Otázka č. 17
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ASERTIVITA, ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ
Asertivita je komunikační styl, dulezita komunikacni dovednost
Přímé, přiměřené a upřímné vyjadřování vlastních názorů negativních i pozitivních, aniž
bychom porušovali práva jiných lidí i svá vlastní
Asertivita preferuje nemanipulativní chování , napomáhá rozvíjet zdravé sebevědomí , prohlubuje mezilidské vztahy , jejich otevřenost , jasnost a přímost a hlavně umožňuje být sám sebou .
Puvod slova asertivita pochazi z latinskeho asserere – tvrdit, domáhat se neceho, slovo asertivita vzniklo v Anglii roku 1880.
Základní prvky asertivity
otevřená přímá komunikace
aktivní realizace svých cílů
jasné vyjadřování svých pocitů, podmínkou je soulad verbální i neverbální komunikace
naučit se požádat druhého o laskavost, pomoc
naučit se odmítnout, říkat ne
přijmout pochvalu, ale i kritiku; umět sdělit své pocity
naslouchat druhému
uzavírání kompromisů
Členění asertivity :
Základní asertivita : jednoduché vyjádření citů , myšlenek , názorů
Empatická asertivita : obsahuje vnímavost a citlivost vůči lidem , proniká do vztahu k jinému člověku , respektuje jeho názory , snaha porozumět
Stupňovaná asertivita : lze k ní přejít , když protějšek ignoruje naše stanovisko ( pozor na sklouznutí k agresivitě ! )
Konfrontativní asertivita : podstatou je rozpor mezi slovy a skutky partnera , na rozdíl od agresivní konfrontace však na partnera neútočíme , ale žádáme doplňující , vysvětlující informace k vyřešení problému
Asertivní práva
Asetivita vyžaduje, aby se člověk uměl rozhodovat sám a za své rozhodnutí nesl zodpovědnost. K tomu by měl znát určité zásady:
Máme právo posuzovat své chování , myšlenky, emoce, a nést za ně zodpovědnost
Právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující naše chování
právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující naše chování
právo sami posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědni za problémy druhých lidí
právo změnit svůj názor
př.změna lékaře, pracoviště apod
právo dělat chyby a být za ně odpovědný
právo říct „já nevím”
právo být nezávislí na dobré vůli ostatních (nejde se zavděčit všem)
právo dělat nelogické rozhodnutí
právo říct „já ti nerozumím”
právo říct „je mi to jedno”
Problémové situace
Vyjádření prostého ne , když chceme odmítnout
Vyjádření prostého ano , když něco potřebujme
Přijímání a adresování kritiky
Přijímání a udělování ocenění , pochval
Přijímání a sdělování emocí , citů
Projevování přání , potřeb vhodným způsobem
Asertivní techniky nácviku
Pokažená gramofonová deska – vytrvalé opakování požadavků stále dokola aniž bychom dali najevo rozrušení
Otevřené dveře – přiznáme svému kritikovi , že v tom , co říká , může být něco pravdy
Negativní aserce – učí bez obrany a úzkosti přijímat oprávněnou kritiku
Negativní dotazování – technika , která vede k aktivní podpoře kritiky s cílem použít získané informace nebo je vyčerpat
Sebeotevření – usnadňuje sociální komunikaci a redukuje manipulaci pomocí sdělování kladných i záporných aspektů naší osobnosti , řídí se principem : dej – dostaneš
Volná informace – učí nás hovořit o sobě bez přehnané plachosti , ne tak hluboké jako sebeotevření