Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

WALTER MISCHEL

Kognitivní proměnné:

- KOMPETENCE –co umím? Jak si s tou situací můžu

poradit?

- STRATEGIE KÓDOVÁNÍ – co vnímám (jaké podněty si vybírám) a jak to interpretuji (hrozba/

zvládnutelná situace?).

- OČEKÁVÁNÍ – jaké důsledky očekávám?

- SUBJEKTIVNÍ HODNOTY – co je pro mě důležité?

- SEBEREGULAČNÍ SYSTÉMY A PLÁNY – co můžu udělat pro to, abych dosáhla svých cílů?

MÍSTO KONTROLY- J. ROTTER

- VŠEOBECNÉ OČEKÁVÁNÍ A HODNOTA POSÍLENÍ

Mám se celou noc učit na zkoušku?

- očekávám, že to přispěje k lepšímu výsledku? Mám s tím už zkušenosti?

- má pro mě prioritu spánek nebo dobrý výsledek zkoušky?

METODY ZKOUMÁNÍ OSOBNOSTI

KLINICKÉ METODY

• Nestandardní postupy, které nejsou psychometricky podloženy

• Jsou založeny na poznání jedince v jeho celistvosti, komplexnosti a

jedinečnosti

• Zachycují jedince v jeho nejširším kontextu a dynamice vývoje

• Není žádný „prostředník“ mezi psychologem a klientem

ANALÝZA OSOBNÍCH DOKUMENTŮ

- Dopisy, memoáry, autobiografie, deníky…

- Nejsou „vědecké“

- Většinou psány s tím, že je bude číst někdo druhý --- stylizace

POZOROVÁNÍ

- Je to nejpřirozenější diagnostická metoda

Volné (orientační) – není vymezen předmět, nejsou žádná pravidla

Systematické (zaměřené) – předem stanovené schéma, plán, všímám si jen relevantních hledisek; zpřesnění a
zjednodušení úkolu, úspora času a energie
Důležité: vymezit, co chci pozorovat a jak to budu hodnotit

POZOROVÁNÍ

- FÁZE:

Popis a registrace jevů
Hledání vztahů mezi nimi, analýza

- Interpretace pozorovaných jevů

- NEVÝHODY:

Náročnost (časová, na zkušenosti a objektivitu pozorovatele...)

- Problém objektivního hodnocení

Jsme ale omezeni přítomností

Dá se zachytit pouze vnější vzhled a chování doprovázené motorickými a verbálními projevy –
nepozorujeme inteligenci, pouze její projevy např. při řešení problémů

ROZHOVOR

- Získáváme info o postojích, názorech, o jeho vnitřním světě – to co nemůžeme pozorovat

- Diagnostický rozhovor má svá specifika, odlišuje se od rozhovoru terapeutického, od konverzace atd.

MÍRA STRUKTUROVANOSTI • STANDARDIZOVANÝ – otázky a jejich pořadí jsou předem dány (blízký dotazníkům, ale často se dotýká témat)
• ČÁSTEČNĚ ST. – jsou předem dány oblasti, ale pořadí otázek i jejich formulace se může lišit
• NESTANDARD. – směřuje se k určitému cíli, ale prostředky k jeho dosažení nejsou přesně dány

TECHNIKY VEDENÍ ROZHOVORU

- Psycholog by neměl mluvit více než 30% času

- Neměly by se dostávat odpovědi ano-ne

- Lepší jsou otázky JAK, než PROČ (chceme fakta, ne interpretace)

Otázky:
• Přímé
• Nepřímé
• Projektivní

ROZHOVOR

- Validita rozhovoru je kolísavá

- Záleží na osobě examinátora – na jeho zkušenostech, přesnosti záznamu, nezaujatosti...

Témata, do kterých materiál patří