Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PAMĚŤ- přednáška (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.59 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PAMĚŤ

Paměť umožňuje osvojení zkušeností, jejich zapamatování, uchování a vybavení (je to vlastně uchování informací o podnětu, který již nepůsobí).

Fáze paměti :

  1. Zapamatování (vštípení do paměti)

V mozku se v důsledku působení podnětů (např. vidím člověka, zvíře, venku prší..) vytvářejí paměťové stopy a dočasné spoje (jedná se o složitou biochemická reakci v nervových buňkách.) Zapamatování může být :

  • neúmyslné (bezděčné) – do zapamatování nezapojujeme svou vůli, ,pamatujeme si to, co nás zaujalo- barvy, vůně, jména herců z muzikálu….

  • Úmyslné (záměrné) – řeknu si, že se chci něco naučit, něco zapamatovat –učební látku, verše,

  • Logické – chápeme vztahy, souvislosti (rychlejší osvojování poznatků), méně zapomínáme

  • Mechanické – potřebujeme si zapamatovat něco přesně a doslova - báseň, slovíčka, vzorce…

Podle délky trvání zapamatování, respektive rychlosti zapamatování máme paměť :

  • Bezprostřední – zapamatování podnětů trvá několik vteřin, pak dochází k zapomenutí – například zapamatování telefonního čísla, které po vytočení můžeme zapomenout, hod kostkou, postup figurkou

  • Krátkodobá – informace drží asi minutu až desítky minut, nebo v omezeném množství asi sedm podnětů – jmen, slov, sedm čísel…má omezenou kapacitu, informace zaznamenané v této paměti podléhají většinou zapomínání. Jen málo z nich přechází do dlouhodobé paměti.

  • Dlouhodobá – má neomezenou kapacitu. Do dlouhodobé paměti se ukládají informace z krátkodobé paměti a to buď spontánně nebo našim vlastním úsilím- například opakováním. Dlouhodobá paměť se dělí na :

Procedurální – paměť na činnosti, jízdu na kole, aplikaci injekcí..

Deklarativní – paměť na fakta – hlavní města, jména řek, vzorce

Epizodická – paměť na události našeho života – vánoce, dovolená …

Autobiografická – datum narození, den naší svatby….

Výzkumy : zapamatujeme si :

: 10% z toho, co slyšíme,

: 15% z toho, co vidíme

: 20 % z toho co, co současně vidíme a slyšíme

: 40 % z toho, o čem diskutujeme

: 80 % z toho, co přímo zažijeme nebo děláme

: 90%, co se pokoušíme naučit druhé

  1. Pamatování /uchování v paměti)

Časová etapa od zapamatování do vybavení („opakování je matka moudrosti“). Pro tuto etapu je příznačné zapomínání. Nejvíce zapomínáme to, co nás nezaujalo, čemu jsme nerozuměli, o čem si myslíme, že to nebudeme potřebovat.

Nejvíce si pamatujeme to, co jsme si opakovali, co je provázeno silným citovým zážitkem – např. první pusa.

Zapomínání

Fyziologický proces, dochází k atrofii mozkových stop ( zmenšují se, scvrkávají se). Prostředkem proti zapomínání je opakování. Má být aktivní, to znamená, že po seznámení s učivem je nutné ho reprodukovat vlastními slovy, z počátku s učebnicí a pak později bez učebnice. V učivu vyhledávat souvislosti a vztahy. Navazovat na předešlé učivo, hledat možnosti jeho praktického využití.

Témata, do kterých materiál patří