Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Lidé se liší v tom, jak se lidé vyrovnávají se stresem a různými situacemi

ZDROJE ROZDÍLŮ V CHOVÁNÍ VŮČI NOVÝM ZÁTĚŽOVÝM SITUACÍM

• Vyladění na Ohrožujíící VS Výzvový charakter situací

- Zda budeme danou situaci brát jako nějakou výzkum, která mipomůže k osobnostnímu růstu nebo jako

ohrožující, která vede k dezintegraci mé osoby

- R. Lazarus

- Žádná situace na nás nemá ani negativní nebo pozitivní charakter

- Záleží na tom, jak my ten podnět vyhodnocujeme
NEUTRÁLNÍ- podmět, situace, která ve mě nic nevyvolá, žádnou reakci
PŘÍZNIVĚ- podněty vyhodnotím jako zátěž, ale mám s tím pojené to, že zátěž překonám, díky svým

dovednostem, osobnostním rysům jsem schopen zátěž překonat

• STRESUJÍCÍ- podněty vyhodnotí jako sgresující, které přesahují hranici, kdy je člověk schopen si říct, že to

zvládne

Ublížení/Poškození-situace už nastala a může dojít k: v této fázi se startují dynamismy, které nám

pomohou to překonat

• Ohrožení- něco, co ještě nenastalo a neváže se nám to k podnětu, ale k něčemu, že se něco stane,

magické myšlení, kdy očekávám něco zlého, co nemůžu ovlivnit

• Výzva- sice situaci vnímám jako silně zátěžovou a je to pro mě výzva

- To, jak lidé situace vyhodnocují je ovlivněno naší rannou socializací

- Pokud rodiče budou zprostředkovávat obaz světa, který se nebezpečný a je třeba se být nepozoru, tak

vlastně nám dávají životní scénář, kdy je vnímat podněty kolem sebe, že nás můžou ohrozit a je potřeba se
těm věcem vyhýbat

- Je lepší dětem nastavovat podmínky, které pro něho nebudou stresující?

- Není, zase mu dávám informaci, že všechno je krásné, tvořím mu cestička, ale pak přijde do školy a je po

všem a neví, ja se s tím popasovat- hodnocení, děti kolem

- Jiný přístup je to, když rodiče poskytují dětem zakusit si stres, ale společně mu ukáží, je je důležité to

společně vyřešit a taky to, že to někdy vyřešit prostě nelze

- Dítě by mělo dostat informaci, že jsou an světe problémy, které se dají řešit a také některé, které řešit nelze

NAUČENÁ BEZMOCNOST

- Má vliv na naše vyrovnávání se se zátěžovými situacemi

- SELIGMAN, SINGER

- Typický vzorec chování, které se může objevovat při zátěžových situacích

- Vede k ní nepředvídatelný stres

- Nikdy nevím, zda za nějaké chování budu potrestána nebo ne

- Dosáhnu cíle nebo ne

- Nevím, co přijde a ta situace se přenese do jiných situací, proto nedělám raději nic

- Experiment se psi a elektrošoky

- Jakmile si zažiji bezmocnost, tak si ji přenáším do dalších oblastí svého života

- Hraje tam řada podmínek pro zátěž
• ČAS

• Dočasné podmínky- když vím, že jsem vystavena stresu, který skončí, tak méně pravděpodobně vede k

tomu, že se naučená bezmocnost nedostaví, dám si tomu omezenou časovou perspektivu

Témata, do kterých materiál patří