22B - Vliv rodiny na rozvoj osobnosti člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nežádoucí
▪ nežádoucí chování dítěte dospělý trestá, dítě se tomuto chování snaží vyhnout, aby nebylo potrestáno, a tím
si upevňuje ty formy chování, které jsou žádoucí a správné
• napodobování
▪ jedinec opakuje po někom tu činnost, za které je odměňováno
▪ není vždy nutné, aby napodobované chování bylo odměňováno (stačí, aby jedinec viděl, že toto chování je
odměňováno u někoho jiného)
▪ lidé napodobují chování lidí, které jsou starší, zručnější, inteligentnější, mají lepší sociální postavení
• identifikace se vzorem
▪ jedná se o úplné převzetí všech způsobů chování jednotlivce, který se mi stal vzorem
▪ příčiny identifikace:
◦ sekundární posilování: člen si určitou osobu určí jako model, protože ho tato osoba často odměňuje
◦ zástupné posilování: zvolím si jako model tu osobu, která je odměňována
◦ anticipace trestu (předcházení): za model si zvolím tu osobu, u níž se obávám, že by mě mohla
potrestat, že mi odepře svoji náklonnost
2
22B
VLIV RODINY NA ROZVOJ OSOBNOSTI ČLOVĚKA
Vzorce chování
− Informace uložená v podvědomí, která říká, jak se máme chovat, cítit ve vztahu ke konkrétní situaci, lidem a činnosti
− Předurčuje naše chování, následkem vznikne konkrétní výsledek − Hlavním obdobím je věk do 7 let života − Hlavním zdrojem pro utváření vzorců chování je rodina, prostředí, vychovatelé
− Vzorce chování mají zjednodušovat život
Typologie rodiny
1) funkční rodina− pro dítě velmi vhodná − je v ní zajištěn dobrý a řádný vývoj dítěte − jedná se okolo 85 % rodin v běžné populaci
2) problémová rodina− vyskytují se v ní závažné poruchy jedné nebo několika funkcí− vývoj dítěte není ještě ohrožen
− rodina je schopna řešit problémy vlastními silami, případně eliminovat za přijetí pomoci někoho zvenčí
− okolo 12 – 13 % rodin
3) dysfunkční rodina− rodina, ve které se vyskytují vážné poruchy → ohrožují nebo poškozují rodinu jako celek
− je velmi narušen vývoj dítěte a prospěch dítěte ve škole − problémy zpravidla rodina nezvládá řešit sama − je problém najít hranici, kdy se postavit na stranu dítěte a hájit jeho zájmy
− asi 2 % rodin
4) afunkční rodina− jsou v ní závažné poruchy, rodina přestává plnit svůj základní úkol
− je ohrožena existence dítěte − odstranění příčin je zbytečné
− řešením pro dítě je jeho odebrání, odchod z rodiny a následné umístění do náhradní rodiny − asi 0,5 % rodin