Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakterizujte jedotliva temata psychologie zivotni cesty cloveka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

11. Charakterizujte jednotlivá „ témata“ psychologie životní cesty člověka: bazální důvěra, autonomie, iniciativa, pracovitá snaživost, identita, intimita, generativita a integrita

Psychologie došla k pojetí osobnosti jako celistvého tématu, tématu osobnosti v jejím životě, který ztvárňuje tvůrčím způsobem jako své dílo, svou cestu. Životní cesta člověka není plynulý sled událostí, člení se do fází. V naší životní cestě se odehrává něco, pro co jsme vyladěni svými možnostmi (zralostí, zkušenostmi, postavením). Jaké tyto možnosti jsou, závisí na tom, jak jsme zvládli fázi předchozí. To jak zvládneme fázi stávající, ovlivňuje, jak proběhnou fáze následující. Přechod od fáze k fázi není jednoduchý a bez problémů, znamená reorientaci naší osobnosti. Tento přechod může mít podobu přitažlivého úkolu (odhodlání), ale také hluboké krize (rozpaky, úzkost). O tom, zda převládne to či ono, rozhoduje, jak jsme zvládli naši minulost, zda nám naše okolí pomůže.

Podle psychologa E. H. ERIKSONA existuje osm fází vývoje osobnosti na její životní cestě:

1. BAZÁLNÍ DŮVĚRA

Tématem první fáze vývoje osobnosti, charakterizujícím počáteční období života dítěte (od narození do šestého měsíce), je téma převahy bazální (základní) důvěry nad bazální (základní) nedůvěrou. Podstata je v tom, že jevy a události sociálního okolí se dítěti spojují s prožitkově přesvědčivou vnitřní jistotou dobra: jistota přináležitosti, jistota spoléhat na ochranu a péči. Dítě se ujišťuje, že události mimo ně se spojují s pocity obeznámenosti, příjemného fungování orgánů, uspokojení (jídlem, spánkem, doteky). Tam, kde se v okolí dítěte prosazuje příliš mnoho činitelů nedovolujících mu vytvořit si bazální důvěru, hrozí nebezpečí, že převáží pocity životní nedůvěry. Dítě se pak bojí jakýchkoliv změn, uzavírá se do sebe s úzkostnou odmítavostí. Převládající pocit bazální nedůvěry je nepříznivý pro vyšší fáze social. rozvoje.

2. AUTONOMIE

Tématem druhé fáze vývoje osobnosti je téma převahy rodící se autonomie (samostatnost, svébytnost) nad zahanbením a pochybami. Zápas o rozvinutí osobnostní autonomie se odehrává v období od šesti měsíců do tří let. Zprvu je spojeno s objevováním nového druhu aktivity: záměrné uchopování, držení, puštění či odhození předmětů. Svědčí to nejen o pokročilé senzomotorické koordinaci, ale o tom že se dítě stává subjektem sociálního dění kolem sebe (prosazuje svou vůli, je iniciátorem situace. Události, které napomáhají rozvoji počátečné autonomie: a) dítě se rádo mazlí, dokáže se přitulit, ale i odtáhnout, b) dítě zvládá zadržení vyměšování, uvědomuje si autonomii sebe sama, ovládá to, c) sebevymezování dítěte slovem „já“, projev touhy po samostatném projevu „já sám“.

Témata, do kterých materiál patří