Starší školní věk a adolescence text
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Starší školní věk a adolescence(období dospívání)
Dospívání – přechod od dětství do dospělosti
Začátek období –první známky pohlavního zrání, konec období-dovršení růstu a plné pohlavní zralosti
Dělení dospívání :
1. období pubescence (pubes=chmýří) = starší školní věk 11-15 let
a) fáze prepuberty- děvčata 11-13 let, chlapci 13-15 let
první známky pohlavního dospívání
První sekundární pohlavní znaky, u děvčat končí nástupem měsíčků, u chlapců noční polucí
b) fáze vlastní puberty – děvčata 12-15 let, chlapci 14-16 let
- začíná dokončením prepubertálních změn a trvá do reprodukční schopnosti
2. Adolescence 15-22 let
Pokračování puberty až do dospělosti
OBDOBÍ PUBESCENCE
Somatický vývoj
Tělesná proměna-prudký tělesný růst až o 4-5 cm ročně
Končetiny rostou rychleji než ostatní části těla (samá ruka, samá noha)= neobratnost, nevědí, co „dělat s rukama a nohama“
Dívky
- zaoblení tvarů, růst ňader, rozšiřuje se pánev, ochlupení
- zrají vaječníky, 1. menstruace - 12-14 rok +- 2 roky
Chlapci
Mohutní ramena, nárůst svalové hmoty, roste noha,
prodlužují se hlasivky (mutace), přeskakování hlasu z hlubších do vyšších tónů
zrání varlat, první výron semene 15-16 rok
s pohlavním dozráváním neprobíhá současně psychické dozrávání
Motorika
Dovednosti vyžadující sílu, hbitost způsobují snadnou unavitelnost,
Střídání fází apatie s fázemi vystupňované aktivity
Sexualita
Probuzení sexuálního pudu= sexuální chování ovlivněno výchovou a společenskými normami
Platonické vztahy s opačným pohlavím
Kognitivní vývoj
Paměť
Přechod od mechanické k logické
Hlubší porozumění látce-práce s pojmy
Pozornost
Pozornost je kolísavá (často pak školní neúspěšnost) - důsledek rychlé hormonální přestavby organismu a tím i oslabení CNS
Myšlení
abstraktní, tvořivé, divergentní, konvergentní, nepotřebuje již názorný podklad
zajímá ho myšlení a motivy jednání jiných lidí
introspekce – pozoruje, hodnotí svůj vlastní život, je kritický k okolí (rodiče, učitelé, dospělí), srovnává současný svět se světem, jaký by mohl být, měl být, proto je kritický, nespokojený se životní realitou
Citový vývoj, socializace
city velmi bouřlivé, výkyvy v náladách, často astenické, rozmrzelost, neklid, smutek,
reakce, jednání je impulzivní, nepředvídatelné, výbuchy, výtržnosti
nerozumí těmto výkyvům = úzkost, obavy, zvýšené sebepozorování, uzavírání se do sebe
nedostatek sebeovládání, citová labilita = riziko sebevražd
sebepoškozování (automutilace)- žiletkou, střepem – může se objevit i v adolescenci
Mezi nejčastější způsoby sebepoškozujícího jednání patří řezná poranění kůže, zápěstí, předloktí či hřbetů rukou, pálení se, bití sebe sama, úmyslné narážení do věcí, vytrhávání vlasů a řas, škrábání se a kousání. V rámci pořezávání se na horních končetinách používají někteří autoři označení „syndrom pořezávaného zápěstí“