Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 8

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

TYPY PAMĚTI:

  • slovně - logická - užívá logické odůvodnění, dovede si zapamatovat abstraktní pojmy, jedná se o vyspělý typ paměti

  • názorná - zapamatování probíhá na základě smyslových poznatků (zraková, čichová, pohybová, sluchová - paměť na tváře, tanec...)

  • emocionální - uplatňuje se rychlé zapamatování citově zabarvených zážitků

ZAPOMÍNÁNÍ

  • snadněji zapomínáme špatné zážitky, neexistuje úplné zapomenutí

  • bývá nejrychlejší ihned po zapamatování (v prvních hodinách, dnech)

  • zapomínáme to, co nás nezajímá

  • co jsme si neopakovali

  • čemu jsme nerozuměli

  • co nepoužíváme v praxi

ROZVÍJENÍ PAMĚTI

  • zapojení vůle

  • cvičení se v paměti

  • cvičit soustředěnost pozornosti

Vývoj paměti

  • Předškoláci- neuvědomuje si, že existují způsoby usnadňující zapomínání

  • Mladší školáci- převažuje mechanické vědění

  • Střední školní věk 9-12 let nastupuje logické myšlení

  • Dospívají- ovládá strategii vybavování

  • Význam sociálního učení od narození- vzor matky

  • V dětství má velkou roli učení nápodobou

Individuální rozdíly paměti:

  • v rozsahu

  • v rychlosti

  • ve stálosti

  • v přesnosti

  • věk - v mládí je paměť plastičtější, schopnost zapamatování je větší, ve stáří je vštípení a vybavování nového pomalejší

Podmínky úspěšného zapamatování:

  • dobrý psychický a fyzický stav (únava, nemoc, strach)

  • kvalita osvojení

  • individuální rozdíly

  • povaha a množství učiva

  • doping (káva, prášky)

  • vůle (chtít si zapamatovat)

  • soustředěnost pozornosti

  • denní doba

  • počet opakování učiva

  • logické uspořádání učiva

Význam paměti pro ZA:

Paměť je pro ZA důležitá stejně jako pro ostatní zdravotnické pracovníky. Uplatňují paměť při pracovních postupech, plnění ordinací, péči o nemocné, neustále se musí vzdělávat.

Poruchy paměti

Kvantitativní:

  • amnézie- částečná či úplná ztráta paměti ztráta paměti; retrográdní amnézie - neschopnost vybavit si poznatky a zážitky uchované před vznikem amnézie, ztráta paměti v určitém časovém úseku

  • hypomnézie - snížená funkce, výkon paměti

  • hypermnézie - zvýšená funkce paměti omezená na určité zážitky, vzniká nepoměr mezi složkami paměti, je snížená kvalita paměti

Kvalitativní:

  • paramnézie - porucha přesnosti paměti, zkreslená, obsahově nesprávná vzpomínka

  • konfabulace - smyšlené, neskutečné prožitky, kterými jedinec vyplňuje nevědomě mezery v paměti

  • pseudoreminiscence - nepřesné vzpomínky

Témata, do kterých materiál patří