Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-osobnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

▫ snížení prahu vědomí, aby se mohly vynořovat obsahy nevědomého
▫ vynořování obsahů nevědomí ve snech a představách
▫ zachycení a uchovávání těchto obsahů ve vědomí
▫ prozkoumání a pochopení smyslu jednotlivých obsahů
▫ začlenění tohoto smyslu do celkové situace jedince
▫ přivlastnění a zpracování nalezeného smyslu
▫ organizace včlenění problému do celkové psychiky pacienta

INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Alfred Adler

• 1870-1937
• 4 bratři, 2 sestry; slabý a často nemocný
• Lékař
• Předseda Vídeňské psychoanalytické společnosti
• 1907 studie o méněcennosti orgánů a její kompenzaci
• 1911 odvrat od Freuda
• Individuální = osobnost jako nedělitelná jednota
• Zásadní význam pro vývoj osobnosti přikládá společenskému prostředí a vzájemné interakci jedince a

společnosti

Základní východiska

• Důležitost nikoliv sexuálního pudu, ale životního cíle:

▫ Potřeba začlenit se do společnosti
▫ Potřeba se uplatnit a prosadit se

• Společenský cit - vrozená tendence začlenit se do společnosti, dochází zde ovšem k obtížím → pocit

méněcennosti

Odvaha jedince

• Jak se vyrovnáme s pocitem méněcennosti:

▫ Kpenzace

▫ Překompenzování

▫ Znehodnocovací tendence

▫ Neuróza

Rozdíly oproti S. Freudovi

• je optimističtější

• terapeutický potup je podstatně jednodušší

• jsme spíše pány svého osudu než jeho oběťmi

• nejsme ovládáni nevědomými silami

• svoje životní cíle si můžeme aktivně stavět

• svůj životní styl vědomě ovlivňovat

• uznával vliv dětství, ale nepovažoval ho za tak determinující jako Freud

Psychoterapeutický postup

• 1. poznat pacientův nerealistický životní plán

• 2. vést pacienta ke změně životního stylu

• 3. dodávat odvahu

SEBEPOJETÍ

DEFINICE
= Souhrn představ a hodnotících soudů vztahujících se k vlastní osobě

• Odpovědnost za kontinuitu vnitřní aktivity
• Konzistence chování
• Jedinečnost osobnosti
• Regulační funkce

• Organizuje chování a prožívání, řídí adaptaci

KOGNITIVNÍ ASPEKT JÁ • Týká se obsahu a struktury sebepojetí

OBSAH

• Ovlivněný sociální zkušeností jedince

• V průběhu života narůstá počet informací o sobě (zpětná

vazba z okolí či vlastní úsudek vyvozený se sebepozorování

• Vývoj

• od konkrétního k abstrakci (popis vlastní osoby u dětí vs. dospělých)
• Vývoj od činnostní a externální konstrukce sebepojetí před adolescencí ke konstrukci psychologické a
internální v postadolescentním období

• Princip význačnosti aspektů Já (co člověk u sebe považuje za důležité, ať už na základě zpětné vazby od

druhých nebo na základě sebepozorování)

STRUKTURA

• Já jako systém kognitivních schémat (Markus, 1980)

• Jedná se o generalizaci představ o sobě, zkušeností,

Témata, do kterých materiál patří