Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Základním a za vším stojícím motivem je potřeba člověka žít, růst a rozvíjet se (být v dobré fyzické a duševní
pohodě)

A.MASLOW Nejznámější Maslowova hierarchie potřeb
- Lidé sdílejí relativně shodný soubor motivů – jsou dány jak geneticky tak sociálními interakcemi
- Většina motivů je ale nevědomých, naše vědomí proces motivace neregistruje, jen

menší část motivů je přístupná vědomí a naší pozornosti

- Některé motivy jsou základnější než jiné a jejich minimální uspokojení předchází

aktivaci jiných, méně základních motivů

- Potřeby můžeme dělit na fyziologické a psychologické
- Psychologie se zabývá především těmi psychologickými, psychickými potřebami
- POJEM

SEBEAKTUALIZACE

TEORIE POTŘEB Henryho Murray

- Potřeba se vztahuje k připravenosti organismu reagovat určitým způsobem za určitých okolností

- Potřeba organizuje způsob vnímání, interpretaci vnitřního a vnějšího prostředí, provází náš tím, co máme

vidět, čeho si máme všimnout, co „potřebujeme“ vidět a udělat. Je mylná představa, že víme, co chceme.
Většinou si to vůnbec neuvědomujeme.

- Potřeba je procesem redukce napětí

- Každá potřeba je přitom spojená s určitým přáním a záměrem a tudíž konkrétními emocemi, tendencemi k

jednání

- Potřeby jedince jsou ovlivňovány prvky prostředí a sociokulturního kontextu

- APERCEPCE: akt interpretování a zachycování významu v prostředí

- Člověk projikuje svoje aktuální potřeby do málo strukturovaných obrázků a materiálu – Tematicko apercepční

test (autorem je právě Murray)

VĚDOMÉ A NEVĚDOMÉ MOTIVY McClelland a další (včetně Maslowa) upozorňjí, že vedle explicitních motivů, tužeb a potřeb (chci peníze, abych
měl na jídlo) existují ještě implicitní motivy a potřeby. Zatímco sebeposuzovací dotazníky a běžné otázky na
motivy (Proč chodíš do práce?) zachycují explicitní potřeby a motivy, narace (vyprávění) nad např.
nestrukturovanými obrázky TAT nechávají „mluvit“ motivy, touhy a potřeby implicitní. (Protože si mě tam váží)
Jedná se o psychické potřeby, které je třeba uspokojovat stejně jako fyziologické.

DVĚ VELKÉ TROJKY BIG3 MOTIVŮ

- Máme dva kvalitativně odlišné systémy motivů, které řídí a energetizují lidské chování. Explicitní a implicitní

motivy. Oba systémy se vytvářejí v jiném období ontogeneze - implicitní systém motivů v útlém preverbálním,
prelingvistickém a afektivním období dětství (např. do 3 let věku) a explicitní systém od uchopení řeči dítětem
v sociálních interakcích.

- Zatímco dotazníky měří sobě-připisovanou motivaci neboli explicitní motivy a potřeby, jichž si je jedinec

vědom, které jsou zároveň aktuální, okamžité, sdělitelné a predikují chování a postoje v nějaké aktuální situaci,

implicitní motivy predikují dlouhodobé vzorce a trendy v chování jedince. Implicitní motivy jsou nesdělitelné a
neuvědomované, vyvíjejí se před tím, než se jedinec naučí mluvit.

Témata, do kterých materiál patří