Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PAMĚŤ- přednáška (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.59 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Kladný význam – potlačení hlavně nepříjemných zážitků do podvědomí – bolestivé vzpomínky, nepříjemné zážitky dětí, z války…..

  • Záporný význam – zapomenu napsat úkol do školy, číslo kreditní karty…..

  1. Vybavení z paměti

„Aha“, už si vzpomínám, aktivizace minulé zkušenosti, vybavené informace často nejsou přesnou kopií původního zážitku (např. svědci u soudu, každý vypovídá jinak)

Podoby vybavování :

  • Reprodukce - zapamatované a vybavené se shoduje (matematické vzorce, slovíčka ..)

  • Znovupoznání – sami si nedokážeme vzpomenout na název knihy, osoby apod. ale poznáme je napsané mezi jinými, nebo když jejich jména slyšíme, zážitek se vybaví při opakování podnětu, nebo začneme si číst knihu a vzpomeneme si, že jsme ji už četli, využívá se při kvízech a soutěžích

Důležité je nedat se zmýlit tím, že je nám známý text učebnice, kterou listujeme, nebo pročítáme. Teprve až při zkoušení poznáme, zda látku, která nám byla při čtení učebnice známá, umíme opravdu i reprodukovat. Proto se doporučuje, aby se při studiu jedinec neomezoval na pročítání textu, ale snažil se text reprodukovat vlastními slovy.

Například vyzkoušejte si znovupoznání na následujícím kvízu. Vyberte správnou odpověď :

  1. Autorem Babičky je :

  1. Karolína Světlá

  2. Eliška Krásnohorská

  3. Božena Němcová

  1. Bitva u Lipan byla v roce :

  1. 1420

  2. 1434

  3. 1621

  • Upamatování – vybavení vzpomínek bez působení výchozího podnětu- např. postup při hygienické péči u nemocných, děj filmu, divadelního představení….

  • Podmínky pro úspěšné vybavování

  • 1. Okamžitý tělesný a psychický stav – schopnost vybavení je snížená při nemoci, únavě, stresu, nadbytku podnětů (mnoho úkolů, mluví na nás více lidí), negativně působí alkohol, drogy- poruchy krátkodobé paměti…

  • 2. Kvalita osvojení – to znamená, jak hluboko a trvale se uložila paměťová stopa- opakování je matka moudrosti

  • 3. Využívání individuálních zvláštností – typu paměti – sluchový, zrakový, pohybový dále myšlení, představivosti…..

  • Hermann Ebbbinghaus –německý psycholog – jeho křivka zapomínání – více než polovinu informací člověk zapomene do jedné hodiny od jejich osvojení. Během 24 hodin se zapomíná až 80% všech detailů, Další kritickou hranicí je jeden den, potom se tempo zapomínání podstatně snižuje. Pokud nechceme, abychom většinu informací vstřebaných při učení opět brzy nenávratně zapomněli, musíme se naučit látku správným způsobem opakovat. Viz pak učení .

  • Někdy si myslíme že jsme něco zapomněli, ale je to jenom zapomenutí dočasné, protože si většinou dříve nebo později můžeme rozpomenout. Při rozpomínání se hledají různé cesty. Snažíme se vybavit, s čím co souviselo, listujeme v knihách, v učebnicích, ptáme se jiných. Když si například nemůžeme vzpomenout na jméno osoby, říkáme si postupně písmena abecedy., a když dojdeme k určitému písmenu, zapomenuté slovo se objeví.

  • Někdo si vytváří jakési spony, Mnemotechnické pomůcky, které nám mají pomoci při vybavování něčeho z paměti. Viz. zvlášť soubor mnemotechnické pomůcky.

Témata, do kterých materiál patří