Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

charakteristikách, hodnotách...)

• Ovlivňují interpretaci přicházejících se informací a mohou se také těmito informacemi měnit

• Usnadňují zpracovávání informací, jejich třídění...

• Lidé při vnímání okolního světa přemýšlejí pouze o oblastech, pro která mají vytvořená schémata, ostatní

nepoutají tolik jejích pozornost

• Já je reprezentováno prototypem, který má centrální a okrajové rysy

TYPY REPREZENTACÍ JÁ

CENTRÁLNÍ (jádrové) vs. PERIFERNÍ

Bývají nejpropracovanější a nejvíc ovlivňují zpracování informací o vlastní osobě

REÁLNÁ vs. MOŽNÁ

• Čím člověk chce být, nebo mohl být

• Čeho se člověk obává, že by se mohl stát

• Odvozená z minulosti a vztažená k budoucnosti

• Vyjadřuje konkrétní, osobně významné sny či obavy

• Mohou být vytvářena i průběžně novou sociální zkušeností

• Mohou fungovat jako regulační a motivační činitel

TYPY REPREZENTACÍ JÁ

IDEÁLNÍ JÁ
• Je jedno z možných Já
• Vysněný vs. závazný sebeobraz (Rosenberg, 1979)

POZITIVITA VS. NEGATIVITA SEBEPOJETÍ

• U adaptovaných osob převažují pozitivní reprezentace Já (pozitivní sebepojetí)

• Pozitivní sebepojetí umožňuje adaptaci (usnadňují přijetí negativních informací o sobě)

• Je dáno i temperamentem

• I pozitivní sebehodnocení může obsahovat negativní složky (tzn. člověk připouští, že má i některé

nežádoucí charakteristiky) – pokud jsou periferní, sebeobraz zůstává příznivý (sebepojetí: „nikdo není
dokonalý“). Akceptace vlastních negativních stránek může být výrazem osobní zralosti.

• Pokud se negativní sebehodnocení dostává do centrální pozice (důležité pro definování vlastního Já) –

mohou sebepojetí významně modifikovat

• DEPRESÍVNÍ SCHÉMA JÁ (Beck, 1967) – zkresluje informace a tak udržuje depresi

ADEKVÁTNOST SEBEPOJETÍ • Realita vs. Představa ??
• Sebepojetí se vytváří primárně sociálně (člověk přejímá zpětnou vazbu z okolí) a tato přesvědčení může měnit
na základě vlastní zkušenosti
• Rodiče:„nicztebenebude,rostešprošibenici!“ • Realita: potomek dostane Nobelovu cenu
• SEBEKLAM – pozitivní zkreslení, usnadňuje psychologickou adaptaci

SEBEHODNOCENÍ

RYSOVÉ= Stabilní, Generalizované vs. STAVOVÉ= situačně podmíněné

Původ:
V dětství – vliv prostředí (významní druzí) – rodiče, poté vrstevníci, pak další referenční skupiny (kolegové,
partner, děti, přátelé...)
Původně vnější hodnocení se postupem věku internalizují – standardy druhých se stávají OSOBNÍMI VODÍTKY
(Higgins, 1991). Tyto mohou fungovat jako regulační a motivační činitelé.

SEBEHODNOCENÍ

• Odvíjísetakéodpozitivní/negativníafektivity(propojenost kognitivních procesů a prožívání)
PŘÍKLAD:
• Depresívní prožívání vede k vytvoření negativního kognitivního schématu – narušuje se vnímání reality i sebe
sama – např. ve formě KOGNITIVNÍCH OMYLŮ (Praško)
• Nepodložené závěry • Zobecňování

Témata, do kterých materiál patří