Maturitní otázka - Psychické procesy paměti, rozvíjení paměti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Konstrukce, vytváření vzpomínek
Pokud tyto neskutečné prožitky a události pokládají lidé za skutečně prožité, označujeme stav termínem konfabulace (= syndrom falešné paměti)
Někdy může být způsobena zapomínáním zdroje informací (např. senioři nedokáží rozpoznat vlastní vzpomínky)
Jindy může mí konfabulace podobu vědomého lhaní
Vymyšleným nepravdivým historkám autor může sám uvěřit díky autosugesci
Konfabulaci je podobná tzv. mytománie (= bájivá lhavost)
Při této poruše postižený smyšlené příběhy vypráví sám, aktivně
Někdy si je své lži vědom, jindy je o pravdivosti svých příběhů přesvědčen (např. alkoholici)
Rozvíjení paměti, trénink paměti
Paměť můžeme rozvíjet a zdokonalovat cvičením a činností
Také záleží na motivaci a na rozumovém pochopení toho, co si máme zapamatovat
Paměť můžeme cvičit i řešením různých křížovek, rébusů a kvízu
Zvláštností je tzv. staropaměť
Nejčastěji u seniorů
Jedná se o situaci, kdy senior si výborně pamatuje informace uložené v mládí (zážitky z vojny), ale bezprostřední zážitky či informace si nevybavuje (trasa cesty)
Reminiscenční terapie = terapie, při které si senioři vybavují vzpomínky
Na základě vzpomínání se trénuje paměť a ostatní kognitivní procesy
U klientů s vážnějšími poruchami paměti lze používat jednotlivé vjemy (např. vůni čerstvé kávy)
Tyto vjemy asociují vzpomínky
Většinou má tato činnost pro klienty i silný citový náboj
Důležité je umět zacházet s chvílemi smutku a hněvu