22B - Vliv rodiny na rozvoj osobnosti člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Činitelé socializace− rodina:
• první socializační prostředí
• dochází k osvojení základních norem a způsobu chování, utváření hodnot v životě
• ovlivňuje vznik sebepojetí a sebehodnocení • učíme se základním rolím: dcera, matka, partnerka
− škola:
• dítě vstupuje do konkurenčního prostředí • škola dítě posuzuje podle práce, schopností, dovedností, snahy
1
22B
VLIV RODINY NA ROZVOJ OSOBNOSTI ČLOVĚKA
− vrstevníci:
• vrstevnická skupina je méně normativní než rodina • vrstevnická skupina nás naučí komunikovat, vzájemně se tolerovat, dělat kompromisy
• učíme se žít v rovnocenných vztazích
− masmédia: ovlivňují naše názory, hodnoty, postoje, způsoby chování
Socializace v rodině− význam rodiny je nezastupitelný − dítě zde nachází uspokojování potřeb − být druhým členem akceptován, být milován a moci milovat
− vciťovat se do druhého a vědět, že on se vciťuje do mě (identifikovat se s druhým)
− rodina vytváří základní podoby prožitků sebe sama ve smyslu: já jsem, já umím, já dokážu, já mám, to je moje, jsem
děvče, toto jsou moje povinnosti a úkoly
− socializační působení rodiny provází řada vlivů: rysy a vlast. osobnosti, jež socializační působení zesilují, ale i oslabují
Sociální učení− způsob, kterým se jedinec učí přizpůsobovat požadavkům svého společenského prostředí a osvojuje si názory,
hodnoty a postoje skupin a společnosti, ve které se vyvíjí
− základem soc. učení jsou podm. reflexy, dochází k posilování správného chování odměnou, trestá se nežádoucího
chování
− formy sociálního učení
• přímé posilování
▪ tzn. učení odměnou a trestem ▪ dítě se chová tak, jak ho za jeho chování odměňuje dospělý, reaguje na to, co považuje dospělý za žádoucí a