jazyk
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Šimpanzi (Nim) - Gorily (Kamzi) - Pokud by si primáti dokázali osvojit jazyk (znakovanou formu) v takové podobě, aby naplňoval všechna kritéria (Hocket), bylo by to důkazem pro teorii kontinuity
Výzkumy kapacity osvojit si jazyk u primátů
Lidoopi se mohou naučit vnímat slova a rozumět jim, rozumějí větám, v nichž jsou naučená slova použita podle gramatických pravidel.
Ve srovnání s malými dětmi mají ale lidoopi malou slovní zásobu a tvoří spíše jednoduché věty.
Prozatím chybí důkazy o tom, že dokáží mluvit i o abstraktních tématech.
Problém: šimpanzi/gorily nemají anatomickou strukturu, která by jim umožňovala vyslovovat „lidské" fonémy. Znakový jazyk nebo symbolické systémy.
• Allen a Beatrice Gardnerovi (1969)
-naučili Washoe a čtyři další šimpanze znakovou řeč
-Během čtyř let se Washoe naučila 132 slov, tvořila jednoduché věty. S ostatními šimpanzi komunikovala danou znakovou řečí a svého adoptovaného syna naučila šedesát osm znaků (Fouts a kol., 1989).
• Herbert Terrace (1986)
-Za pomocí znakové řeči učil jeho tým šimpanze Nima Chimpského
• Francine Patterson a Eugene Linden (1981)
-Pracovali s gorilou Koko, jejíž slovník o obsahu šesti set slov je prozatím největší známá slovní zásoba zvířete.
• Sue Savage-Rumbaugh s kolegy (1998)
-Naučila malého šimpanze Kanzi (bonobo) mluvit prostřednictvím gest rukou; ukazoval na geometrické symboly na laminátové tabuli a stlačoval odpovídající symboly na klávesnici.
-rozumí mluvené angličtině
-naučil se jazyk podobně jako děti, tedy používáním jazyka