Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 19

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Výchovné metody

  • vysvětlování a přesvědčování - důležité je, aby děti pochopily důležitost požadavku, jeho význam a důsledek nerespektování

  • rada - důležitý je laskavý tón, v opačném případě se jedná o rozkaz a ten není vždy akceptován

  • prosba - jemná forma pedagogického působení, dítě má možnost volby, je lépe přijímána než rozkaz, zvláště u dospívajících a negativistických dětí

  • rozkaz - používáme jej tehdy, jsou-li jiné mírnější formy neúčinné nebo když si dítě nemůže samo vybírat (např. z důvodu bezpečnosti)

  • povzbuzení - účelem je dodat sebedůvěru, povzbuzujeme k činnosti, motivujeme k dosažení cíle

  • příklad – využíváme jak pozitivních tak i negativních příkladů

  • cvičení - cílem je umožnit uplatnit požadavky v praxi, vede k vytvoření návyku

  • odměna - jde o posilování kladného chování, odměna může mít různou formu (slovní, věcná, pohlazení, úsměv)

  • trest - metoda, kterou potlačujeme nesprávné jednání dítěte, pokud opakovaně porušuje pravidla nebo záměrně neakceptuje jiné výchovné metody

19 B. PODMÍNKY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE, PŘEKÁŽKY V KOMUNIKACI

Komunikace = přijímání a odevzdávání informací při přímém nebo nepřímém sociálním styku; dochází k výměně informací s jinými lidmi

-umožňuje sociální interakci

-je součástí socializace

-předpokladem komunikace je znalost společného jazyka a pojmů

Rozdělení

  1. Verbální komunikace - předává se především prostřednictvím slov; uskutečňuje především ve formě řeči.

Řeč (psaná, mluvená) = soustava znaků nebo chování (gesta, mimika), které mají funkci, oznámit

-řeč je nástroj myšlení a forma dorozumívání. Vývoj je spjatý s vývojem myšlení. Je velice důležitý u dětí = mluvní vzor.

-na řeči hodnotíme: výslovnost, přízvuk, řečové vady, rychlost, plynulost, srozumitelnost, gestikulace, barva hlasu

Druhy řeči

-vnitřní řeč – mluvíme sami na sebe; formulujeme si tak své myšlenky; bývá stručná a zkrácená.

-vnější řeč – má podobu zvukovou = řeč mluvená nebo podoba písemná – řeč psaná. Mluvená řeč má doprovodné projevy (gesta, intonace, zvýšení hlasu). Psaná řeč je náročnější ( bez chyb).

2) Neverbální komunikace - souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě či nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem

-neverbální signály většinou vysíláme podvědomě a přijímáme také podvědomě

ŘEČ PODVĚDOMÍ (emoce, postoje, návyky)

ŘEČ TĚLA (gestikulace, mimika, kontakt očí)

ŘEČ OBJEKTŮ (vlasy, oblečení, šperky, prostor kolem nás)

ŘEČ PROSTORU (zóny podle vzdálenosti)

EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE

-schopnost komunikace je předpokladem k dosáhnutí úspěchu ve všech oblastech života

- probíhá neustálé učení a zdokonalování v této oblasti

-základní předpoklady účinné komunikace: porozumění podstatě rozhovoru, signálům posluchačů, významu řeči, schopnost přesvědčovat,…

Témata, do kterých materiál patří