Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Základním a za vším stojícím motivem je potřeba člověka žít, růst a rozvíjet se (být v dobré fyzické a duševní 
pohodě) 
A.MASLOW Nejznámější Maslowova hierarchie potřeb 
- Lidé sdílejí relativně shodný soubor motivů – jsou dány jak geneticky tak sociálními interakcemi 
- Většina motivů je ale nevědomých, naše vědomí proces motivace neregistruje, jen 
menší část motivů je přístupná vědomí a naší pozornosti
- Některé motivy jsou základnější než jiné a jejich minimální uspokojení předchází
aktivaci jiných, méně základních motivů
- Potřeby můžeme dělit na fyziologické a psychologické 
- Psychologie se zabývá především těmi psychologickými, psychickými potřebami 
- POJEM 
SEBEAKTUALIZACE
TEORIE POTŘEB Henryho Murray
- Potřeba se vztahuje k připravenosti organismu reagovat určitým způsobem za určitých okolností
- Potřeba organizuje způsob vnímání, interpretaci vnitřního a vnějšího prostředí, provází náš tím, co máme
vidět, čeho si máme všimnout, co „potřebujeme“ vidět a udělat. Je mylná představa, že víme, co chceme. 
Většinou si to vůnbec neuvědomujeme. 
- Potřeba je procesem redukce napětí
- Každá potřeba je přitom spojená s určitým přáním a záměrem a tudíž konkrétními emocemi, tendencemi k
jednání
- Potřeby jedince jsou ovlivňovány prvky prostředí a sociokulturního kontextu
- APERCEPCE: akt interpretování a zachycování významu v prostředí
- Člověk projikuje svoje aktuální potřeby do málo strukturovaných obrázků a materiálu – Tematicko apercepční
test (autorem je právě Murray)
VĚDOMÉ A NEVĚDOMÉ MOTIVY McClelland a další (včetně Maslowa) upozorňjí, že vedle explicitních motivů, tužeb a potřeb (chci peníze, abych 
měl na jídlo) existují ještě implicitní motivy a potřeby. Zatímco sebeposuzovací dotazníky a běžné otázky na 
motivy (Proč chodíš do práce?) zachycují explicitní potřeby a motivy, narace (vyprávění) nad např. 
nestrukturovanými obrázky TAT nechávají „mluvit“ motivy, touhy a potřeby implicitní. (Protože si mě tam váží) 
Jedná se o psychické potřeby, které je třeba uspokojovat stejně jako fyziologické. 
DVĚ VELKÉ TROJKY BIG3 MOTIVŮ
- Máme dva kvalitativně odlišné systémy motivů, které řídí a energetizují lidské chování. Explicitní a implicitní
motivy. Oba systémy se vytvářejí v jiném období ontogeneze - implicitní systém motivů v útlém preverbálním, 
prelingvistickém a afektivním období dětství (např. do 3 let věku) a explicitní systém od uchopení řeči dítětem 
v sociálních interakcích. 
- Zatímco dotazníky měří sobě-připisovanou motivaci neboli explicitní motivy a potřeby, jichž si je jedinec
vědom, které jsou zároveň aktuální, okamžité, sdělitelné a predikují chování a postoje v nějaké aktuální situaci,
implicitní motivy predikují dlouhodobé vzorce a trendy v chování jedince. Implicitní motivy jsou nesdělitelné a 
neuvědomované, vyvíjejí se před tím, než se jedinec naučí mluvit. 
