Otázka č. 17
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Asertivní chování – Asertivní clovek
Má pozitivní postoj k druhým lidem i zdravé sebevědomí.
Dokaze primo vysvetlit, o co mu jde a jake ma cíle
Umi pozadat o laskavost a nebo ji nekomu poskytnout
Umi priznat neuspech, dokaze se branit manipulaci
Chová se přiměřeně sebejistě, umí naslouchat druhým a přistoupit na kompromis.
Respektuje morální zasady
Je schopen změnit svůj názor pod tlakem argumentů.
Asertivní vystupování je klidné, často pusobí uvolnenym dojmem
Mluva je primerene hlasita, srozumitelná
Ocní kontakt je prímý
Mimoslovní projev je bez napeti
Opakem asertivního chování je chování pasivní nebo agresivní.
Pasivní a agresivní chování
Pasivně jednající člověk neumí jasně sdělit své potřeby, pod natlakem jsou ochotni podridit se prospechu druhych, vysledkem byva frustrace
Opakem je agresivně jednající člověk, který se prosazuje na úkor druhých. Nedbá ne jejich práva. Někdy sice dosáhne svého, ale lidé k němu mají často záporný vztah.
Asertivní zásady
Učme se kontrolovat své emoce
Respektujme i osobní práva druhého
Stručně a upřímně vyjadřujme své pocity
Snažme se vidět sebe i druhého reálně
Pokusme se poznat i stanovisko druhého
Važme si názoru druhých
Nemějme navrch za každou cenu
Přiznejme omyl a napravme ho
Nacházejme kompromisy
VÝVOJ DĚTSKÉ KRESBY
na dětské kresbě názorně vidíme motorickou dovednost a představivost
kresba vyjádří momentální náladu , pocity , ale i vidění světa kolem
kresba dětí předškolního a školního věku zrcadlí smyslovou vnímavost a rozumovou vyspělost
dítě nejdřív kreslí jen tak , pro radost (dětem se líbí , že pohyb ručičkou zanechává stopy )
ve třech letech se však čmáranice začíná podobat nějaké konkrétní věci , která dítě zaujme, s postupujícím zráním se rozvine zraková kontrola kreslící činnosti a objeví se typická jednoduchá schémata : sluníčka , panáci-hlavonožci , stromy , auta aj.
kresbou dítě vyjádří poznatky o světě kolem sebe , vyjádří znalosti o předmětech a svou sociální zkušenost .
Stádia dětské kresby :
Období skvrn
Do 1 roku
Stádium čmáranic
do 2 let
dítě čmárá všem směry , aniž by pozvedlo tužku
toto stádium je velmi důležité a může nám leccos odhalit
spokojené dítě kreslí silné čáry a snaží se jimi pokrýt co nejvíc místa
dítě kreslí to , k čemu má emocionální vztah
Stádium čárání
2-3 roky
začíná být ovlivněno intelektem
napodobuje psaní dospělých
některá svá „díla“ pojmenuje
Stádium hlavonožců , univerzálních postav
3-5 let
kreslí postavy – kolečko-hlava , trup ; čáry-nohy , později i ruce
postupně přidává detaily-ústa , oči , pupek…
5-6 rok přidává trup-další kolečko
Postavy dítěte zobrazuje zepředu
6 let – úplná postava
Naivní realismus
5-7 let
vyjadřuje vnitřní svět dítěte
hierarchická perspektiva – co je důležité , to je vepředu
tzv. sklápění-chybí perspektiva , roviny neodpovídají skutečnosti,zobrazení předmětů je disproporční . Z toho lze vidět , jak dítě obtížně rozeznává , co je horizontální a co vertikální