Maturitní otázka - Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti
Definice pojmu
Fáze, druhy a typy paměti
Poruchy paměti
Rozvíjení paměti
Význam paměti pro pracovníka v sociálních službách
Paměť
Je psychický proces a psychická schopnost
Tato schopnost nám umožňuje přijímat, uschovat a znovu oživit naše minulé vjemy
Je to vlastně uchování informace o podnětu, který již nepůsobí
Díky paměti se můžeme učit, rozvíjet, orientovat se v okolním světě
Fyziologickým základem paměti jsou složité fyziologické děje synapsích mezi nervovými buňkami
Proces zapamatování spočívá ve vytvoření stop a dočasných spojů v mozkové kůře tzv. paměťová stopa
Výzkumem paměti a zapomínání se zabýval německý psycholog Hermann Ebbinghaus
Výsledkem je objev zvaný Ebbinghausova křivka zapomínání
Podle výzkumu nejvíce zapomínáme v prvních hodinách po učení
V dalším časovém horizontu se množství zapomenutého ve srovnání po pěti dnech a po měsíci liší už jen málo
Fáze paměti
Zapamatování (vštípení do paměti)
Podstatou této fáze je vytvoření ,,paměťových stop“ a dočasných spojů v mozkové kůře na základě působení nějakých podnětů
Podněty mohou být vnitřní (bolest, pocit hladu..) nebo vnější (např. vidím člověka a zapamatuju si jeho podobu)
Tato fáze může probíhat:
spontánně (mimovolně, neúmyslně) – to je v případě, kdy do procesu zapamatování si nezapojujeme svou vůli (např. co měla kamarádka na sobě)
záměrné – tato fáze probíhá v případě, že si daný předmět chceme zapamatovat, používáme svou vůli (např. verše, slova písní..)
Výzkumy zapamatování a učení dokazují, že si zapamatujeme:
10% z toho, co slyšíme
15% z toho, co vidíme
20% z toho, co současně vidíme a slyšíme
40% z toho, o čem diskutujeme
80% z toho, co přímo zažijeme nebo děláme
90% z toho, co se pokoušíme naučit druhé
Pamatování (uchování v paměti)
Doba (časový úsek), která uběhne od zapamatování do vybavení
Zážitky zůstávají v psychice, aniž by byly přítomny ve vědomí
Některé vjemy pro jejich nedůležitost vypustíme
Pro tuto fázi paměti je příznačný proces zapomínání
V procesu zapomínání dochází ke změnám zapamatovaného
Fyziologický základ je atrofie (úbytek) mozkových stop
Změny se týkají kvality (zapomínáme některá slova), struktury (vypadávají nám jednotlivé verše), jistoty a pohotovosti (nejsme si jistí)
Při zapomínání se mění také vztah k uchovanému
Zapomínání většinou jako jev, který nám velmi znepříjemňuje život (např. zapomeneme napsat domácí úkol..)
Zapomínání je také očistným procesem pro naše zdraví (např. na některé věci je lepší zapomenout, bolestivé vzpomínky přesouváme do našeho nevědomí)
Vybavování
Je to aktivizace, oživení minulé zkušenosti, uvědomění si, že přítomné prožívání nebo jeho část není ve vědomí nové
Může mít podobu znovupoznání, upamatování nebo reprodukce
Znovupoznání