Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakterizujte co je zamerenost osobnosti a jeji poruchy, citova deprivace a frustrace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Je-li strádání silné a probíhá v prvních letech života dítěte, vzniká deprivační syndrom, který má dvě základní podoby:

1) pasivní: Dítě je zaražené a málo se projevuje, nemá o nic zájem a je apatické. Opožďuje se ve vývoji. Vzniká dojem, že má omezené schopnosti, což ovlivňuje jeho budoucnost negativně. Tyto příznaky bývají doprovázeny oslabenou imunitou a častou nemocností, protože dítě pro celkovou ochablost neaktivizuje svůj obranný systém. Mezi kamarády je spíše neoblíbené a odstrkované.

2) aktivní: Dítě je velmi živé, pro svoje okolí až neúnosným způsobem. Bývá považováno za vlezlé, dotěrné, vnucující se do pozornosti okolí, chtivé upoutat. Mezi vrstevníky je agresivní a hlučné, snaží se udělat dojem, tudíž také nebývá oblíbené.

Který ze způsobu syndromu se u dítěte projeví, závisí na jeho temperamentovém typu i na vnějších okolnostech. Jedinci, kteří v dospívání či dospělosti ztroskotávají a upadají do vážných krizí je vysoké procento těch, kteří v dětství strádali. Tito jedinci se často nedovedou vcítit do druhých, dopouštějí se na nich násilí a mají větší sklony ke kriminalitě a závislostem.

Deprivaci lze podle E. Vančurové pozorovat na dětské kresbě. Deprimované děti kreslící svůj autoportrét kreslí samy sebe jako malé postavičky v rohu na obrázku jakoby směřovaly ven. Naopak zdravé děti se kreslí veliké, uprostřed obrázku a s úsměvem.

FRUSTRACE

Frustrace znamená zmaření, zabránění. Jde o strádání způsobené zmařením vytyčeného cíle (uspokojování potřeby), poněvadž na cestě k němu vyvstala překážka. Např. touha chlapce po seznámení s dívkou, která ho přitahuje a pozvat ji na schůzku, může být mařena různými překážkami. Třeba chlapec má pocit, že se to nesluší, stydí se nebo nemá odvahu. V tomto případě jde o vnitřní překážku, kterou vytvářejí morální zábrany, nedostatek zkušeností nebo malé sebevědomí. Překážka může být ale také v dívce, protože je už zadaná, nebo se jí chlapec nelíbí. Překážka může být ve vzdáleném bydlišti. Cílem naší touhy, která je frustrována může být úspěch ve škole, koupě lákavé věci, zeštíhlení. Překážky pak mohou být vnitřní, sociální, fyzické.

Frustrace uspokojování důležitých potřeb a zájmů vede k zátěži: jedinec musí na své trápení stále myslet, nemůže se řádně soustředit, je rozrušený. S frustracemi se tedy pojí výrazné citové a fyziologické průvodní znaky. Stupňování frustrace a její dlouhodobé trvání mohou posléze vyústit i ve zhroucení jedince.

Psychologie popsala charakteristické mechanismy reagování na frustraci, kterou jedinec nedokáže vyřešit. Patří mezi ně zejména:

a) ÚTĚK DO FANTAZIE - snění, iluze o úspěchu - přináší iluzorní útěchu a zapomnění

b) AGRESE - frustrovaní jedinci bývají agresivnější. Agrese může být vedena proti překážce uspokojení potřeby (proti osobě, která něco zakazuje). To bývá nemožné, je-li tato osoba silnější nebo má vyšší sociální status, nebo je chráněná morálním cítěním frustrovaného. Proto se agrese častěji obrací proti „náhradním objektům“, na nevinné oběti, které nemají s frustrovaným nic společného. Vhodným objektem útoku se pak stávají slabí jedinci, zvířata nebo předměty - vandalismus. Zvláštní formou je autoagrese - sebepoškozování.

Témata, do kterých materiál patří