Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakterizujte jedotliva temata psychologie zivotni cesty cloveka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Doprovodným znakem konstituování autonomie jsou projevy vzdoru.

3. INICIATIVA

Tématem třetí fáze vývoje osobnosti je téma převahy iniciativy nad pocity viny. Iniciativa probíhá v období od přelomu druhého a třetího roku do šesti let (předškolní věk). Počáteční projev iniciativy je obsažen v nadšení z vlastní pohyblivosti, obratnosti, šikovnosti. Těmito projevy proniká do prostoru kolem sebe, ale i do světa sociálního: lidé kolem žasnou, jak je šikovné. Dalším počátečným projevem iniciativy je duševní expanze: představivost, fantazie, myšlenkové pochody, které dovolují dítěti svým způsobem chápat svět kolem - vyšší úroveň interakce já-svět, já-okolí. Poprvé se objevuje možnost něco dělat a prožívat „jakoby“: hry dětí na „někoho“(„něco“) - na maminku, učitele, prodavače. Dítě se rádo ptá, vyjadřuje názor. Snaha dítěte včlenit se do skupiny dětí, navazovat kontakty. Na základě dosažené úrovně psychosociálního rozvoje osobnosti začíná dítě zaujímat mravní postoje (co je a není správné, chvályhodné, hrdé), uvědomuje si smysl určitého řádu (normy, pravidla, zásady). Téma iniciativy je neoddělitelně spjato s uvědomováním si pravidel řádu, utvářením základů mravního cítění a usuzování.

4. PRACOVITÁ SNAŽIVOST

Tématem čtvrté fáze vývoje osobnosti je téma převahy pracovité snaživosti nad pocity méněcennosti. Dítě dospívá, zejména v souvislosti se vstupem do školy, k vyššímu stadiu své realizace s okolním světem. Vyhraňují se požadavky a úkoly, jejichž zvládnutí je podmínkou pozitivního hodnocení dítěte i vnitřního zadostiučinění. Žákovská sociální pozice je důležitá pro rozvoj osobnosti ve věku od 6 do 11 let. Klade se větší důraz na činnosti, které jsou dovedeny až do konce a ústí ve výsledek jako předmět hodnocení. Realizace školní úspěšnosti (pozitivní hodnocení) je závažný motivující činitel ovlivňující řady osobnostních vlastností. Důležitou součástí úspěšného rozvinutí životního tématu pracovité snaživosti je posilování vztahu k technologickým aspektům činnosti. Zvládnutí úkolu, dovedení činnosti k úspěšnému završení, dosažení dobrého výkonu předpokládá znalost postupů, vybavenost technikami a pomůckami a zručnost. Podlamování snaživosti ústí v pocit méněcennosti.

5. IDENTITA

Tématem páté fáze vývoje osobnosti je téma převahy osobní identity nad neuspořádaností rozmanitých rolí. Připomíná se s nástupem puberty - kolem 11 let, vrcholí v průběhu adolescence. Je tedy hlavně tématem mladých lidí, kteří přestávají být dětmi. Zprvu jde hlavně o změny psychofyziologické, které souvisí s dozráváním pohlavních orgánů. Poté jde o změny v sebenazírání (sebereflexi). Toto všechno je součástí nové vlny životní expanze:

a) v oblasti sociální - vymaňování se z těsné vazby na rodinu, nové osobní výběrové vztahy

Témata, do kterých materiál patří