Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22B - Vliv rodiny na rozvoj osobnosti člověka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

nežádoucí 

▪ nežádoucí chování dítěte dospělý trestá, dítě se tomuto chování snaží vyhnout, aby nebylo potrestáno, a tím 

si upevňuje ty formy chování, které jsou žádoucí a správné

• napodobování

▪ jedinec opakuje po někom tu činnost, za které je odměňováno 
▪ není vždy nutné, aby napodobované chování bylo odměňováno (stačí, aby jedinec viděl, že toto chování je 

odměňováno u někoho jiného) 

▪ lidé napodobují chování lidí, které jsou starší, zručnější, inteligentnější, mají lepší sociální postavení 

• identifikace se vzorem

▪ jedná se o úplné převzetí všech způsobů chování jednotlivce, který se mi stal vzorem 
▪ příčiny identifikace:

◦ sekundární posilování: člen si určitou osobu určí jako model, protože ho tato osoba často odměňuje 
◦ zástupné posilování: zvolím si jako model tu osobu, která je odměňována 
◦ anticipace trestu (předcházení): za model si zvolím tu osobu, u níž se obávám, že by mě mohla 

potrestat, že mi odepře svoji náklonnost

2

22B

VLIV RODINY NA ROZVOJ OSOBNOSTI ČLOVĚKA

Vzorce chování

− Informace uložená v podvědomí, která říká, jak se máme chovat, cítit ve vztahu ke konkrétní situaci, lidem a činnosti 
− Předurčuje naše chování, následkem vznikne konkrétní výsledek − Hlavním obdobím je věk do 7 let života − Hlavním zdrojem pro utváření vzorců chování je rodina, prostředí, vychovatelé 
− Vzorce chování mají zjednodušovat život

Typologie rodiny
1) funkční rodina− pro dítě velmi vhodná − je v ní zajištěn dobrý a řádný vývoj dítěte − jedná se okolo 85 % rodin v běžné populaci 
2) problémová rodina− vyskytují se v ní závažné poruchy jedné nebo několika funkcí− vývoj dítěte není ještě ohrožen 
− rodina je schopna řešit problémy vlastními silami, případně eliminovat za přijetí pomoci někoho zvenčí 
− okolo 12 – 13 % rodin 
3) dysfunkční rodina− rodina, ve které se vyskytují vážné poruchy → ohrožují nebo poškozují rodinu jako celek 
− je velmi narušen vývoj dítěte prospěch dítěte ve škole − problémy zpravidla rodina nezvládá řešit sama − je problém najít hranici, kdy se postavit na stranu dítěte a hájit jeho zájmy 
− asi 2 % rodin 
4) afunkční rodina− jsou v ní závažné poruchy, rodina přestává plnit svůj základní úkol
− je ohrožena existence dítěte − odstranění příčin je zbytečné 
− řešením pro dítě je jeho odebrání, odchod z rodiny a následné umístění do náhradní rodiny − asi 0,5 % rodin 

Témata, do kterých materiál patří