaků nebo chování (gesta, mimika), které mají funkci, oznámit
-řeč je nástroj myšlení a forma dorozumívání. Vývoj je spjatý s vývojem myšlení. Je velice důležitý u dětí = mluvní vzor.
-na řeči hodnotíme: výslovnost, přízvuk, řečové vady, rychlost, plynulost, srozumitelnost, gestikulace, barva hlasu
Druhy řeči
-vnitřní řeč – mluvíme sami na sebe; formulujeme si tak své myšlenky; bývá stručná a zkrácená.
-vnější řeč – má podobu zvukovou = řeč mluvená nebo podoba písemná – řeč psaná. Mluvená řeč má doprovodné projevy (gesta, intonace, zvýšení hlasu). Psaná řeč je náročnější ( bez chyb).
2) Neverbální komunikace - souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě či nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem
-neverbální signály většinou vysíláme podvědomě a přijímáme také podvědomě
ŘEČ PODVĚDOMÍ (emoce, postoje, návyky)
ŘEČ TĚLA (gestikulace, mimika, kontakt očí)
ŘEČ OBJEKTŮ (vlasy, oblečení, šperky, prostor kolem nás)
ŘEČ PROSTORU (zóny podle vzdálenosti)
EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE
-schopnost komunikace je předpokladem k dosáhnutí úspěchu ve všech oblastech života
- probíhá neustálé učení a zdokonalování v této oblasti
-základní předpoklady účinné komunikace: porozumění podstatě rozhovoru, signálům posluchačů, významu řeči, schopnost přesvědčovat,…