Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základní-přístupy-ke-studiu-vývojové-psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pesimistický nativismus, „dítě je od narození špatné, společnost ho musí vychovat“

  • Pohled na výchovu dítěte v minulosti dominantně ovlivňovalo náboženství

  • Podle křesťanské nauky se dětí nerodí nevinné, jelikož jsou již v době zplození zatíženy dědičným hříchem, a i když je prvotní hřích křestem sejmut, děti pak i nadále přirozeně hřeší, protože se řídí svými touhami, lžou, kradou a projevují nenávist (ČELC, nedat.) (v dnešní vývojové psychologii se používají výrazy typu impulzivita, pudovost a egocentrismus)

  • Prostředkem výchovy byly dříve běžné fyzické tresty, děti se trestaly pro své vlastní dobro a důsledně se vyžadovala poslušnost. Učily se zejména pokoře, kontrole a ctnosti, čímž docházelo k zušlechťování duše dítěte. Nástrojem výchovy byl strach z trestu, pocit viny, studu a slepá poslušnost autoritě.

Optimistický nativismus, „dítě je od narození dobré, společnost ho kazí“

  • Francouzský filozof Jean Jacques Rousseau (1712-1778) věřil, že děti se rodí dobré a čisté, se svědomím a smyslem pro spravedlivost a kazí je pouze společnost

  • Kladl důraz na přirozenou výchovu bez násilí, svobodnou volbu dítěte a lásku k dítěti

  • Je považován za zakladatele pedocentrismu, filozofického směru, který vnímá dítě jako svobodného člověka hodného respektu

  • Neschvaloval tělesné tresty, ale navrhoval rozvíjet kázeň s pomocí přirozených následků, kdy dítě zakusí dopad svého činu

Biologická determinace (nature) VS Sociální determinace (nurture )

Biologická determinace

  • Nature = příroda

  • Organismus

  • Nativismus (všechny dispozice člověka jsou vrozené, geneticky dané)

  • Determinanty genetické: vývoj určují především genetické, fyziologické a anatomické charakteristiky centrální nervové soustavy

  • Genotyp= veškerá zděděná genetická charakteristika jedince zaznamenaná DNA, určuje možnosti budoucího vývoje

  • Teorie nativistické = člověk se rodí s určitými predispozicemi, schopnostmi a dovednostmi

  • vývoj postupuje skrze zrání které řídí vrozené mechanismy

  • Hlavní představitelé nativistického směru: Arnold Gessel, Sigmund Freud, Naom Chomsky

Sociální determinace

  • Nurture = výchova

  • Prostředí

  • Environmentalismus (hlavní vliv na vývoj mají faktory z prostředí)

  • Determinanty sociální: vývoj určují především podněty z prostředí- individuální zkušenosti, vztahy, výchova, učení, proces socializace

  • Fenotyp= soubor všech vlastností a znaků organismů, výsledek interakce určitého genotypu s prostředím

  • Teorie empiristické= na vývoj psychiky a osobnosti mají primární vliv sociální vlivy

  • vývoj postupuje skrze učení, výhradní místo zaujímá sociální učení

  • hlavní představitelé environmentalistického směru: Ivan Petrovič Pavlov, Burrhus Frederic Skinner, John Broadus Watson, Albert Bandura

Interakční teorie

  • Interakcionisté spojují obě krajní stanoviska v jeden teoretický celek

  • Děti se rodí s velkou predispozicí k učení a sociální interakci, na vývoj člověka má vliv neustále probíhající dynamická interakce člověka s prostředím

  • Nelze oddělovat jeden vliv od druhého, protože neustále působí v součinnosti

  • Vývoj je zprostředkován biologickým zráním i empirickým učením

  • Poměr vlivu dědičnosti k prostředí kolísá rys od rysů, projev od projevu

  • Vlivy prostředí se liší v míře dopadu na člověka

  • Fylogeneticky starší vlastnosti jsou v průběhu ontogeneze pod silnějším vlivem dědičnosti (motorika, afektivita)

  • Hlavní představitelé interakcionismu: William Stern, Lev Semjonovič Vygotskij, Jean Piaget

Témata, do kterých materiál patří