Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. a) Paměť, b) Nemoc

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8. PAMĚŤ

Osnova:

  1. Co je paměť

  2. Fáze paměti

  3. Druhy paměti

  4. Rozdíly paměti

  5. Poruchy paměti

  6. Zapomínání a jeho význam

  7. Rozpoznání, podmínky vybavování

Definice paměti

  • Psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka

Paměť - soubor psychických procesů a vlastnost umožňující osvojení zkušeností

Jedná se o nejdůležitější vlastnost živých organismů. Zahrnuje zapamatování, uchování a vybavování předchozí zkušenosti. Napomáhá rozvoji člověka. Ovlivňuje ji denní doba.

Fáze paměti

  1. Zapamatování – vštípení do paměti

    • Vliv na CNS, vytváření spojů a stop v mozkové kůře působením vnějších a vnitřních podnětu

  2. Pamatování – uchování v paměti

-časová etapa, která uplyne od zapamatování do vybavení (doba kdy jsme se schopni na určité zážitky, poznatky, vědomosti vzpomenout)

-minulé zážitky nebo část zapamatovaného zůstává v naší psychice, aniž by byly přítomny v našem vědomí

-patří sem proces zapomínání – je velmi důležitý (chrání před zahlcením CNS) – někdy zapomínáme úmyslně (psychohygienický význam)

  1. Vybavování – aktivace minulé zkušenosti. Má 3 podoby :

    1. Znovupoznání- zkušenosti se nám vybaví ve chvíli, kdy na nás podnět znovu působí (film, kniha)

    2. Vzpomínání- vybavíme si zážitky, zkušenosti, pokud nás někdo k tomu povede pomocí příkladů, ale to nekopíruje přesně vštípené myšlenky

    3. Reprodukce- přesné sdělení toho, co jsme si vštípili do paměti

Rozdíly mezi pamatováním a vybavováním jsou ve struktuře, jistotě a pohotovosti.

4)Druhy paměti

A) krátkodobá- zapamatování na krátkou dobu, na několik minut

dlouhodobá- logika, pochopení, zapamatování toho co potřebujeme delší dobu

B) záměrná (úmyslná)- cílem je si něco zapamatovat, souvisí s učením

neúmyslná (bezděčná)- chybí cíl, ale přesto si něco konkrétního, co nás zaujme si zapamatujeme

C) mechanická- nemá logické souvislosti, stále mechanické opakování

logická- má logické souvislosti, kladen důraz na pochopení

D) slovně-logická(logické odůvodnění)- uplatňuje se 2 sign. Soustava, týká se toho, co je vyjádřeno slovy, je nejvyspělejší

názorná- zapamatování si na základě smyslových poznatků (zraková, čichová, pohybová, sluchová)

paměť emocionální- uplatňuje se rachlé zapamatování citů a citově zabarvených zážitků

Rozdíly v paměti

  1. V rozsahu

  2. V rychlosti

  3. Ve stálosti

  4. V přesnosti

  5. Věk – v mládí je paměť plastičtější, schopnost zapamatovat se je větší

PORUCHY PAMĚTI

Hypermnézie- zvýšená fce paměti-trpí kvalita paměti

Hypomnézie- snížená fce paměti

Amnézie- je částečná nebo úplná ztráta paměti

Dysmnézie- paramnézie porucha přesnosti a určitosti paměti

Pseudoreminiscence- nepřesné vzpomínky

Konfabulace- vymýšlení, člověk si neuvědomuje co je pravda, věří věcem, které se nestaly, pokládá neskutečné údálosti za prožité

Témata, do kterých materiál patří