Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

měřitelné chování.

- Byl polemickou reakcí na subjektivismus introspekce, který v té době v psychologii převládal.

- Zaměřuje se na chování, spíše než na mysl, protože ta není pozorovatelná a nezbytná k vysvětlení

chování, vnitřní duševní pochody se nedají vědecky zkoumat

- Teoretickým cílem je spíše předpovídání a ovládání chování než základní porozumění

duševním jevům

DŮLEŽITÉ POJMY

UČENÍ- Hlavní metodou zkoumání je EXPERIMENT
OSOBNOST = množina naučených (podmíněných) reakcí na podněty

PRŮKOPNÍCI

I.P.PAVLOV- Klasické podmiňování

B.F. SKINNER- Operantní podmiňování —> pravděpodobnost výskytu spontánních projevů chování

se mění na základě jejich důsledků.

J.B. WATSON (1878 - 1958)

- Kritika introspekce vycházela z její neschopnosti poskytnout objektivní informace S-R psychologie

- OSOBNOST = PRODUKT SOUSTAVY ZVYKŮ, šířeji jako souhrn činností, které lze poznat

pozorováním činností

- Výzkum se zvířaty (vyjde to nastejno)

- Nelze zpětně zjistit okolnosti, za kterých se osobnost vytvářela, nevěřil v genetiku

- Odmítá pojetí vlastností jakožto popisných jednotek osobnosti bez zřetele ke konkrétní situaci.

Osobnost člení na dílčí zvykové jednotky, vztažené vždy jen k určitému druhu situace.


STUDIE MALÉHO ALBERTA

- Zima 1919-1920 - J.B.Watson a Rosalie Rayner:

- podmíněná reakce strachu u 11 měsíčního Alberta.

- Došlo ke generalizaci strachu.

BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUP—> VÝCHODISKO:

- Psychická porucha je maladaptivní chování, udržované posilováním ---- dá se stejným způsobem

odnaučit

- Přístup zaměřený na změnu chování, myšlení a emocí na základě principu učení

ETICKÉ PRINCIPY PSYCHOLOGICKÝCH VÝZKUMŮ

- Minimální riziko

- Informovaný souhlas

- Debriefing

- Právo na ochranu informací

TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ

- Osobnost = sociálně získaný model chování = výsledek nepřetržité interakce osoby a prostředí

Částečně vychází z behaviorismu

ALBERT BANDURA

- Zdůrazňuje význam SOCIÁLNÍHO UČENÍ a OBSERVAČNÍHO UČENÍ. Důležitá je také role

kognitivních procesů, včetně tzv. vědomí vlastní účinnosti, či našeho přesvědčení o našich
schopnostech

- Můžeme vnímat vztah mezi určitým chováním a jeho reálnými důsledky (odměna či trest) – a tím si

vytváříme internalizovaná očekávání.

MODELOVÁNÍ

-

POZOROVÁNÍ

-

UČENÍ

-

EXPERIMENT (bobo doll experiment)

VĚDOMÍ VLASTNÍ ÚČINNOSTI = kompetence

- Přesvědčení člověka, že je schopen dosáhnout

požadovaného cíle a přizpůsobit tomu své chování

- Je spojeno s lepšími výsledky na poli vztahů práce a zdraví

- Je spojováno s lepšími výsledky v příslušných úkolech

- Vede k větší výkonnosti a odolnosti vůči zátěži
RECIPROČNÍ DETERMINISMUS

- Osobnost se vytváří vzájemnou interakcí lidí, jejich činností a jejich prostředí.

Témata, do kterých materiál patří