Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- A také na respondentovi – věk, upřímnost, inteligence, ochota o sobě vypovídat, motivace k rozhovoru,
úroveň sebereflexe
TESTOVÉ METODY Standardizovaný způsob vyšetření, při kterém:
dodržujeme určitá pravidla
užíváme jednotných pomůcek
jednotným způsobem vyhodnocujeme získané odpovědi
DOTAZNÍKY • Různé zaměření, jedno, dvou a vícedimenzionální typy
VÝHODY:
–Možnost sběru dat od širokého okruhu respondentů –Nižší náročnost (na vyhodnocování)
NEVÝHODY:
- možnost zkreslení výsledků ze strany respondenta
- Formulace otázek (dvojitý zápor, nejasná formulace..) - Obrázek o osobnosti není příliš plastický
VÝKONOVÉ TESTY • Odpovědi „dobře – špatně“
TESTY INTELIGENCE – měří současnou mentální úroveň jedince
- Výsledky se většinou udávají v IQ = MV/CHVx100
- Toto udává pouze obecnou rozumovou úroveň, nic nevypovídá o struktuře inteligence
TESTY INTELIGENCE • JEDNODIMENZIONÁLNÍ – postihují jedinou schopnost, nebo jedinou složku inteligence, vycházejí z teorie g
faktoru (obecná mozková energie) – např. Kohsovy kostky, Raven
• KOMPLEXNÍ – př. Wechsler – u inteligence záleží na konfiguraci jednotlivých intelektových schopností, je to
více než suma částí; uplatňují se zde i jiné faktory (motivace), IST
TESTY SPECIÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ
- Testy paměti – Wechslerova škála paměti – MQ
- Zkoušky kreativity
- Zkoušky dílčích schopností – pozornost
- Zkoušky laterality
- Testy technických schopností
- Testy matematických schopností
- Testy uměleckých schopností
- Testy organicity
PROJEKTIVNÍ TESTY
- Založeny na nestrukturovaných podnětech – tyto podněty mají odhalit částečně či úplně nevědomé fantazie,
motivy, konflikty atd.
- Mají postihnout osobnost v celé komplexnosti
RORSCHACHŮV TEST
TEMATICKÝ APERCEPČNÍ TEST
MOTIVACE
ÚVOD
- Motivace je proces/stav, který aktivuje chování a dává mu směr = je vlastním důvodem k chování
- Subjektivně je vnímána jako vědomá touha, chtění, přání.
- Objektivně je nepozorovatelná, usuzujeme na ni např. z dotazníků, rozhovorů nebo narací (vyprávění)
- Cílem chování může být chutná potrava, voda, kontakt s partnerem nebo získání žádaného předmětu.
- Příčinami motivace mohou být fyziologické události probíhající v mozku a v těle, ale také kulturní a sociální
interakce s jedinci v našem okolí. Příčiny jsou tedy vnitřní a vnější
- Motiv = to, proč někdo něco dělá
MOTIV = vnitřní (interní) stav, vyvolává a řídí chování k dosažení určitého cíle
= je vyvolán potřebou, nedostatkem něčeho
= motivy jsou tedy založeny na potřebách: vyvolávají stav vnitřního napětí a uspokojení potřeby toto napětí
redukuje
= pohánějí a vedou člověka k tomu, aby vnímal a interpretoval okolí, jednal a choval se VE SLUŽBÁCH svých
potřeb a dosahoval jejich uspokojování
= motivy jsou významným a neobejitelným prvkem osobnosti