Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti

  • Definice pojmu

  • Fáze, druhy a typy paměti

  • Poruchy paměti

  • Rozvíjení paměti

  • Význam paměti pro pracovníka v sociálních službách

Paměť

  • Je psychický proces a psychická schopnost

  • Tato schopnost nám umožňuje přijímat, uschovat a znovu oživit naše minulé vjemy

  • Je to vlastně uchování informace o podnětu, který již nepůsobí

  • Díky paměti se můžeme učit, rozvíjet, orientovat se v okolním světě

  • Fyziologickým základem paměti jsou složité fyziologické děje synapsích mezi nervovými buňkami

  • Proces zapamatování spočívá ve vytvoření stop a dočasných spojů v mozkové kůře tzv. paměťová stopa

  • Výzkumem paměti a zapomínání se zabýval německý psycholog Hermann Ebbinghaus

  • Výsledkem je objev zvaný Ebbinghausova křivka zapomínání

  • Podle výzkumu nejvíce zapomínáme v prvních hodinách po učení

  • V dalším časovém horizontu se množství zapomenutého ve srovnání po pěti dnech a po měsíci liší už jen málo

Fáze paměti

  • Zapamatování (vštípení do paměti)

  • Podstatou této fáze je vytvoření ,,paměťových stop“ a dočasných spojů v mozkové kůře na základě působení nějakých podnětů

  • Podněty mohou být vnitřní (bolest, pocit hladu..) nebo vnější (např. vidím člověka a zapamatuju si jeho podobu)

  • Tato fáze může probíhat:

  • spontánně (mimovolně, neúmyslně) – to je v případě, kdy do procesu zapamatování si nezapojujeme svou vůli (např. co měla kamarádka na sobě)

  • záměrné – tato fáze probíhá v případě, že si daný předmět chceme zapamatovat, používáme svou vůli (např. verše, slova písní..)

  • Výzkumy zapamatování a učení dokazují, že si zapamatujeme:

  • 10% z toho, co slyšíme

  • 15% z toho, co vidíme

  • 20% z toho, co současně vidíme a slyšíme

  • 40% z toho, o čem diskutujeme

  • 80% z toho, co přímo zažijeme nebo děláme

  • 90% z toho, co se pokoušíme naučit druhé

  • Pamatování (uchování v paměti)

  • Doba (časový úsek), která uběhne od zapamatování do vybavení

  • Zážitky zůstávají v psychice, aniž by byly přítomny ve vědomí

  • Některé vjemy pro jejich nedůležitost vypustíme

  • Pro tuto fázi paměti je příznačný proces zapomínání

  • V procesu zapomínání dochází ke změnám zapamatovaného

  • Fyziologický základ je atrofie (úbytek) mozkových stop

  • Změny se týkají kvality (zapomínáme některá slova), struktury (vypadávají nám jednotlivé verše), jistoty a pohotovosti (nejsme si jistí)

  • Při zapomínání se mění také vztah k uchovanému

  • Zapomínání většinou jako jev, který nám velmi znepříjemňuje život (např. zapomeneme napsat domácí úkol..)

  • Zapomínání je také očistným procesem pro naše zdraví (např. na některé věci je lepší zapomenout, bolestivé vzpomínky přesouváme do našeho nevědomí)

  • Vybavování

  • Je to aktivizace, oživení minulé zkušenosti, uvědomění si, že přítomné prožívání nebo jeho část není ve vědomí nové

  • Může mít podobu znovupoznání, upamatování nebo reprodukce

  • Znovupoznání

Témata, do kterých materiál patří