Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mladší školní věk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

19) CHARAKTERISTIKA OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU,

PUBERTY, VÝCHOVA V RODIČOSTVÍ

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6-10/11 LET

TĚLENÁ A POHYBOVÝ VÝVOJ – RŮST:

  • Jisté zpomalování a rovnoměrnost

  • Cca 5cm ročně, cca 2,5kg ročně

  • Mozek má hmotnost dospělého člověka

  • Kostra = měkká, vznikají deformace při zatížení (sezení)

  • Růst svalstva – potřeba pohybu, analyzátory jsou plně funkční (zvláště zrakový)

Pohybový vývoj:

  • Dynamický, nejvyšší tempo kolem 10. roku

  • Pohybová vytrvalost, přesnost a rychlost (ruka)

  • Potěšení z pohybu (potřeba pro vývoj)

VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ

  • Zlepšuje se: zraková ostrost, citlivost na barvy, sluchové čití, vyvíjí se kloubně svalové čití

  • Rozvoj vnímání a všímavosti, úmyslná paměť – škola

  • Pozornost – soustředění, stálost, přenášení, rozsah, rozvoj aktivní úmyslné pozornosti

  • Rozvoj logické paměti v závěrečné fázi období (mechanické zapamatování celkově převládá nad logickým)

VÝVOJ ŘEČI:

  • Zejména osvojení psané řeči, roste slovní zásoba

  • Postupný přechod k abstraktivnímu poznávání prostřednictvím jazyka pojmů

  • Složitější vyjadřování – přechod k větám rozvitým

MYŠLENÍ

  • Zpočátku konkrétně názorné, postupně operace se symboly a pojmy

  • Rozvoj procesů abstrahování, zobecňování a konkretizace

  • Abstrakce i na základě představ rozvoj schopnosti usuzovat

CITOVÝ ROZVOJ:

  • Obohacování a prohlubování citů, rozvoj vyšších citů

  • Delší trvání citového prožívání, lepší citové sebeovládání zvláště v přítomnosti dospělých

  • Jistá nivelizace citových projevů je nebezpečná zvláště v nemocnici – diferencované chování ZP

SOCIÁLNÍ ROZVOJ:

  • Významnou úlohu má rodina – vytváření nových sociálních vztahů závisí na tom:

  1. Jak rodina zajišťuje pocit bezpečí a citové opory v nových těžkých situací spojených se školní docházkou

  2. Jaké společenské postoje a vlastnosti pěstuje rodina v žácích (přátelství, družnost, ochota pomáhat, kamarádství, egoismus, společenská izolovanost apod.)

  3. Významné vlivy má učitel a ostatní spolužáci – formální vztahy/neformální vztahy

OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ 11-15/16 LET – PUBERTA

TĚLESNÝ VÝVOJ:

  • Prudký tělesný růst

  • Tělesná proměna (sekundární pohlavní znaky – pohlavní dozrávání – hormonální hladina)

  • Nevyrovnanost nástup změn mezi děvčaty a chlapci, výrazný vývoj motoriky

  • Rozvod dovedností vyžadující sílu (hbitost, jemnou pohybovou koordinaci, smysl pro rovnováhu)

VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ

Vnímání

  • Přesnější, bohatší na detaily (mnohostranné, cílevědomější)

  • Výkonnost smyslových orgánů dosahuje vrcholu

  • Zdokonalení úmyslné pozornosti

Paměť

  • Větší uplatnění logické (významové) paměti v důsledku rozvoje abstraktivního myšlení

  • Úmyslná paměť – značné zvýšení mezi 13. a 14. rokem

Myšlení:

  • Přechod k abstraktnímu myšlení (po 12. roce myšlení dostává podobu formálních logických operací)

  • Rozvoj hypoteticko – deduktivního myšlení = schopnost vyvozovat závěry z pouhých hypotéz a ne pouze z reálných pozorování

  • řešení relativně složitých myšlenkových problémů

Témata, do kterých materiál patří