FRUED-stádia-vývoje-plus-kontext-psychoanalýza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. ANÁLNÍ (18 – 36 měsíců) – ambivalení prožívání a jednání – aktivita a pasivita. Sadistický pud aktiviní princip – ovládání svalové činosti těla, pasivní představuje sliznici střev, která je neovladatelná. \\\\slast při zadržování/uvolňování stolice (konflikt mezi fyzickým uspokojením a požadavky rodičů-hygienické nároky.
Libido je zaměřeno na oblast anální (vyměšování jako takové)
Nácvik čistoty – dítě se musí naučit ovládat své tělesné potřeby
Tímto dochází k rozvoji pocitů nezávislosti a úspěchu
Pozitivní zkušenosti v tomto stadiu jsou základem pro to, aby byl jedinec v dospělosti produktivní, schopný a kreativní
První dvě fáze zaměřeny na ústa a anální oblast -mimo genitální oblasti, další už zaměřeny na genitální oblasti (genitální organizace vývoje) –
FALICKÉ (3-6 LET) -kolem čtyř let – významný předěl, v minulých stádicích sexuální objekt spojen s tělem /auto-erotický), teď odlišný od svého těla. Penis jako hlavní – primát penisu
Libido je zaměřeno na oblast genitálií
Děti začínají objevovat rozdíly mezi muži a ženami
Chlapci pohlížejí na svého otce jako na rivala v souboji o matčinu náklonnost: rozvíjí se OIDIPOVSKÝ KOMPLEX – touha vlastnit matku a nahradit otce, což je spojeno obavami, že za tyto („nežádoucí“) pocity bude otcem potrestán. Freud je nazývá kastrační úzkost
Termín ELEKTŘIN KOMPLEX vyjadřuje podobné pocity, které však zažívají dívky. Freud se rovněž domníval, že dívky trpí závistí penisu -děvče při odhalení rozdílu pociťuje neexenci penisu jako vlastní méně cenost.
Dítě se identifikuje s rodičem stejného pohlaví (uspokojivé řešení Oidipovského
LATENTNÍ (6 let až pubescence) – uspokojení pudů se přenáší do asexuálních oblastí: škola, kamarádi, zájmy
Sexuální energie je stále přítomna, ale je rozpuštěna pro jiné účely (vzdělávání, sociální vztahy)
Děti nastupují školní docházku a jsou „zaměstnány“ vztahy s vrstevníky, novými koníčky a dalšími zájmy
Tato fáze je důležitá pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a pro rozvoj sebevědomí
. GENITÁLNÍ (pubescence až ….)
U jedince dochází k rozvoji silného sexuálního zájmu o druhé pohlaví, sexuální objekt mimo vlastní tělo a na rozdíl od falické fáze i mimo rodinu.
Sexualita nabývá svou dospělou podobu
!Pro psychosexuální vývoj jedince jsou chara.2 začátky: rané období= začíná po druhém roku a končí kolem pátého roku, sexuální pudy mají v první fázi infantilní povahu. Rané období je vystřídáno obdobím latence = tvoří se morální omezení. Druhý začátek sexuálního vývoje je v pubertě, kdy vzniká dospělá sexualita.
Kritika: . Teorie je zaměřena především na jedince mužského pohlaví, otázkou psychosexuálního vývoje dívek se Freud tolik nezabýval