Mladší školní věk
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19) CHARAKTERISTIKA OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU,
PUBERTY, VÝCHOVA V RODIČOSTVÍ
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6-10/11 LET
TĚLENÁ A POHYBOVÝ VÝVOJ – RŮST:
Jisté zpomalování a rovnoměrnost
Cca 5cm ročně, cca 2,5kg ročně
Mozek má hmotnost dospělého člověka
Kostra = měkká, vznikají deformace při zatížení (sezení)
Růst svalstva – potřeba pohybu, analyzátory jsou plně funkční (zvláště zrakový)
Pohybový vývoj:
Dynamický, nejvyšší tempo kolem 10. roku
Pohybová vytrvalost, přesnost a rychlost (ruka)
Potěšení z pohybu (potřeba pro vývoj)
VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ
Zlepšuje se: zraková ostrost, citlivost na barvy, sluchové čití, vyvíjí se kloubně svalové čití
Rozvoj vnímání a všímavosti, úmyslná paměť – škola
Pozornost – soustředění, stálost, přenášení, rozsah, rozvoj aktivní úmyslné pozornosti
Rozvoj logické paměti v závěrečné fázi období (mechanické zapamatování celkově převládá nad logickým)
VÝVOJ ŘEČI:
Zejména osvojení psané řeči, roste slovní zásoba
Postupný přechod k abstraktivnímu poznávání prostřednictvím jazyka pojmů
Složitější vyjadřování – přechod k větám rozvitým
MYŠLENÍ
Zpočátku konkrétně názorné, postupně operace se symboly a pojmy
Rozvoj procesů abstrahování, zobecňování a konkretizace
Abstrakce i na základě představ rozvoj schopnosti usuzovat
CITOVÝ ROZVOJ:
Obohacování a prohlubování citů, rozvoj vyšších citů
Delší trvání citového prožívání, lepší citové sebeovládání zvláště v přítomnosti dospělých
Jistá nivelizace citových projevů je nebezpečná zvláště v nemocnici – diferencované chování ZP
SOCIÁLNÍ ROZVOJ:
Významnou úlohu má rodina – vytváření nových sociálních vztahů závisí na tom:
Jak rodina zajišťuje pocit bezpečí a citové opory v nových těžkých situací spojených se školní docházkou
Jaké společenské postoje a vlastnosti pěstuje rodina v žácích (přátelství, družnost, ochota pomáhat, kamarádství, egoismus, společenská izolovanost apod.)
Významné vlivy má učitel a ostatní spolužáci – formální vztahy/neformální vztahy
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ 11-15/16 LET – PUBERTA
TĚLESNÝ VÝVOJ:
Prudký tělesný růst
Tělesná proměna (sekundární pohlavní znaky – pohlavní dozrávání – hormonální hladina)
Nevyrovnanost nástup změn mezi děvčaty a chlapci, výrazný vývoj motoriky
Rozvod dovedností vyžadující sílu (hbitost, jemnou pohybovou koordinaci, smysl pro rovnováhu)
VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ
Vnímání
Přesnější, bohatší na detaily (mnohostranné, cílevědomější)
Výkonnost smyslových orgánů dosahuje vrcholu
Zdokonalení úmyslné pozornosti
Paměť
Větší uplatnění logické (významové) paměti v důsledku rozvoje abstraktivního myšlení
Úmyslná paměť – značné zvýšení mezi 13. a 14. rokem
Myšlení:
Přechod k abstraktnímu myšlení (po 12. roce myšlení dostává podobu formálních logických operací)
Rozvoj hypoteticko – deduktivního myšlení = schopnost vyvozovat závěry z pouhých hypotéz a ne pouze z reálných pozorování
řešení relativně složitých myšlenkových problémů