Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALITATIVNÍ STRATEGIE VÝZKUMU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • opakovaný výzkum – v přímé návaznosti badatel opakovaně provádí několik krátkodobých výzkumů trvajících několik dnů

  • Návratný výzkum – sledování změn, které v terénu nastaly po dlouhém časovém období

  • Longitudinální výzkum – úzce vymezený vzorek je sledován průběžně 10–20 let; – typické pro psychologii

  • Sonda – krátkodobý jednorázový výzkum na úzce vymezené téma

  • Pilotní výzkum a předvýzkum – ověřuje výzkumné nástroje a etapy sběru dat, pro kvalitativní strategie není typický

  • záchranný výzkum – výzkum v lokalitách, které jsou z nějakého důvodu odsouzeny k zániku.

  • VÝBĚR VZORKU

    • kvalitativní výzkum není reprezentativní ve vztahu k populaci

    • je reprezentativní ve vztahu ke konkrétnímu problému, který je sledován v konkrétním čase v konkrétním prostředí

    • Účelový výběr vzorku: předem zvolená kritéria, která by měli aktéři či zdroje dat splňovat

      • Homogenní vzorek: charakteristiky vzorku jsou stejné. Data dobře společně komunikují, dobře se analyzují, komparují

      • Heterogenní vzorek: minimum společných charakteristik vzorku

        • Komparativní výzkum: zvolené klíčové charakteristiky, dle kterých se vzorek liší a ty jsou komparovány

      • Cílený výběr případu: Zacílený výběr případu a empirického materiálu. Extrémní či deviantní případ, Intenzivní případ, Typický případ, Jedinečný případ, Dostupný případ

    • Teoretický výběr vzorku: Výběr inspirovaný designem zakotvené teorie, cílem výzkumu je tvorba modelů, případně teorie s využitím empirických dat. Vzorek se tvoří v procesu výzkumu

    • Techniky tvorby vzorku:

      • Vyčerpávající šetření - Některá témata či terény jsou natolik malé a sevřené, že můžeme sledovat všechny a vše, co odpovídá výzkumnému problému.

      • Účelové vzorkování - je založeno na úsudku výzkumníka o tom, které aktéry či zdroje dat do vzorku vybrat

      • Nabalování - jinak také techniku sněhové koule (snow-ball sampling), používáme tehdy, pokud jsou terén či téma dostatečně ohraničené, ale zároveň je ještě důvěrně neznáme.

        • Role teorie ve výzkumném procesu

  • Ontologie = jaká je povaha reality

  • Epistemologie = jak takovou realitu poznávat

  • Metoda = jaký soubor postupů pro poznání zvolit

  • V kvalit. východiskem, průvodcem a interpretačním rámcem

    • Konceptuální a pojmový aparát pro analýzu, interpretaci – formulaci závěrů

    • Neověřuje teorie

    • Induktivně – hledáme teorii, která data vysvětlí

    • Deduktivně – teorie formuje výzkumný problém, konstrukci dat i jejich analýzu a interpretaci

  • V kvanti. z teorie vychází

    • Potvrzuje nebo vyvrací teorie

  • Teorie

    • pro empirický výzkum nezbytné

    • usnadňují uspořádávání a posuzování poznatků

    • = určitý systém tvrzení, která ustavují obecný vztah mezi dvěma nebo více proměnnými

    • = nástroj pochopení sociálních jevů

    • = představuje celkový rámec, pohled či perspektivu na sociální svět jako takový

    • Hlavní epistemologické přístupy:

      • Pozitivistické přístupy - Předpokládají, že realita existuje sama o sobě a je objektivně zachytitelná metodologickými prostředky

        • Snaží se o nalezení obecně platných zákonitostí a zastávají požadavek nehodnoticí vědy.

    Témata, do kterých materiál patří