Psychologie nemocného
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Komunikace v náročných situacích
- efektivní komunikace = střídání rolí
- nechat mluvit pacienta – citlivě doptávat
- všímat si neverbální komunikace
- netlačit, nemanipulovat
- nejprve: aktivně naslouchat – pak vstoupit do komunikace
- empatie
- dispozice sestry, která komunikuje: citlivá, empatická, soustředěná, vzdělání v oblasti komunikace, pozná projevy neverbální komunikace
Hospitalismus
souhrn negativních tělesných a duševních účinků hospitalizace či institucionalizace na pacienty, zejm. kojence a děti a staré osoby – ty v důsledku dlouhodobého pobytu v nemocnici (hospitalizace) trpí nedostatkem pevných citových vazeb, sociálních kontaktů a deprivací různých potřeb, takže se mění jejich chování (např. apatie) a jejich tělesný i duševní vývoj je opožděn
příznaky
nechutenství
poruchy spánku
celková povadlost
nezájem
únava
smutný výraz
regrese - návrat do nižšího vývojového období, ztráta již naučených návyků (typické pro děti)
stereotypní pohyby- cumlání prstů, pohyby hlavy, trupu apod. (u malých dětí a starých nemocných)
Hospitalismus
Hospitalismus – nesprávná adaptace při pobytu v nemocnici, na nemocného negativně působí stereotypní nemocniční prostředí.
Adaptace – schopnost přizpůsobovat se změněným podmínkám zevního prostředí a vyrovnávat se s jeho vlivy.
Stres – nepříznivé vlivy působící na organismus.
Regrese – snížení stupně osobní zralosti nemocného. Pocit strachu a úzkosti.
Hospitalizace je negativní činitel pro nemocného v ústavní péči. Záporný vliv je často zvyšován dalšími okolnostmi. Proto dochází k hospitalismu.
U dospělých hospitalismus podporuje:
anonymita nemocného – nemocný je označován mezi personálem číslem lůžka nebo chorobopisu, jako by ztratil jméno
nepřesná informovanost nemocného – nemocný dostává množství informací, které není schopen si zapamatovat a nesplní naše očekávání
nemocniční provoz – nemocný má pocit, že jeho osoba není brána na vědomí, že je pouze jeden z případů
pobyt mezi těžce nemocnými – nemocný vidí ostatní umírat a má velký strach o sebe
izolace nemocného od běžného života – nemocný trpí pocitem osamění, strádá nedostatkem styku s rodinou.
Hospitalismus u dětí:
malé děti zaostávají nebo zapomínají návyky – oblékání, tělesná čistota, mluví hůř a méně = regrese
děti citově reagují sklíčeností, pláčem nebo protesty, dítě si hraje samo, nemluví. Negativismus – dítě provádí opak toho co na něm požadujeme
dítě pozná, že může žít pohodlně a využívá toho. Vyhýbá se povinnostem, je poživačné
stereotypní kývavé pohyby – dumlá si prsty, celková otupělost. Projevuje se netečnost, apatie, deprese, nechutenství, nespavost, malátnost, unavenost.
Proces adaptace /přizpůsobení se/ neprobíhá u každého stejně, je závislý na vlastnostech člověka, dědičných faktorech a jak je člověk připraven na adaptaci.