3. Stručná historie psychologie a hlavní psychologické směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
banány mimo klec = šimpanz použil 2 tyče, které do sebe vsunul, aby banány dostal
- experiment: pochopení principu vhledu + AHA-efekt (vhled)
- důraz na intenzivní uvědomění si vlastních pocitů a chování v daném okamžiku (Fritz Perls)
- hlavním předmětem zkoumání je vnímání, myšlení a učení
- položili základ pro současnou kognitivní psychologii
Strukturalismus
- rozkládání, analýza duševních struktur
- psychologický směr navazující na dílo Wilhelma Wundta
- hlavním představitel – anglický psycholog Edvard Titchener (1867-1927, žák Wilhelma Wundta)
- rozvinul myšlenky teorie Wundta v USA
- psychologie = věda o lidské zkušenosti, která závisí na subjektu
- úkol psychologie – zjistit momentální elementární složky lidské mysli metodou introspekce
- Titchener rozlišil 3 základní mentální elementy: počitky, představy a pocity
- snaží se najít strukturu myšlení a vnímání
Funkcionalismus
- psychologický směr, který vznikl ve 20. století v USA na základě opozice vůči Titchenerovu strukturalismu
- místo analyzování elementů vědomí by se měly studovat psychické procesy
- studování funkce vědomí, zvláště procesu adaptace vůči sociálnímu prostředí
- zdůrazňuje důležitost poznání, jak se psychika přizpůsobuje prostředí
- William James – americký psycholog, jeden ze zakladatelů vědecké a empirické psychologie
- rozvinul teorii emocí (citové zážitky jsou odezvou na tělesné změny vyvolané emocionálně významnými podněty, nejprve vzniká fyziologická reakce a až poté citový prožitek)
„Po spatření medvěda se nebojíme a běžíme, po spatření medvěda se rozběhneme a v důsledku této akce se bojíme medvěda.“
Behaviorismus
- vznik 1913 v USA z anglického slova „behavior“
- předmět studia – vnější projevy chování
- John B. Watson zakládá psychologickou školu
- ovlivnění behaviorismu Ivanem Petrovičem Pavlovem – předchůdce, získal Nobelovu cenu za výzkum trávicích reflexů (implantoval psům do ústní dutiny vývod, sleduje jejich produkci slin při krmení, psi časem sliní dříve, než dostanou krmení)
- behavioristé se ze začátku zabývali reakcí organismu (člověka, zvířete) na podněty („S-R psychologie“ - stimulus = podnět, response = odpověď)
- chování je sled naučených odpovědí
- prožívání, odehrávající se ve vědomí (black box) není důležité
- Frederic Skinner (1904-1990) – lidské chování je formováno vnějšími vlivy, chování je sled naučených reakcí, vědomí je nezkoumatelné - označováno za černou schránku (black box), zbývá se jen tím, co je pozorovatelné a odmítá zkoumání jevů či procesů, které nejsou pozorovatelné navenek
- kritika experimentální psychologie Wilhelma Wundta – psychologie s se má omezit na vnější projevy člověka, které jsou pozorovatelné smysly a registrovatelné přístroji (!!! Z psychologie by se ale stala fyziologie!!!)