Mladší školní věk
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Představivost:
výrazné projevy v bdělém sněním a v tvořivosti (spojena s citovým životem, který ji živí a je jejím zdrojem – má charakter kompenzační touhy (sní o lásce, slávě, o neobvyklých příhodách a dobrodružstvích)
bdělé snění (přirozené pro tento věk, nezdravé, když přechází do planého fantazírování)
Fantazie:
různé druhy tvořivosti (básně, romány, divadelní hry, deníky)
tato činnost je podmíněna touho vypovídat se, ale vede k rozvoji estetických citů
Citový vývoj:
je podmíněn fyziologicky (hormonálně) i sociálně – aktivní účast ve společenském životě
City:
velká intenzita a živost (smutek až tragédie, radost, nadšení, vzrušení)
oscilace mezi krajními city (labilost, citové sebeovládání je nízké)
protichůdné city bezprostředně po sobě (zvýšený u nemocných)
bezpředmětnost citů (nespojují se s konkrétním předmětem, neví proč je smutný, veselý)
mění se citové reakce (sexuální podněty – vzrušení)
nejčastěji obranné citové reakce (agresivní reakce, některé pozitivní stenické city)
potřeba podpory v rodině (jistota, bezpečnost), potřeba lásky, větší zralost mají děvčata
VÝVOJ VŮLE
Aktivita – ráz vědomé, úmyslné (záměrné) činnosti, projevuje se:
v pozitivní formě: snaha vykonat určitou činnost
v negativní formě: zdržení se nějaké činnosti
projevem utváření vůle je vzdorovitost, proces volného rozhodování (do jisté míry narušený, takže se často rozhodují impulsivně)
začínají sami usilovat o zpevnění vůle a vědomé utváření svého charakteru vůbec se snaze dosáhnout vytčený ideál osobnosti (potřeba využít k výchovnému působení, k překonání negativních forem chování a rozvíjejí pozitivních forem činnosti)