Otázka č. 8
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
TYPY PAMĚTI:
slovně - logická - užívá logické odůvodnění, dovede si zapamatovat abstraktní pojmy, jedná se o vyspělý typ paměti
názorná - zapamatování probíhá na základě smyslových poznatků (zraková, čichová, pohybová, sluchová - paměť na tváře, tanec...)
emocionální - uplatňuje se rychlé zapamatování citově zabarvených zážitků
ZAPOMÍNÁNÍ
snadněji zapomínáme špatné zážitky, neexistuje úplné zapomenutí
bývá nejrychlejší ihned po zapamatování (v prvních hodinách, dnech)
zapomínáme to, co nás nezajímá
co jsme si neopakovali
čemu jsme nerozuměli
co nepoužíváme v praxi
ROZVÍJENÍ PAMĚTI
zapojení vůle
cvičení se v paměti
cvičit soustředěnost pozornosti
Vývoj paměti
Předškoláci- neuvědomuje si, že existují způsoby usnadňující zapomínání
Mladší školáci- převažuje mechanické vědění
Střední školní věk 9-12 let nastupuje logické myšlení
Dospívají- ovládá strategii vybavování
Význam sociálního učení od narození- vzor matky
V dětství má velkou roli učení nápodobou
Individuální rozdíly paměti:
v rozsahu
v rychlosti
ve stálosti
v přesnosti
věk - v mládí je paměť plastičtější, schopnost zapamatování je větší, ve stáří je vštípení a vybavování nového pomalejší
Podmínky úspěšného zapamatování:
dobrý psychický a fyzický stav (únava, nemoc, strach)
kvalita osvojení
individuální rozdíly
povaha a množství učiva
doping (káva, prášky)
vůle (chtít si zapamatovat)
soustředěnost pozornosti
denní doba
počet opakování učiva
logické uspořádání učiva
Význam paměti pro ZA:
Paměť je pro ZA důležitá stejně jako pro ostatní zdravotnické pracovníky. Uplatňují paměť při pracovních postupech, plnění ordinací, péči o nemocné, neustále se musí vzdělávat.
Poruchy paměti
Kvantitativní:
amnézie- částečná či úplná ztráta paměti ztráta paměti; retrográdní amnézie - neschopnost vybavit si poznatky a zážitky uchované před vznikem amnézie, ztráta paměti v určitém časovém úseku
hypomnézie - snížená funkce, výkon paměti
hypermnézie - zvýšená funkce paměti omezená na určité zážitky, vzniká nepoměr mezi složkami paměti, je snížená kvalita paměti
Kvalitativní:
paramnézie - porucha přesnosti paměti, zkreslená, obsahově nesprávná vzpomínka
konfabulace - smyšlené, neskutečné prožitky, kterými jedinec vyplňuje nevědomě mezery v paměti
pseudoreminiscence - nepřesné vzpomínky