Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
WALTER MISCHEL
Kognitivní proměnné:
- KOMPETENCE –co umím? Jak si s tou situací můžu
poradit?
- STRATEGIE KÓDOVÁNÍ – co vnímám (jaké podněty si vybírám) a jak to interpretuji (hrozba/
zvládnutelná situace?).
- OČEKÁVÁNÍ – jaké důsledky očekávám?
- SUBJEKTIVNÍ HODNOTY – co je pro mě důležité?
- SEBEREGULAČNÍ SYSTÉMY A PLÁNY – co můžu udělat pro to, abych dosáhla svých cílů?
MÍSTO KONTROLY- J. ROTTER
- VŠEOBECNÉ OČEKÁVÁNÍ A HODNOTA POSÍLENÍ
Mám se celou noc učit na zkoušku?
- očekávám, že to přispěje k lepšímu výsledku? Mám s tím už zkušenosti?
- má pro mě prioritu spánek nebo dobrý výsledek zkoušky?
METODY ZKOUMÁNÍ OSOBNOSTI
KLINICKÉ METODY
• Nestandardní postupy, které nejsou psychometricky podloženy
• Jsou založeny na poznání jedince v jeho celistvosti, komplexnosti a
jedinečnosti
• Zachycují jedince v jeho nejširším kontextu a dynamice vývoje
• Není žádný „prostředník“ mezi psychologem a klientem
ANALÝZA OSOBNÍCH DOKUMENTŮ
- Dopisy, memoáry, autobiografie, deníky…
- Nejsou „vědecké“
- Většinou psány s tím, že je bude číst někdo druhý --- stylizace
POZOROVÁNÍ
- Je to nejpřirozenější diagnostická metoda
Volné (orientační) – není vymezen předmět, nejsou žádná pravidla
Systematické (zaměřené) – předem stanovené schéma, plán, všímám si jen relevantních hledisek; zpřesnění a
zjednodušení úkolu, úspora času a energie
Důležité: vymezit, co chci pozorovat a jak to budu hodnotit
POZOROVÁNÍ
- FÁZE:
Popis a registrace jevů
Hledání vztahů mezi nimi, analýza
- Interpretace pozorovaných jevů
- NEVÝHODY:
Náročnost (časová, na zkušenosti a objektivitu pozorovatele...)
- Problém objektivního hodnocení
Jsme ale omezeni přítomností
Dá se zachytit pouze vnější vzhled a chování doprovázené motorickými a verbálními projevy –
nepozorujeme inteligenci, pouze její projevy např. při řešení problémů
ROZHOVOR
- Získáváme info o postojích, názorech, o jeho vnitřním světě – to co nemůžeme pozorovat
- Diagnostický rozhovor má svá specifika, odlišuje se od rozhovoru terapeutického, od konverzace atd.
MÍRA STRUKTUROVANOSTI • STANDARDIZOVANÝ – otázky a jejich pořadí jsou předem dány (blízký dotazníkům, ale často se dotýká témat)
• ČÁSTEČNĚ ST. – jsou předem dány oblasti, ale pořadí otázek i jejich formulace se může lišit
• NESTANDARD. – směřuje se k určitému cíli, ale prostředky k jeho dosažení nejsou přesně dány
TECHNIKY VEDENÍ ROZHOVORU
- Psycholog by neměl mluvit více než 30% času
- Neměly by se dostávat odpovědi ano-ne
- Lepší jsou otázky JAK, než PROČ (chceme fakta, ne interpretace)
Otázky:
• Přímé
• Nepřímé
• Projektivní
ROZHOVOR
- Validita rozhovoru je kolísavá
- Záleží na osobě examinátora – na jeho zkušenostech, přesnosti záznamu, nezaujatosti...