Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 17

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Vizuální realismus

  • 7-12 let

  • dítě začíná kreslit to , co opravdu vidí

  • začíná zobrazovat postavu z profilu

  • Zobrazování v prostoru

  • dítě kreslí v prostoru

VYUŽITÍ DĚTSKÉ KRESBY V DIAGNOSTICE

Kresba = hra + snění + realita

Využití :

  • test mentální úrovně ( inteligence dítěte )

  • komunikační prostředek

  • prostředek zkoumání efektivity dítěte ( schopnost reagovat pomocí citů a emocí )

  • vyjádření znalostí o vlastním těle

Jestliže dítě svou kresbu často přeškrtává a gumuje , může to naznačovat jeho nízkou sebedůvěru nebo snahu potlačit to , co by mohlo vyjít najevo .

Pořadí postav – jaký k nim dítě zaujímá postoj ( první osoby jsou nejdůležitější ) .

Geometrie kresby

  • List papíru lze vertikálou rozdělit na dvě části – levý pruh představuje minulost , pravý budoucnost . Levá strana symbolizuje vztah k matce , tedy k minulosti ; prostřední část je současnost ;pravá strana je vztah k otci tedy pokrok , budoucnost . Kromě toho představuje levá strana introverzi , pravá extroverzi , někdy i autoritu

  • Velikost kresby v poměru k velikosti papíru : dítě , které svým obrázkem papír zcela zaplní , bývá nedozrálé . Vyrovnané dítě svou kresbu umísťuje na střed papíru . Naproti tomu subjekt, který má mnoho problémů , kresbu umísťuje excentricky . Kresba položená příliš vysoko ukazuje na pýchu , kresba dole je známkou stability

Barvy

  • Červená – po 6.roce ukazuje tendence k agresivitě a nedostatečnou kontrolu emocí

  • Modrá – používání v 6.letech=dobrá adaptace, výhradně modrá=přílišná sebekontrola

  • Žlutá – někdy ukatuje velkou závislost na dospělém

  • Hnědá – odráží špatnou rodinnou a sociální adaptovanou

  • Fialová – malé děti ji moc nepoužívají – příznak neklidu,spolu s modrou = úzkost

  • Černá – určitá míra úzkosti , někdy svědčí o bohatém vnitřním životě , symbolika černé je zvláště v období puberty , kdy vyjadřuje nepřístupnost a ostych v projevování citů

  • Teplé barvy svědčí o vyrovnanosti , zatímco tmavé barvy ukazují na tendenci ke smutku , úzkosti , případě na odpor k někomu nebo k něčemu .

  • Bledé odstíny vyjadřují citovou nevyrovnanost nebo špatný zdravotní stav .

  • Depresivní osoby malují ve smutných , ponurých odstínech .

Otec – V normálních situacích bývá otcova hodnota zvyšována. Při narušených vztazích mezi otcem a dítětem však může být vše jinak. Agresivita může být projevována zmrzačením postavy, případně je postava zmenšena a odsunuta do pozadí. Jindy bývá znehodnocován změnami na postavě. Znehodnocení se však může projevovat i jinak – mezi otcem a synem stojí kus nábytku, případně zeď, nebo je mezi dítětem a otcem velká vzdálenost.

Matka – I hodnotu matky může dítě snižovat nebo zvyšovat. Je důležité všimnout si místa, které matka na papíře zaujímá. Její obraz se většinou nachází uprostřed papíru. Stává se, že matka je od otce oddělena dítětem, v takovém případě dítě trápí v prvé řadě konflikty mezi rodiči. Nepřítomnost rodičů je velmi výjimečná – své rodiče nekreslí pouze děti, které se za ně stydí nebo s nimi mají velmi konfliktní vztahy.

Témata, do kterých materiál patří