Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mladší školní věk
od vstupu do školy do 11. – 12. roku
úroveň školní zralosti:
I/ Biologická
v 6. –7. roce se dítě učí číst, psát a počítat
II/ Psychosociální
rozumová vyspělost, motivační a sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích
pro další vývoj nezbytná hra a učení
Pubescence
přibližně do 15 let
pohlavní dospívání, psychické a sociální změny
rozvoj rozumových schopností
nové začlenění jedince do společnosti
citová nestálost, změny nálad, prostořekost, nepředvídatelnost
postupné odpoutávání od rodiny, hledání sebe sama
o čem povídat: šikana, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy, vzory, návykové látky, tělesné vzhledy u dívek/chlapců
Adolescence
končí mezi 20 – 22 lety
postupné osamostatňování od původní rodiny, prohloubený vztah k vrstevníkům a rozvoj sexuality
volba povolání a profesní příprava
o čem povídat: návykové látky, samostatný život
Raná a střední dospělost
od 20 – 25 let do 40 – 45 let
biologická, psychická a sociální zralost
smysl pro zodpovědnost
plná realizace pracovní činnosti
manželství a rodičovství
o čem povídat: rodina – co to je, funkce, typy – funkční, dysfunkční, afunkční
Pozdní dospělost
40 – 45 let do 65 let
změna rodinných vztahů, vrcholný profesní rozvoj
o čem povídat: syndrom prázdného hnízda, krize středního věku, klimakterium
Stáří (senium)
změna sociálního zařazení
biologické stárnutí organismu – pokles výkonnosti
probíhá individuálně
změny v psychice
částečná změna projevů osobnostních rysů
positivní je aktivní stáří – koníčky apod. – pocit užitečnosti
o čem povídat: aktivizace seniora – v nemocnici/domovy pro seniory; univerzita třetího věku, postoje k nemoci