Osobnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-rozhodující je to, co člověk činí, nikoli to, co říká
-charakter se utváří už od narození, od útlého věku
-vztah člověka ke: společnosti,práci,k sobě samému,životním překážkám,přírodě,živ.prostředí
Vloha
-vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké činnosti
-cvičení vloh se vyvíjí schopnosti
-př. : hudební sluch, schopnost rozlišovat vůně
-vlohy se vztahují k intelektuálním výkonům, ale i k emocionálním
Schopnosti
-vlastnost osobnosti, rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností
-důležité pro kvalitní rozvoj a využití k určité činnosti
-člověk se s nimi nerodí, musíme je rozvíjet a cvičit
Nadání
-jedná se o vyvinuté vlohy či souhrn specifických vloh
-př.: hudební nadání, prostorová představivost
Inteligence
-rozumová schopnost řešit nové vzniklé či obtížné situace
-schopnost učit se novým zkušenostem, schopnost přizpůsobit se…
-jedna z nejdůležitějších schopností
-je to vlastnost, je vrozená, nemůžeme míru ovlivnit, lze jí jen rozvíjet
inteligenční kvocient (IQ)
-velice používaná jako výstup IQ testů-k popisu inteligence člověka v poměru o populaci
-testování IQ se používá zejména u dětí a studentů…
využití inteligence
-na to, jak jedince se svým IQ dovede své schopnosti využívat
-jedinec s nadprůměrným IQ může mít v práci či škole horší výsledky, protože není nic, pro co by se snažil plně využít svých schopností
-neví proč, či jak plně využít své schopnosti
druhy inteligence
- je 7 druhů inteligence dle Howarda Gardnera
a)tělesně-pohybová (učí se dobře v pohyb)
b)interpersonální (v mezilidských vztazích a jednání mezi nimi)
c)verbálně-jazyková (dobří v psaní či ve čtení)
d)logicko-matematická(abstraktní myšlení, logika…)
e)intrapersonální(lidé pracují často sami, vědomi sami sebe)
f)vizuálně-prostorová(lehce vyřeší puzzle či hlavolamy, dobrá vizuální paměť)
g)hudební(poslechové schopnosti či cítění rytmu a hudby)
emoční inteligence
-schopnost zvládat své emoce a vcítit se do emocí druhých
-lze je dělit:
a)intrapersonální
-znalost vlastních emocí
-ovládání vlastních emocí
-schopnost sebemotivace
b)interpersonální
-empatie-schopnost vcítění se do emocí druhých
-schopnost přizpůsobit své jednání na základě emocí jiných lidí