Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Některé výzkumy dědičnosti však připouštějí možnost působení prostředí na rysy (Loehlin, 1992) a některé

longitudinální výzkumy zase dokazují, že osobnost se mění v závislosti na životních událostech (např.
Agronick, Duncan, 1998).

Bazální tendence
1. Individualita. Všichni dospělí lidé mohou být charakterizováni množstvím osobnostních rysů, které ovlivňují
jejich myšlení, prožívání a chování.
2. Původ. Osobnostní rysy jsou endogenní (vnitřní) bazální tendence.
3. Vývoj. Rysy se vyvíjejí od dětství a jejich zrání je ukončeno v dospělosti, rysy jsou u kognitivně nenarušených
jedinců stabilní. Výsledky výzkumů dokumentují, že vývoj většiny rysů je ukončen kolem třicátého roku věku.
4. Struktura. Rysy jsou uspořádány hierarchicky od specifických po obecné dispozice v pořadí od neuroticismu
(emoční stabilita), extraverze, otevřenosti vůči zkušenosti, přívětivosti po svědomitost na nejvyšší úrovni
hierarchie.

Charakteristické adaptace
5. Adaptace. Jedinci reagují na prostředí rozvojem myšlení, prožívání a chování, které jsou v souladu s jejich
osobnostními rysy a dřívější adaptací.
6. Maladjustace. Adaptace nemusí vždy probíhat optimálně v souladu s obecně uznávanými hodnotami nebo
osobními cíli.
7. Plasticita. Charakteristiky adaptace se mění v čase v závislosti na biologickém zrání, změnách prostředí a
záměrných intervencích

Objektivní biografie
8. Vícenásobná determinace. Činnosti a zkušenosti jsou komplexem funkcí všech takových charakteristických
adaptací, které jsou vyvolány situací. Existuje přímý vztah mezi chováním a rysy.
9. Životní dráha. Jedinec si vytváří plány, postupy a cíle, které jsou v dlouhých časových intervalech uspořádány
v souladu s jeho osobnostními rysy.

Sebepojetí
10. Schéma sebe sama. Jedinci si udržují kognitivně afektivní pohled na sebe sama, který je přístupný
uvědomění.
11. Selektivní percepce. Informace je selektivně reprezentována v sebepojetí v souladu s osobnostními rysy a
přináší jedinci pocit soudržnosti.

Vnější vlivy
12. Interakce. Vlivy prostředí a osobnostní dispozice společně utvářejí charakteristické adaptace a spolu s nimi
regulují průběh chování.
13. Apercepce. Jedinec si všímá a vykládá prostředí v souladu se svými osobnostními rysy.
14. Reciprocita. Jedinci výběrově ovlivňují prostředí, na něž reagují. (Jedinci vytvářejí společnost a kulturu, které
poskytují různé možnosti pro vyjádření osobnostních rysů.)

Dynamické procesy
15. Univerzální dynamika. Nepřetržitá činnost směřující k adaptaci jedince myšlením, pocity a chováním je
regulována rovnoměrně univerzálními, kognitivními, afektivními a volními mechanizmy. Příklady: percepce, učení,
plánování, rozhodování.
16. Odlišná dynamika. Některé dynamické procesy a osobnostní rysy jsou ovlivňovány bazálními tendencemi.
(Otevření lidé se nově adaptují, i když existující adaptace jsou adekvátní. Neurotičtí lidé kladou důraz na negativní
informace z jejich sebepojetí.)

Témata, do kterých materiál patří