Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- jednotlivá ontogenetická období (prenatální, perinatální, postnatální)
Prenatální – od početí do porodu
Novorozenecké – od narození do 28. dne života
Kojenecké – do 1. roku
Batolecí – 1.–3. rok
Předškolní – 3.–6. rok
Mladší školní věk – 6.–10. / 11. rok
Starší školní věk (pubescence) – 10. / 11.–15. / 16. rok
Mladistvý věk (adolescence) – 15. / 16.–18. / 21. rok
Dospělost – 20.–60. rok
Stáří – 60. – do konce života
(poznámka: prenatální = těhotenství; perinatální = období okolo porodu; postnatální = období od narození po smrt)
Popisy ontogenetických období (poznámka: nejlépe vybrat jedno období a jasně popsat, definovat)
Novorozenecké období
měsíc až 6 týdnů po narození
porodem nastává pro dítě šok – samo dýchá, světla, nové prostředí úkol: adaptace
důležité jsou první okamžiky po porodu
velmi důležitý je poporodní vztah s matkou – tzv. rooming in
„biologické zrcadlo“ – napodobování dětí dospělými
normální porodní váha dítěte je 3 – 3,5 kg, výška kolem 50 cm
dítě se vyživuje mateřským mlékem
krátké úseky mezi bděním a spánkem
o čem povídat: fáze porodu, alternativní možnosti porodu, příprava na porod, apgar score, fyziologické funkce novorozence, bonding, šestinedělí, kojení, poporodní blues, laktační psychóza
Kojenecké období
do konce prvního roku života
ztrojnásobí se počáteční váha a zvětší se hlava
rychlý motorický rozvoj
sezení, lezení, uchopování
rozvoj vnímání – zrak, sluch, hmat
rozvoj psychiky
příprava na osvojení řeči – předřečové období
broukání, žvatlání, jednoslovná řeč
diferenciace emocí
formování prvních trvalejších sociálních vztahů s těmi, kdo o ně pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou
o čem povídat: psychomotorický vývoj, šestinedělí, laktační psychóza, SIDS – syndrom náhlého úmrtí kojence, kojení, příkrmy, hry s kojencem
Batolecí období
2. a 3. rok života
osvojení „lokomoce“ – chození, běhání, skákání
rozvoj jemné motoriky – motorika rukou („samoobsluha“)
rozvoj tvořivosti kreslení
vývoj řeči
ve 2 letech až 300 slov, ve 3 letech až 1000 slov a spojování do vět
rozvoj logického myšlení
dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky
dítě si uvědomuje své „já“
rozvoj sociálních vztahů
postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy
dítě začíná spolupracovat s okolím
o čem povídat: co umí, co dokáže samo, příklady tvoření slov, příklady her, zabavení dítěte v nemocnici, období vzdoru
Předškolní věk
končí vstupem do školy
dítě rychle roste a zeštíhluje
rozvoj pohybové koordinace a zručnosti
umí 3– 4000 slov
vývoj samostatnosti a udržování pozornosti
velmi bohatá představivost (dětské lži)
rychlý společenský vývoj – pociťování ženské a mužské role
dítě poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky si hraje
manipulační, pohybové, konstruktivní, didaktické, tematické – „hraní rolí“
dítě umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se vědomí