Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




FRUED-stádia-vývoje-plus-kontext-psychoanalýza

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (581.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. ANÁLNÍ (18 – 36 měsíců) – ambivalení prožívání a jednání – aktivita a pasivita. Sadistický pud aktiviní princip – ovládání svalové činosti těla, pasivní představuje sliznici střev, která je neovladatelná. \\\\slast při zadržování/uvolňování stolice (konflikt mezi fyzickým uspokojením a požadavky rodičů-hygienické nároky.

  • Libido je zaměřeno na oblast anální (vyměšování jako takové)

  • Nácvik čistoty – dítě se musí naučit ovládat své tělesné potřeby

  • Tímto dochází k rozvoji pocitů nezávislosti a úspěchu

  • Pozitivní zkušenosti v tomto stadiu jsou základem pro to, aby byl jedinec v dospělosti produktivní, schopný a kreativní

První dvě fáze zaměřeny na ústa a anální oblast -mimo genitální oblasti, další už zaměřeny na genitální oblasti (genitální organizace vývoje) –

FALICKÉ (3-6 LET) -kolem čtyř let – významný předěl, v minulých stádicích sexuální objekt spojen s tělem /auto-erotický), teď odlišný od svého těla. Penis jako hlavní – primát penisu

  • Libido je zaměřeno na oblast genitálií

  • Děti začínají objevovat rozdíly mezi muži a ženami

  • Chlapci pohlížejí na svého otce jako na rivala v souboji o matčinu náklonnost: rozvíjí se OIDIPOVSKÝ KOMPLEX – touha vlastnit matku a nahradit otce, což je spojeno obavami, že za tyto („nežádoucí“) pocity bude otcem potrestán. Freud je nazývá kastrační úzkost

  • Termín ELEKTŘIN KOMPLEX vyjadřuje podobné pocity, které však zažívají dívky. Freud se rovněž domníval, že dívky trpí závistí penisu -děvče při odhalení rozdílu pociťuje neexenci penisu jako vlastní méně cenost.

  • Dítě se identifikuje s rodičem stejného pohlaví (uspokojivé řešení Oidipovského

LATENTNÍ (6 let až pubescence) – uspokojení pudů se přenáší do asexuálních oblastí: škola, kamarádi, zájmy

  • Sexuální energie je stále přítomna, ale je rozpuštěna pro jiné účely (vzdělávání, sociální vztahy)

  • Děti nastupují školní docházku a jsou „zaměstnány“ vztahy s vrstevníky, novými koníčky a dalšími zájmy

  • Tato fáze je důležitá pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a pro rozvoj sebevědomí

. GENITÁLNÍ (pubescence až ….)

  • U jedince dochází k rozvoji silného sexuálního zájmu o druhé pohlaví, sexuální objekt mimo vlastní tělo a na rozdíl od falické fáze i mimo rodinu.

  • Sexualita nabývá svou dospělou podobu

!Pro psychosexuální vývoj jedince jsou chara.2 začátky: rané období= začíná po druhém roku a končí kolem pátého roku, sexuální pudy mají v první fázi infantilní povahu. Rané období je vystřídáno obdobím latence = tvoří se morální omezení. Druhý začátek sexuálního vývoje je v pubertě, kdy vzniká dospělá sexualita.

Kritika: . Teorie je zaměřena především na jedince mužského pohlaví, otázkou psychosexuálního vývoje dívek se Freud tolik nezabýval

Témata, do kterých materiál patří