Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Starší školní věk a adolescence text

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Starší školní věk a adolescence(období dospívání)

Dospívání – přechod od dětství do dospělosti

Začátek období –první známky pohlavního zrání, konec období-dovršení růstu a plné pohlavní zralosti

Dělení dospívání :

1. období pubescence (pubes=chmýří) = starší školní věk 11-15 let

a) fáze prepuberty- děvčata 11-13 let, chlapci 13-15 let

první známky pohlavního dospívání

  • První sekundární pohlavní znaky, u děvčat končí nástupem měsíčků, u chlapců noční polucí

b) fáze vlastní puberty – děvčata 12-15 let, chlapci 14-16 let

- začíná dokončením prepubertálních změn a trvá do reprodukční schopnosti

2. Adolescence 15-22 let

Pokračování puberty až do dospělosti

OBDOBÍ PUBESCENCE

Somatický vývoj

  • Tělesná proměna-prudký tělesný růst až o 4-5 cm ročně

  • Končetiny rostou rychleji než ostatní části těla (samá ruka, samá noha)= neobratnost, nevědí, co „dělat s rukama a nohama“

Dívky

- zaoblení tvarů, růst ňader, rozšiřuje se pánev, ochlupení

- zrají vaječníky, 1. menstruace - 12-14 rok +- 2 roky

Chlapci

  • Mohutní ramena, nárůst svalové hmoty, roste noha,

  • prodlužují se hlasivky (mutace), přeskakování hlasu z hlubších do vyšších tónů

  • zrání varlat, první výron semene 15-16 rok

s pohlavním dozráváním neprobíhá současně psychické dozrávání

Motorika

  • Dovednosti vyžadující sílu, hbitost způsobují snadnou unavitelnost,

  • Střídání fází apatie s fázemi vystupňované aktivity

Sexualita

  • Probuzení sexuálního pudu= sexuální chování ovlivněno výchovou a společenskými normami

  • Platonické vztahy s opačným pohlavím

Kognitivní vývoj

Paměť

  • Přechod od mechanické k logické

  • Hlubší porozumění látce-práce s pojmy

Pozornost

  • Pozornost je kolísavá (často pak školní neúspěšnost) - důsledek rychlé hormonální přestavby organismu a tím i oslabení CNS

Myšlení

  • abstraktní, tvořivé, divergentní, konvergentní, nepotřebuje již názorný podklad

  • zajímá ho myšlení a motivy jednání jiných lidí

  • introspekce – pozoruje, hodnotí svůj vlastní život, je kritický k okolí (rodiče, učitelé, dospělí), srovnává současný svět se světem, jaký by mohl být, měl být, proto je kritický, nespokojený se životní realitou

Citový vývoj, socializace

  • city velmi bouřlivé, výkyvy v náladách, často astenické, rozmrzelost, neklid, smutek,

  • reakce, jednání je impulzivní, nepředvídatelné, výbuchy, výtržnosti

  • nerozumí těmto výkyvům = úzkost, obavy, zvýšené sebepozorování, uzavírání se do sebe

  • nedostatek sebeovládání, citová labilita = riziko sebevražd

  • sebepoškozování (automutilace)- žiletkou, střepem – může se objevit i v adolescenci

Mezi nejčastější způsoby sebepoškozujícího jednání patří řezná poranění kůže, zápěstí, předloktí či hřbetů rukou, pálení se, bití sebe sama, úmyslné narážení do věcí, vytrhávání vlasů a řas, škrábání se a kousání. V rámci pořezávání se na horních končetinách používají někteří autoři označení „syndrom pořezávaného zápěstí“

Témata, do kterých materiál patří