Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakterizujte konstitucni a temperamentove vlastnosti osobnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

SANGVINIK - jejich citové vzrušení je povrchní a prchavé bez dlouhodobých následků

MELANCHOLIK - vyznačují se silnými, hlubokými emocemi, laděnými ke smutku a sklíčenosti

Problematiku temperamentu zkoumali tři američtí badatelé Thomas, Chess a Birch. Zaměřily se na temperamentové charakteristiky dětí útlého věku a konstatovali tři základní temperamentové typy:

1. TYP SNADNO VYCHOVATELNÉHO DÍTĚTE

Vyznačuje se pozitivním emočním laděním, pravidelným biorytmem, mírnou intenzitou reakcí na vnější podněty, pohotovou přizpůsobivostí. V kojeneckém věku inklinuje k dobré náladě, spánek je pravidelný, usínání bez potíží, pravidelnost ve vyžadování jídla, pití i spánku. Rychle přivyká na nové situace, tendence zájmu o nové věci. Při zkoumání jich bylo 40%.

2. TYP OBTÍŽNĚ VYCHOVATELNÉHO DÍTĚTE

Vyznačuje se spíše záporným citovým laděním, nesprávným rytmem fyziologických funkcí , vysokou intenzitou reakcí na zevní podněty, pomalým přizpůsobováním změnám. V kojeneckém věku častá rozmrzelost, nepravidelný spánek, těžko přivyká novým situacím. Při zkoumání jich bylo asi 10%.

3. TYP POMALÉHO DÍTĚTE

Vyznačuje se apatií, nízkou úrovní celkové aktivity, citové ladění je mírně mrzuté, ale bez velkých výkyvů. Při zkoumání jich bylo asi 15%.

35% dětí nebylo typově vyhrazeno

Zejména u druhého a třetího typu je nutné počítat se zvýšenými nároky na vhodné výchovné postupy. Je zde ale reálné nebezpečí vývoje v konfliktní, těžko zvladatelnou osobnost, kterému je nutno čelit. Pro psychický vývoj dítěte je nutný už od prvních dnů hledat a uplatňovat takové výchovné prostředky a vlivy, které budou adekvátní danému temperamentu. Konflikty mezi typem temperamentu a stylem výchovy vedou k narušení psychiky, k poruchám vztahů a chování, selhávání ve škole.

Témata, do kterých materiál patří