Sociální učení a vnímání, poruchy socializace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dosažení cíle – např. – maturity svého dítěte).
5. Imitace ( napodobováni )
a. Bez napodobování se lidský jedinec neobejde.
b. Napodobováním se učíme:
i.
Řeči
i .
Mimice
i i.
Gestikulaci
iv.
Zdrženlivému nebo živému projevu citů
v.
Přejímání různých druhů zábavy
vi.
Trávení volného času
vi .
Způsobu chování k ostatním lidem
6. Identifikace ( ztotožnění )
a. Vyjadřuje ztotožnění se s osobou, k níž má jedinec vztah a chce se jí přiblížit,
přizpůsobit.
b. Je to záměrné úsilí o převzetí způsobů chování a jednání modelu.
- Za základní formy sociálního učení jsou považovány sociální posilování, imitace a identifikace.
- SOCIÁLNÍ VNÍMÁNÍ (PERCEPCE)
●
Je vnímání lidí a mezilidských vztahů.
●
Je závislé na :
○
životní zkušenosti
○
současné míře informovanosti
○
aktuální motivaci
●
Naše představa o druhých lidech je vytvořená na základě:
○
vnímání
○
pozorování
○
uvažování
○
(a třeba i fantazie)
= jednoznačně určuje naše chování ve vztahu k nim!!
●
Pro vzájemný mezilidský vztah je důležitější, jak na sebe působíme a jak se vnímáme
("dojmologie"), než jací opravdu jsme.
●
Jakýkoli člověk je pro nás doslova studnou informací, které získáváme z jeho chování, z jeho
projevů verbálních a ještě více nonverbálních.
- CHYBY V SOCIÁLNÍM VNÍMÁNÍM
1. Haló efekt - když se necháme unést jediným nápadným rysem, ať už příznivým či
nepříznivým.
2. První dojem - dovolíme, aby první dojem ovlivňoval další poznávání určitého člověka.
3. Logická chyba - na základě jistých zkušeností se domníváme, že některé vlastnosti spolu