Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
měřitelné chování.
- Byl polemickou reakcí na subjektivismus introspekce, který v té době v psychologii převládal.
- Zaměřuje se na chování, spíše než na mysl, protože ta není pozorovatelná a nezbytná k vysvětlení
chování, vnitřní duševní pochody se nedají vědecky zkoumat
- Teoretickým cílem je spíše předpovídání a ovládání chování než základní porozumění
duševním jevům
DŮLEŽITÉ POJMY
UČENÍ- Hlavní metodou zkoumání je EXPERIMENT
OSOBNOST = množina naučených (podmíněných) reakcí na podněty
PRŮKOPNÍCI
I.P.PAVLOV- Klasické podmiňování
B.F. SKINNER- Operantní podmiňování —> pravděpodobnost výskytu spontánních projevů chování
se mění na základě jejich důsledků.
J.B. WATSON (1878 - 1958)
- Kritika introspekce vycházela z její neschopnosti poskytnout objektivní informace S-R psychologie
- OSOBNOST = PRODUKT SOUSTAVY ZVYKŮ, šířeji jako souhrn činností, které lze poznat
pozorováním činností
- Výzkum se zvířaty (vyjde to nastejno)
- Nelze zpětně zjistit okolnosti, za kterých se osobnost vytvářela, nevěřil v genetiku
- Odmítá pojetí vlastností jakožto popisných jednotek osobnosti bez zřetele ke konkrétní situaci.
Osobnost člení na dílčí zvykové jednotky, vztažené vždy jen k určitému druhu situace.
STUDIE MALÉHO ALBERTA
- Zima 1919-1920 - J.B.Watson a Rosalie Rayner:
- podmíněná reakce strachu u 11 měsíčního Alberta.
- Došlo ke generalizaci strachu.
BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUP—> VÝCHODISKO:
- Psychická porucha je maladaptivní chování, udržované posilováním ---- dá se stejným způsobem
odnaučit
- Přístup zaměřený na změnu chování, myšlení a emocí na základě principu učení
ETICKÉ PRINCIPY PSYCHOLOGICKÝCH VÝZKUMŮ
- Minimální riziko
- Informovaný souhlas
- Debriefing
- Právo na ochranu informací
TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ
- Osobnost = sociálně získaný model chování = výsledek nepřetržité interakce osoby a prostředí
Částečně vychází z behaviorismu
ALBERT BANDURA
- Zdůrazňuje význam SOCIÁLNÍHO UČENÍ a OBSERVAČNÍHO UČENÍ. Důležitá je také role
kognitivních procesů, včetně tzv. vědomí vlastní účinnosti, či našeho přesvědčení o našich
schopnostech
- Můžeme vnímat vztah mezi určitým chováním a jeho reálnými důsledky (odměna či trest) – a tím si
vytváříme internalizovaná očekávání.
MODELOVÁNÍ
-
POZOROVÁNÍ
-
UČENÍ
-
EXPERIMENT (bobo doll experiment)
• VĚDOMÍ VLASTNÍ ÚČINNOSTI = kompetence
- Přesvědčení člověka, že je schopen dosáhnout
požadovaného cíle a přizpůsobit tomu své chování
- Je spojeno s lepšími výsledky na poli vztahů práce a zdraví
- Je spojováno s lepšími výsledky v příslušných úkolech
- Vede k větší výkonnosti a odolnosti vůči zátěži
• RECIPROČNÍ DETERMINISMUS
- Osobnost se vytváří vzájemnou interakcí lidí, jejich činností a jejich prostředí.