Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- A také na respondentovi – věk, upřímnost, inteligence, ochota o sobě vypovídat, motivace k rozhovoru,

úroveň sebereflexe

TESTOVÉ METODY Standardizovaný způsob vyšetření, při kterém:

dodržujeme určitá pravidla

užíváme jednotných pomůcek

jednotným způsobem vyhodnocujeme získané odpovědi

DOTAZNÍKY • Různé zaměření, jedno, dvou a vícedimenzionální typy
VÝHODY:

–Možnost sběru dat od širokého okruhu respondentů –Nižší náročnost (na vyhodnocování)

NEVÝHODY:

- možnost zkreslení výsledků ze strany respondenta

- Formulace otázek (dvojitý zápor, nejasná formulace..) - Obrázek o osobnosti není příliš plastický

VÝKONOVÉ TESTY • Odpovědi „dobře – špatně“

TESTY INTELIGENCE – měří současnou mentální úroveň jedince

- Výsledky se většinou udávají v IQ = MV/CHVx100

- Toto udává pouze obecnou rozumovou úroveň, nic nevypovídá o struktuře inteligence

TESTY INTELIGENCE • JEDNODIMENZIONÁLNÍ – postihují jedinou schopnost, nebo jedinou složku inteligence, vycházejí z teorie g

faktoru (obecná mozková energie) – např. Kohsovy kostky, Raven

• KOMPLEXNÍ – př. Wechsler – u inteligence záleží na konfiguraci jednotlivých intelektových schopností, je to

více než suma částí; uplatňují se zde i jiné faktory (motivace), IST

TESTY SPECIÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ

- Testy paměti – Wechslerova škála paměti – MQ

- Zkoušky kreativity

- Zkoušky dílčích schopností – pozornost

- Zkoušky laterality

- Testy technických schopností

- Testy matematických schopností

- Testy uměleckých schopností

- Testy organicity

PROJEKTIVNÍ TESTY

- Založeny na nestrukturovaných podnětech – tyto podněty mají odhalit částečně či úplně nevědomé fantazie,

motivy, konflikty atd.

- Mají postihnout osobnost v celé komplexnosti

RORSCHACHŮV TEST
TEMATICKÝ APERCEPČNÍ TEST

MOTIVACE

ÚVOD

- Motivace je proces/stav, který aktivuje chování a dává mu směr = je vlastním důvodem k chování

- Subjektivně je vnímána jako vědomá touha, chtění, přání.

- Objektivně je nepozorovatelná, usuzujeme na ni např. z dotazníků, rozhovorů nebo narací (vyprávění)

- Cílem chování může být chutná potrava, voda, kontakt s partnerem nebo získání žádaného předmětu.

- Příčinami motivace mohou být fyziologické události probíhající v mozku a v těle, ale také kulturní a sociální

interakce s jedinci v našem okolí. Příčiny jsou tedy vnitřní a vnější

- Motiv = to, proč někdo něco dělá

MOTIV = vnitřní (interní) stav, vyvolává a řídí chování k dosažení určitého cíle
= je vyvolán potřebou, nedostatkem něčeho
= motivy jsou tedy založeny na potřebách: vyvolávají stav vnitřního napětí a uspokojení potřeby toto napětí
redukuje
= pohánějí a vedou člověka k tomu, aby vnímal a interpretoval okolí, jednal a choval se VE SLUŽBÁCH svých
potřeb a dosahoval jejich uspokojování
= motivy jsou významným a neobejitelným prvkem osobnosti

Témata, do kterých materiál patří