Psychologie-osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▫ snížení prahu vědomí, aby se mohly vynořovat obsahy nevědomého
▫ vynořování obsahů nevědomí ve snech a představách
▫ zachycení a uchovávání těchto obsahů ve vědomí
▫ prozkoumání a pochopení smyslu jednotlivých obsahů
▫ začlenění tohoto smyslu do celkové situace jedince
▫ přivlastnění a zpracování nalezeného smyslu
▫ organizace včlenění problému do celkové psychiky pacienta
INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Alfred Adler
• 1870-1937
• 4 bratři, 2 sestry; slabý a často nemocný
• Lékař
• Předseda Vídeňské psychoanalytické společnosti
• 1907 studie o méněcennosti orgánů a její kompenzaci
• 1911 odvrat od Freuda
• Individuální = osobnost jako nedělitelná jednota
• Zásadní význam pro vývoj osobnosti přikládá společenskému prostředí a vzájemné interakci jedince a
společnosti
Základní východiska
• Důležitost nikoliv sexuálního pudu, ale životního cíle:
▫ Potřeba začlenit se do společnosti
▫ Potřeba se uplatnit a prosadit se
• Společenský cit - vrozená tendence začlenit se do společnosti, dochází zde ovšem k obtížím → pocit
méněcennosti
Odvaha jedince
• Jak se vyrovnáme s pocitem méněcennosti:
▫ Kpenzace
▫ Překompenzování
▫ Znehodnocovací tendence
▫ Neuróza
Rozdíly oproti S. Freudovi
• je optimističtější
• terapeutický potup je podstatně jednodušší
• jsme spíše pány svého osudu než jeho oběťmi
• nejsme ovládáni nevědomými silami
• svoje životní cíle si můžeme aktivně stavět
• svůj životní styl vědomě ovlivňovat
• uznával vliv dětství, ale nepovažoval ho za tak determinující jako Freud
Psychoterapeutický postup
• 1. poznat pacientův nerealistický životní plán
• 2. vést pacienta ke změně životního stylu
• 3. dodávat odvahu
SEBEPOJETÍ
DEFINICE
= Souhrn představ a hodnotících soudů vztahujících se k vlastní osobě
• Odpovědnost za kontinuitu vnitřní aktivity
• Konzistence chování
• Jedinečnost osobnosti
• Regulační funkce
• Organizuje chování a prožívání, řídí adaptaci
KOGNITIVNÍ ASPEKT JÁ • Týká se obsahu a struktury sebepojetí
OBSAH
• Ovlivněný sociální zkušeností jedince
• V průběhu života narůstá počet informací o sobě (zpětná
vazba z okolí či vlastní úsudek vyvozený se sebepozorování
• Vývoj
• od konkrétního k abstrakci (popis vlastní osoby u dětí vs. dospělých)
• Vývoj od činnostní a externální konstrukce sebepojetí před adolescencí ke konstrukci psychologické a
internální v postadolescentním období
• Princip význačnosti aspektů Já (co člověk u sebe považuje za důležité, ať už na základě zpětné vazby od
druhých nebo na základě sebepozorování)
STRUKTURA
• Já jako systém kognitivních schémat (Markus, 1980)
• Jedná se o generalizaci představ o sobě, zkušeností,