Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakteristika psychologie, odvětví a metody psychologie, využití poznatků psychologie v praxi

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (242.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Biopsychologie​ – vysvětluje psychiku na základě fyziologických procesů, 
vztahy mezi fyziologickými procesy a chováním. 

Psycholingvistika​ – zkoumá vztah mezi myšlením a řečí a psychické 
procesy při osvojování si jazyka a řeči. 

Aplikované  

Pedagogická psychologie​ – zkoumá psychologické základy, činitele a 
zákonitosti výchovy, vzdělávání a vyučování.   

Poradenská psychologie​ – napomáhá člověku orientovat se ve složitějších 
životních situacích, vychází z lepšího poznání sebe sama a možnosti nalézt 
řešení.   

Zdravotnická psychologie​ – zabývá se poznáním a pochopením potřeb a 
prožívání nemocného člověka.   

Klinická psychologie​ – zabývá se diagnostikou, léčbou a prevencí 
duševních poruch a chorob.   

Psychologie práce​ – zabývá se bezpečností práce, pracovním kolektivem, 
studuje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon.   

Psychologie reklamy​ – zkoumá efektivitu jednotlivých druhů reklam, užití 
barev a značek a jejich působení na zákazníka. 

 
- ​METODY VYUŽITÍ POZNATKŮ  PRO ZDRAVOTNÍKA 

Při používání psychologických metod musí pracovník vždy dbát na profesionální etiku, 
ochranu klientových práv a individualitu člověka.  

Pozorování ​– úkolem této metody je zachycovat skutečnost. Pozorování provází 
člověka při všech činnostech, které vykonává při práci s lidmi. Pozorujeme celkový 
stav člověka, všímáme si změn v jeho chování, sledujeme jeho náladu, reakce, 
způsob komunikace, ale také úpravu a oblečení. V pomáhajících profesích je 
pozorování jednou z nejvýznamnějších pracovních pomůcek a často určuje míru a 
podmínky námi vykonávané činnosti u klienta.  

Rozhovor​ – interview umožní získat velké množství informací. Při vedení rozhovoru 
je vhodné vytvořit prostředí důvěry a porozumění, aby byl klient ochoten s námi 
komunikovat, svěřit se, hovořit o svých starostech a potížích. Existuje více druhů 
rozhovorů.  

Témata, do kterých materiál patří