Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Lidé se liší v tom, jak se lidé vyrovnávají se stresem a různými situacemi
ZDROJE ROZDÍLŮ V CHOVÁNÍ VŮČI NOVÝM ZÁTĚŽOVÝM SITUACÍM
• Vyladění na Ohrožujíící VS Výzvový charakter situací
- Zda budeme danou situaci brát jako nějakou výzkum, která mipomůže k osobnostnímu růstu nebo jako
ohrožující, která vede k dezintegraci mé osoby
- R. Lazarus
- Žádná situace na nás nemá ani negativní nebo pozitivní charakter
- Záleží na tom, jak my ten podnět vyhodnocujeme
• NEUTRÁLNÍ- podmět, situace, která ve mě nic nevyvolá, žádnou reakci
• PŘÍZNIVĚ- podněty vyhodnotím jako zátěž, ale mám s tím pojené to, že zátěž překonám, díky svým
dovednostem, osobnostním rysům jsem schopen zátěž překonat
• STRESUJÍCÍ- podněty vyhodnotí jako sgresující, které přesahují hranici, kdy je člověk schopen si říct, že to
zvládne
• Ublížení/Poškození-situace už nastala a může dojít k: v této fázi se startují dynamismy, které nám
pomohou to překonat
• Ohrožení- něco, co ještě nenastalo a neváže se nám to k podnětu, ale k něčemu, že se něco stane,
magické myšlení, kdy očekávám něco zlého, co nemůžu ovlivnit
• Výzva- sice situaci vnímám jako silně zátěžovou a je to pro mě výzva
- To, jak lidé situace vyhodnocují je ovlivněno naší rannou socializací
- Pokud rodiče budou zprostředkovávat obaz světa, který se nebezpečný a je třeba se být nepozoru, tak
vlastně nám dávají životní scénář, kdy je vnímat podněty kolem sebe, že nás můžou ohrozit a je potřeba se
těm věcem vyhýbat
- Je lepší dětem nastavovat podmínky, které pro něho nebudou stresující?
- Není, zase mu dávám informaci, že všechno je krásné, tvořím mu cestička, ale pak přijde do školy a je po
všem a neví, ja se s tím popasovat- hodnocení, děti kolem
- Jiný přístup je to, když rodiče poskytují dětem zakusit si stres, ale společně mu ukáží, je je důležité to
společně vyřešit a taky to, že to někdy vyřešit prostě nelze
- Dítě by mělo dostat informaci, že jsou an světe problémy, které se dají řešit a také některé, které řešit nelze
NAUČENÁ BEZMOCNOST
- Má vliv na naše vyrovnávání se se zátěžovými situacemi
- SELIGMAN, SINGER
- Typický vzorec chování, které se může objevovat při zátěžových situacích
- Vede k ní nepředvídatelný stres
- Nikdy nevím, zda za nějaké chování budu potrestána nebo ne
- Dosáhnu cíle nebo ne
- Nevím, co přijde a ta situace se přenese do jiných situací, proto nedělám raději nic
- Experiment se psi a elektrošoky
- Jakmile si zažiji bezmocnost, tak si ji přenáším do dalších oblastí svého života
- Hraje tam řada podmínek pro zátěž
• ČAS
• Dočasné podmínky- když vím, že jsem vystavena stresu, který skončí, tak méně pravděpodobně vede k
tomu, že se naučená bezmocnost nedostaví, dám si tomu omezenou časovou perspektivu