3. Stručná historie psychologie a hlavní psychologické směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- snaží se zkoumat proces adaptace živočicha na prostředí
- cílem je předvídání a ovládání chování
- extrospekce („ vnější pozorování je objektivní, dá se tedy změřit“)
Neobehaviorismus
- počátek ve 20. století v Americe
- zachovává myšlenku behaviorismu (důraz na chování a metodu „stimul - reakce“)
- usuzuje, že vznikají uvnitř organismu pochody, které tyto vztahy zprostředkovávají
- využití: pokud terapeut uspořádá vhodné podmínky – učení nebo odnaučování automaticky
- zakladatel – Edward Tolman (1886-1959)
„Naše chování (R) je závislé nejenom na S, ale navíc se lomí vnitřními podmínkami organismu (2 lidé na stejný S reagují rozdílně).“
- John Watson – pokus s bílým králíčkem (podmíněná reakce strachu u 11-ti měsíčního chlapce jménem Albert B, umísťovali poblíž chlapce nejprve bílou krysu, následně ale i další bíle srstnaté předměty, současně se však při každé expozici ozval nepříjemný silný úder kladiva do železné tyče, pokus probíhal asi 3 měsíce a za tu dobu se u malého chlapce vytvořila podmíněná reakce - strach z bílé krysy a následně i z kožešinového kabátu, králíka, s touto studií byl také velmi diskutovaný etický rozměr celého experimentu, neboť Watson a jeho studentka již neudělali nic proto, aby chlapce jeho strachu zpět odnaučili)
Kognitivní psychologie
- je celostní, tvarovou psychologií
- zakladatel: George Kelly (1905-1967)
- předmět - mentální (myšlenkové, rozumové, duševní, psychické) a poznávací procesy
- soustřeďuje se na to, co se děje uvnitř organismu („mezi podnětem a odpovědí“)
- zkoumá smyslové poznávání, představivost, fantazii, myšlení (včetně usuzování, rozhodování a řešení problémů), paměť a učení, její výzkum zahrnuje schopnost abstrakce a pozornosti
- chování = vnější projev vnitřních psychických jevů
- kognitivisté vycházejí z názoru, že lidské chování je určováno plánem, jak dosáhnout svých cílů
- Jean Piaget - autorem teorie kognitivního vývoje
- princip kognitivního vývoje: kombinace prolínání 2 procesů
1) asimilace (osvojení + přijmutí nového)
2) akomodace (přizpůsobení se novému)
- posunutí se na „vyšší úroveň“ záleží na zralosti NS a dostatků podnětů z okolí
- 4 vývojová stádia dítěte:
senzomotorické – centrace (soustředění na sebe), vnímání jen ze své perspektivy, získávání vědomosti „stálosti předmětů“ (existují, i když je nevidím), 18-24 měsíců
předoperační – symbolické myšlení (1 věc zastupuje jinou), často při hraní si (kyblík na písku = hrnec)
stádium konkrétních operací – decentrace (začíná brát v potaz ostatní), operování v mysli jen s tím, co si umí představit, do 7 let
stádium formálních operací – schopnost abstraktního myšlení, 12+ let
- snaha navodit rovnovážný stav - homeostáze