Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývojová psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- jednotlivá ontogenetická období (prenatální, perinatální, postnatální)

  • Prenatální – od početí do porodu

  • Novorozenecké – od narození do 28. dne života

  • Kojenecké – do 1. roku

  • Batolecí – 1.–3. rok

  • Předškolní – 3.–6. rok

  • Mladší školní věk – 6.–10. / 11. rok

  • Starší školní věk (pubescence) – 10. / 11.–15. / 16. rok

  • Mladistvý věk (adolescence) – 15. / 16.–18. / 21. rok

  • Dospělost – 20.–60. rok

  • Stáří – 60. – do konce života

(poznámka: prenatální = těhotenství; perinatální = období okolo porodu; postnatální = období od narození po smrt)

Popisy ontogenetických období (poznámka: nejlépe vybrat jedno období a jasně popsat, definovat)

Novorozenecké období

  • měsíc až 6 týdnů po narození

  • porodem nastává pro dítě šok – samo dýchá, světla, nové prostředí úkol: adaptace

  • důležité jsou první okamžiky po porodu

  • velmi důležitý je poporodní vztah s matkou – tzv. rooming in

  • „biologické zrcadlo“ – napodobování dětí dospělými

  • normální porodní váha dítěte je 3 – 3,5 kg, výška kolem 50 cm

  • dítě se vyživuje mateřským mlékem

  • krátké úseky mezi bděním a spánkem

    • o čem povídat: fáze porodu, alternativní možnosti porodu, příprava na porod, apgar score, fyziologické funkce novorozence, bonding, šestinedělí, kojení, poporodní blues, laktační psychóza

Kojenecké období

  • do konce prvního roku života

  • ztrojnásobí se počáteční váha a zvětší se hlava

  • rychlý motorický rozvoj

  • sezení, lezení, uchopování

  • rozvoj vnímání – zrak, sluch, hmat

  • rozvoj psychiky

  • příprava na osvojení řeči – předřečové období

  • broukání, žvatlání, jednoslovná řeč

  • diferenciace emocí

  • formování prvních trvalejších sociálních vztahů s těmi, kdo o ně pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou

  • o čem povídat: psychomotorický vývoj, šestinedělí, laktační psychóza, SIDS – syndrom náhlého úmrtí kojence, kojení, příkrmy, hry s kojencem

Batolecí období

  • 2. a 3. rok života

  • osvojení „lokomoce“ – chození, běhání, skákání

  • rozvoj jemné motoriky – motorika rukou („samoobsluha“)

  • rozvoj tvořivosti kreslení

  • vývoj řeči

  • ve 2 letech až 300 slov, ve 3 letech až 1000 slov a spojování do vět

  • rozvoj logického myšlení

  • dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky

  • dítě si uvědomuje své „já“

  • rozvoj sociálních vztahů

  • postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy

  • dítě začíná spolupracovat s okolím

  • o čem povídat: co umí, co dokáže samo, příklady tvoření slov, příklady her, zabavení dítěte v nemocnici, období vzdoru

Předškolní věk

  • končí vstupem do školy

  • dítě rychle roste a zeštíhluje

  • rozvoj pohybové koordinace a zručnosti

  • umí 3– 4000 slov

  • vývoj samostatnosti a udržování pozornosti

  • velmi bohatá představivost (dětské lži)

  • rychlý společenský vývoj – pociťování ženské a mužské role

  • dítě poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky si hraje

  • manipulační, pohybové, konstruktivní, didaktické, tematické – „hraní rolí“

  • dítě umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se vědomí

Témata, do kterých materiál patří