KVALITATIVNÍ STRATEGIE VÝZKUMU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
opakovaný výzkum – v přímé návaznosti badatel opakovaně provádí několik krátkodobých výzkumů trvajících několik dnů
Návratný výzkum – sledování změn, které v terénu nastaly po dlouhém časovém období
Longitudinální výzkum – úzce vymezený vzorek je sledován průběžně 10–20 let; – typické pro psychologii
Sonda – krátkodobý jednorázový výzkum na úzce vymezené téma
Pilotní výzkum a předvýzkum – ověřuje výzkumné nástroje a etapy sběru dat, pro kvalitativní strategie není typický
záchranný výzkum – výzkum v lokalitách, které jsou z nějakého důvodu odsouzeny k zániku.
VÝBĚR VZORKU
kvalitativní výzkum není reprezentativní ve vztahu k populaci
je reprezentativní ve vztahu ke konkrétnímu problému, který je sledován v konkrétním čase v konkrétním prostředí
Účelový výběr vzorku: předem zvolená kritéria, která by měli aktéři či zdroje dat splňovat
Homogenní vzorek: charakteristiky vzorku jsou stejné. Data dobře společně komunikují, dobře se analyzují, komparují
Heterogenní vzorek: minimum společných charakteristik vzorku
Komparativní výzkum: zvolené klíčové charakteristiky, dle kterých se vzorek liší a ty jsou komparovány
Cílený výběr případu: Zacílený výběr případu a empirického materiálu. Extrémní či deviantní případ, Intenzivní případ, Typický případ, Jedinečný případ, Dostupný případ
Teoretický výběr vzorku: Výběr inspirovaný designem zakotvené teorie, cílem výzkumu je tvorba modelů, případně teorie s využitím empirických dat. Vzorek se tvoří v procesu výzkumu
Techniky tvorby vzorku:
Vyčerpávající šetření - Některá témata či terény jsou natolik malé a sevřené, že můžeme sledovat všechny a vše, co odpovídá výzkumnému problému.
Účelové vzorkování - je založeno na úsudku výzkumníka o tom, které aktéry či zdroje dat do vzorku vybrat
Nabalování - jinak také techniku sněhové koule (snow-ball sampling), používáme tehdy, pokud jsou terén či téma dostatečně ohraničené, ale zároveň je ještě důvěrně neznáme.
Role teorie ve výzkumném procesu
Ontologie = jaká je povaha reality
Epistemologie = jak takovou realitu poznávat
Metoda = jaký soubor postupů pro poznání zvolit
V kvalit. východiskem, průvodcem a interpretačním rámcem
Konceptuální a pojmový aparát pro analýzu, interpretaci – formulaci závěrů
Neověřuje teorie
Induktivně – hledáme teorii, která data vysvětlí
Deduktivně – teorie formuje výzkumný problém, konstrukci dat i jejich analýzu a interpretaci
V kvanti. z teorie vychází
Potvrzuje nebo vyvrací teorie
Teorie
pro empirický výzkum nezbytné
usnadňují uspořádávání a posuzování poznatků
= určitý systém tvrzení, která ustavují obecný vztah mezi dvěma nebo více proměnnými
= nástroj pochopení sociálních jevů
= představuje celkový rámec, pohled či perspektivu na sociální svět jako takový
Hlavní epistemologické přístupy:
Pozitivistické přístupy - Předpokládají, že realita existuje sama o sobě a je objektivně zachytitelná metodologickými prostředky
Snaží se o nalezení obecně platných zákonitostí a zastávají požadavek nehodnoticí vědy.