Maturitní otázka - Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Je vybavování, kdy se zážitek vybaví při opakovaném působení podnětu
Upamatování
Je vybavení vzpomínek bez působení výchozího podnětu
Je buď záměrné (něco si chceme vybavit), nebo pomocí jiných zážitků
Reprodukce
Je shoda vybaveného se zapamatovaným
Takto si většinou pamatujeme konstantní informace (např. souvislý text)
Druhy paměti
Paměť mechanická – schopnost pamatovat si izolované, navzájem nespojené pojmy či symboly (číslice, definice..)
Paměť logická – schopnost zapamatovat si na základě myšlenkových operací, využívá utřídění a pochopení látky
Paměť krátkodobá – schopnost rychle si zapamatovat větší počet informací (telefonní čísla..)
Paměť dlouhodobá – schopnost udržet informace v paměti natrvalo (musí se vytvořit silná paměťová stopa)
Dělení:
Paměť pro fakta – obecné informace – paměť sémantická (české řeky, hlavní města) a paměť epizodická (události), autobiografická (osobní události jako např. narozeniny)
Paměť pro úkony (např. vypisování složenky)
Další dělení paměti:
Paměť zaměřená
informace si chceme zapamatovat
úmyslně si je vštěpujeme do paměti
uplatnění v učení
Paměť bezděčná
jedná se o neúmyslné, vůlí neregulovatelné vytváření paměťových stop (např. traumatickou situaci)
Typy paměti
Názorný typ paměti:
Zrakový typ (mají je např. výtvarní umělci)
Sluchový typ (mají je např. hudebníci)
Pohybový typ (mají je např. gymnastky)
Slovně – logický typ paměti
S tímto typem paměti si člověk dobře pamatuje pojmy, úsudky…
Lidé s tímto typem paměti mají dobré studijní výsledky
Emocionální typ paměti
S tímto typem paměti si člověk snadno zapamatuje citově podbarvené zážitky
Jsou to lidé více empatičtí
Podmínky úspěšného vybavování
Okamžitý tělesný a psychický stav
Schopnost vybavení je snížená při nemoci, únavě)
Negativně působí také alkohol, drogy (THC – dochází ke značným poruchám krátkodobé paměti)
Na proces paměti má vliv i vysoký věk
Kvalita osvojení
Jak hluboká a trvalá se uložila paměťová stopa
Při procesu chtěného zapamatování je důležité několikrát si zvolené informace zopakovat
Zapamatování je vlastně učení se
Při učení je dobré vnímat logické souvislosti, nestačí si text jen několikrát přečíst
Využívání individuálních zvláštností poznávacích procesů
Vnímání, myšlení, představivost, typu paměti
Poruchy paměti
Amnézie
= ztráta paměti
Může být úplná nebo částečná
Přichází obvykle po úrazech hlavy (komoce = otřes mozku) nebo po velmi nepříjemných zážitcích
Dysmnézie
= porucha kvality a přesnosti paměti
Lidé s touto poruchou mohou mít tzv. pseudoreminiscence (= vzpomínky)
Tuto poruchu můžeme pozorovat jako tzv. rekonstrukci dotváření vzpomínek (= Jedná se o doplňování či přetváření vzpomínek sloužící k jejich smysluplnosti a souvislosti
Někdy může být vzpomínka upravena podle podvědomých tužeb či přání člověka
Dotvářením vzpomínek se také zabývá forenzní (soudní) psychologové v souvislosti se svědeckými výpověďmi