Charakterizujte konstitucni a temperamentove vlastnosti osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SANGVINIK - jejich citové vzrušení je povrchní a prchavé bez dlouhodobých následků
MELANCHOLIK - vyznačují se silnými, hlubokými emocemi, laděnými ke smutku a sklíčenosti
Problematiku temperamentu zkoumali tři američtí badatelé Thomas, Chess a Birch. Zaměřily se na temperamentové charakteristiky dětí útlého věku a konstatovali tři základní temperamentové typy:
1. TYP SNADNO VYCHOVATELNÉHO DÍTĚTE
Vyznačuje se pozitivním emočním laděním, pravidelným biorytmem, mírnou intenzitou reakcí na vnější podněty, pohotovou přizpůsobivostí. V kojeneckém věku inklinuje k dobré náladě, spánek je pravidelný, usínání bez potíží, pravidelnost ve vyžadování jídla, pití i spánku. Rychle přivyká na nové situace, tendence zájmu o nové věci. Při zkoumání jich bylo 40%.
2. TYP OBTÍŽNĚ VYCHOVATELNÉHO DÍTĚTE
Vyznačuje se spíše záporným citovým laděním, nesprávným rytmem fyziologických funkcí , vysokou intenzitou reakcí na zevní podněty, pomalým přizpůsobováním změnám. V kojeneckém věku častá rozmrzelost, nepravidelný spánek, těžko přivyká novým situacím. Při zkoumání jich bylo asi 10%.
3. TYP POMALÉHO DÍTĚTE
Vyznačuje se apatií, nízkou úrovní celkové aktivity, citové ladění je mírně mrzuté, ale bez velkých výkyvů. Při zkoumání jich bylo asi 15%.
35% dětí nebylo typově vyhrazeno
Zejména u druhého a třetího typu je nutné počítat se zvýšenými nároky na vhodné výchovné postupy. Je zde ale reálné nebezpečí vývoje v konfliktní, těžko zvladatelnou osobnost, kterému je nutno čelit. Pro psychický vývoj dítěte je nutný už od prvních dnů hledat a uplatňovat takové výchovné prostředky a vlivy, které budou adekvátní danému temperamentu. Konflikty mezi typem temperamentu a stylem výchovy vedou k narušení psychiky, k poruchám vztahů a chování, selhávání ve škole.